Anmeldelse: Inspirerende og humoristisk tilgang til samtalen om sundhed

Chris MacDonald fik alle i Medborgerhuset tl at grine og se indad, da han tirsdag aften holdt foredrag om sundhed, der var en del af programmet for Herlev Festuge. Læs anmeldelsen af foredraget her.

Herlev Festuge

Hvad: Foredrag om sundhed med Chris MacDonald

Hvor: Herlev Medborgerhus

Hvornår: Tirsdag den 30. august kl. 17-19

Inden klokken slog 17 mandag aften og Chris MacDonald gik i gang med sit foredrag om sundhed, tænkte jeg, at det nok bare var endnu en løftet pegefinger og et dunk oven i hovedet over alle de ting, som man ikke gør godt nok.

Dyrk mere motion. Spis sund mad. Undgå alkohol, fastfood, slik og søde sager. Den samme gamle remse, som man får helt kvalme over og slet ikke kan holde ud at høre mere. Man sådan var Chris MacDonalds foredrag i Herlev Medborgerhus overhovedet ikke. Tværtimod.

Allerede efter de første fem minutter af Chris MacDonalds foredrag faldt alle mine fordomme helt til jorden. Han startede sit oplæg om sundhed et helt andet sted, end jeg havde forventet. Han fortalte om sin egen families problemer med sundhed. Han nævnte sin far flere gange, der havde en depression gennem mange år og også var overvægtig. Også Chris MacDonald selv, har haft en depression, og da han tog til lægen var ordene: Dyrk mere motion.

Chris MacDonalds meget personlige tilgang til foredraget gav mig som publikum en lyst til at høre efter, og jeg blev nysgerrig på at høre mere.

Talte med publikum

En anden ting, der særligt overraskede mig, var Chris MacDonalds måde at formidle sine budskaber til publikum på. Med sig på scenen havde han i hver ende et stativ med papir, hvor han gennem foredraget tegnede og fortalte i et tempo, hvor publikum kunne følge med.

Og når han talte, så var det ikke til publikum – han talte med publikum. Chris MacDonald var virkelig god til at få publikum med, og fik dem til at gentage nogle af de ord, han sagde. Det skabte på en måde en følelse af, at vi var fælles om oplægget – og Chris MacDonlald roste da også publikum for at følge godt med flere gange undervejs. Og igen faldt fordommen om ‘ham manden, der tror han ved alt’ helt til jorden.

Det var ikke det, som Chris MacDonalds foredrag handlede om. Det handlede om at få publikum til at forstå, at sundhed handler om andet end bare motion og sund kost. Det handler også om søvn, energi, tryghed, overskud, gåpåmod, og hvordan vi generelt har det og opfører os, når vi er sammen med andre mennesker.

Chris MacDobald selv nævnte ordet trivsel mange gange i sit foredrag. Min første tanke var, ‘hvad har det med sundhed at gøre.’ Men efter foredraget i går, gik det op for mig, at det jo har alt med sundhed at gøre.

Humor og alvor

Når man taler om trivsel, så bliver det i min verden hurtigt en meget overfladisk snak, som man ikke rigtig tør at dykke helt ned i. Sådan var det ikke denne gang.

Chris MacDonald turde godt tale om det og gå i detaljer. Han nævnte fem følelser, der skal være til stede før vi er i trivsel: tryghed, overskud, gåpåmod, handlekraft og mening. Alle følelser behøver ikke være til stede hver dag før man er i trivsel – det vigtige er, at der mindst to. Og for mig, var det vigtigt at få at vide, at det er helt normalt, at det er sådan.

Chris MacDonald brugte humor, mimik, dans og kropssprog til at formidle sit budskab og gøre det mere håndgribeligt. Nogle gange glemte jeg faktisk helt, at jeg sad til et foredrag om sundhed. Jeg var underholdt og grinte højlydt. Men jeg mener også, at man skal være påpasselig med humor, når det handler om et emne som sundhed, da der jo er en del alvor forbundet med det også.

Man skal i hvert fald passe på, at det ikke bliver for meget. Og det gjorde det ikke i dette tilfælde. Omvendt lettede det stemningen og fik i stedet den effekt, at man faktisk gerne ville høre, hvad Chris MacDonald sagde. Og det var med til, at hans budskab ikke blev en løftet pegefinger eller en opsang til den dårlige samvittighed. I stedet kom han med eksempler og talte om konkrete situationer, som alle kunne genkende og spejle sig selv i.

Det fik mig som publikum til at reflektere over min egen sundhed og trivsel, men ikke på en måde, hvor jeg fik dårlig samvittighed eller blev i dårligt humør. Tværtimod havde jeg det godt med mig selv og gik fra Medborgerhuset med en følelse af, at jeg ikke er alene. Der er andre, der har det som mig i forhold til sundhed, og det er okay. Det var en rar følelse, og nok faktisk første gang, at jeg gik fra et arrangement om sundhed, hvor jeg havde et kæmpe smil på læben og følte mig klogere, end da jeg kom.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!