Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Adam havde angst for at gå i skole – men særlig klasse hjalp ham til uddannelse

Adam var en af de første elever, der startede i Herlev Kommunes fokusklasse. Efter fire succesfulde år har man besluttet at udvide tilbuddet.

For bare fem år siden brugte Adam Kongerslev fra Herlev det meste af sin tid hjemme på sit værelse.

Alene tanken om at sætte fødderne på sin daværende skole var ulidelig og også forbundet med det, han beskriver som en følelse af angst. Så fra midten af sjette klasse og halvandet år frem kom han slet ikke i skole.

»Folkeskolen var bare for meget for mig. Jeg følte mig overbelastet. Næsten hver dag fik jeg et nedbrud, jeg gik helt i stå, og jeg begyndte at græde. Jeg kunne bare ikke mere,« fortæller Adam Lindberg Kongerslev og fortsætter:

»Så prøvede mine forældre at få mig i skole, men det var lidt umuligt for dem. De skulle hive mig ud af døren for at få mig af sted.«

Der er et meget tættere fællesskab med ens klassekammerater og også med lærerne, og det har hjulpet mig rigtig meget

Bekymringerne voksede

For Adams forældre, Rikke og Rasmus Kongerslev, voksede bekymringerne stille og roligt.

»Det var modbydeligt at tage på arbejde hver dag og bare vide, at han sad derhjemme alene. Det var ikke særlig rart, men det var trods alt bedre end at blive ringet op, fordi han havde det skidt ovre i skolen,« siger Rikke Kongerslev.

»Det var også derfor, vi valgte at lade ham blive hjemme, for så havde han det trods alt godt – eller i hvert fald bedre end ovre i skolen, hvor han bare ikke havde det godt,« supplerer Rasmus Kongerslev.

LÆS OGSÅ: Bjørnes blod kan redde menneskeliv – og en forsker fra Herlev har været med til at finde ud af hvordan

Men at lade sin søn blive hjemme fra skole betød også, at hans forældre blev i tvivl, om han nogensinde ville få en folkeskoleuddannelse – for der var ikke rigtigt andre tilbud til ham end eneundervisning to gange om ugen.

Indtil der pludselig var.

En stærk udvikling

For i 2018 besluttede Herlev Kommune at oprette en ny klasse ved navn Fokusklassen. Og i 2019 var Adam Kongerslev en af de første elever, som startede i den klasse.

Når man kommer her, så gør man det for at tage en eksamen i dansk, matematik og engelsk

»I starten var jeg meget skeptisk omkring det. Som jeg husker det, nævnte mine forældre tilbuddet for mig, og så skulle jeg ned og snakke med Kenneth (Strøm, leder af Ungdomsskolen, red.) om, hvad det var for et tilbud,« siger Adam Kongerslev og fortsætter:

»Efter de første par gange, jeg havde været her, blev det meget bedre. Oplevelsen her er meget anderledes end på ‘normale’ skoler. Der er et meget tættere fællesskab med ens klassekammerater og også med lærerne, og det har hjulpet mig rigtig meget.«

Og pludselig gik Adam Kongeslev fra at være en dreng, der helst ville være derhjemme, til at være en ung mand, der kom i skole hver dag, hang ud efter skole med sine venner og begyndte at lægge planer for sin uddannelse i fremtiden. Noget som begge hans forældre er utroligt stolte af.

»Jeg ser tilbage på det her forløb som en stærk udvikling for Adam. Det er selvfølgelig også Adam, der har fundet sig selv, men han har også fundet ud af, at her er noget, hvor han føler sig hjemme, og det har lærerne jo også været med til at få ham til at føle,« siger Rasmus Kongerslev.

Eleverne i Fokusklassen har hver sin pult med alle sine ting i. Foto: Amanda Kieler Andersen.

»Jeg fik med Fokusklassen ret hurtigt genoprettet tilliden til underviserne, for den havde jeg mistet fuldstændig ovre på Adams tidligere skole. Dengang blev Adam slet ikke set eller hørt, og han fik at vide, at han ville få det bedre, hvis han deltog i undervisningen. Men det er jo umuligt, når man har det, som Adam havde det,« siger Rikke Kongerslev og fortsætter:

»Men nu har jeg fuld tillid til, at han får den uddannelse, han har sat sig i tankerne. For han fik enormt meget støtte, og han voksede også meget fagligt og personligt her blandt andet gennem lærernes store støtte,« tilslutter Rikke Kongerslev sig.

Det rigtige match

I sommeren 2022 gik Adam Kongerslev ud af Fokusklassen og startede på FGU på pædagogik- og kulturlinjen. Og det er faktisk også præcis det, der er tanken med Fokusklassen – at den ruster de unge mennesker til at fortsætte med at uddanne sig.

»For de fleste af vores elever drejer det sig mest om, at de rigtig gerne bare vil i gang igen. Derfor gør vi også meget ud af at sikre os, at når man kommer her, så gør man det for at tage en eksamen i dansk, matematik og engelsk, og det betyder så også, at man kan komme videre på forskellige ungdomsuddannelser,« fortæller Kenneth Strøm, der er skoleleder på Ungdomsskolen i Herlev, og tilføjer:

»Når vi leverer elever herfra, så skulle de gerne være et sted, hvor de kan se sig selv få et rigtig godt efterfølgende ungdomsliv med alt, hvad det indebærer.«

LÆS OGSÅ: Politiet beklager: Kommunal TV-overvågning på Bangs Torv var ulovlig i knap to år

Og det gør man i fokusklassen gennem flere forskellige ting. Overordnet handler Fokusklassen dog om gode relationer eleverne imellem og også til lærerne på stedet.

»Det er meget vigtigt, at der er et match og noget kemi mellem den voksne og eleven. Elever bliver ikke bare tilfældigt sat sammen med en voksen, fordi den pågældende voksen lige har et hul i kalenderen. Det er vigtigt, at der er et fælles tredje,« forklarer Mads Simbold Knudsen, der er lærer i Fokusklassen.

Mads Simbold Knudsen(tv) og Kenneth Strøm (th). Foto: Amanda Kieler Andersen.

Overkommeligt skoletilbud

Adam Kongerslev er bare én af 18 elever, der siden Fokusklassens start er gået ud af klasse. Og de mange gode oplevelser, som elever som Ada Kongerslev har haft, har været medvirkende til, at Fokusklassen fra næste skoleår skal udvides med ti pladser mere.

»Man kalder det en udvidelse af Fokusklassen, men reelt bliver det to fokusklasser. Vi glæder os rigtig meget til udvidelsen, men det kræver også, at vi får rykket rundt, så alle elever i begge klasser kan føle, at de er i sin egen trygge gruppe i et trygt og lille miljø. Og det har da givet lidt panderynker, hvordan man løser det,« siger Kenneth Strøm.

»Men matriklen her kan i den forbindelse også noget ganske særligt. Det er jo ikke bare som enhver anden skole, og her er også en masse andre tilbud. Indimellem får vi også nogle elever, der har nogle gode erfaringer med stedet i forvejen. Måske har de gået til rollespil eller taget knallertkørekort her,« siger Mads Simbold Knudsen og fortsætter:

»Derfor kan det måske være lidt mere overkommeligt at komme tilbage til et skoletilbud, der ligger i den her matrikel, frem for i en almindelig skole med 400-500 andre elever. Det er lidt tryggere her.«

Fokusklassen bliver i skoleåret 2023/2024 udvidet med ti pladser, så den kan rumme i alt 22 elever.


FAKTA OM FOKUSKLASSEN

Fokusklassen blev oprettet i 2018. Før 2018 havde man i Herlev Kommune ikke et decideret, målrettet tilbud til folkeskoleelever med skolevægring. Fokusklassen er altså et tilbud til elever, der gennem en længere periode har haft en problematisk tilknytning til skolen.

I Fokusklassen undervises der i fagene dansk, matematik og engelsk, og eleverne afslutter deres forløb ved at tage en eksamen i de tre fag. Eksamen er præcis den samme som alle andre elever i folkeskolen skal gennem.

Elever bliver visiteret til Fokusklassen gennem deres almindelige skole.

Hverdagen består af undervisning fra 9-13 i en række forskellige fag. Der er også et udpræget fokus på socialt rettede fag. Hver onsdag er Fokusklassen på udflugt.

Ud over undervisningen i de tre fag, er det resterende tilbud bygget op om den enkelte elev, men med en målsætning om, at eleven også skal være en del af et fællesskab.

Siden 2019 er 18 elever gået ud af Fokusklassen efter enten 9. eller 10. klasse. De fleste elever er gået videre i en forberedende grunduddannelse (FGU) eller på en ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (STU).

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!