Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Borgermøde: Det nye Bangs skal fuldende bymidten

Tirsdagens borgermøde om planerne for det nye Bangs Torv startede med en gåtur på de gamle arealer. Se illustrationer ned.

At få syn for sagen kan hjælpe forestillingsevnen på vej. Således startede et borgermøde tirsdag om det kommende Bangs Torv med en gåtur i det gamle, hvor de forholdsvist mange fremmødte blev delt op i to grupper.

Turguides fra C.W. Obel Ejendomme, som ejer Bangs Torv, og Vilhelm Lauritzen Arkitekter A/S, som har tegnet det nye projekt, førte an og fremviste blandt andet den eksisterende parkeringsplads ud mod Gåseholmvej, hvor der fremover skal være et stort grønt og offentligt tilgængeligt gårdrum. Ifølge lokalplanforslaget med mindst to legepladser fordelt på samlet maks. 100 kvadratmeter samt to væksthuse, hvor beboerne kan mødes.

Vi lægger rigtig meget vægt på fællesskab, fordi ensomhed fylder for meget i dag

Dernæst fremviste man også den eksisterende bygning ud mod Stumpedal, som tænkes bevaret, fordi den ifølge ejeren er i god stand og rummer nogle gode lejligheder med fine altaner. Modsat bygningen ud mod parkeringspladserne, som åbenbart er i så ringe stand, at den skal fjernes, lød det. Desuden skal ‘Stumpedal-bygningen’ også indeholde en restaurant eller café – det er ikke afklaret, dér hvor den tidligere Kop og Kande-butik lå ud mod Herlev Hovedgade.

Endelig gjorde man på den sidste tur på vej over mod rådhuskantinen, hvor selve ‘mødet’ blev holdt, meget ud af at promovere ‘Bangs Passage’. Det bliver en slags gennemgående strøg – lige så bredt (9,5 meter) som Strøget i København – og skal forbinde de to bymidter. Modsat i dag bliver dele af passagen åben, hvorfor det nuværende ‘loft’ over gangtunnellen, som den er i dag, bliver fjernet næsten helt frem til Herlev Hovedgade.

Artiklen fortsætter under billedet.

Udviklingschef i C.W. Obel Ejendomme, Toke Battrup Knudsen, (midt for bag.) fortæller om det grønne gårdrum, der skal være dér, hvor der er p-pladser i baggrunden i dag. Foto: Kenneth Hougaard.

Ét samlet projekt

»Bangs Torv har været identitetsskabende for vores by, nu er det i bedste fald neutralt,« sagde borgmester Thomas Gyldal Petersen (S), da alle efter dagens gåtur var på plads i rådhuskantinen i Erhvervstårnet lige overfor.

Han indledte med at ridse op, hvordan Bangs Torv var gået fra at være et handelscentrum til at blive et sted, hvor der måske stadig bliver handlet, men med mere tvivlsomme varer.

LÆS MERE: Bangs Torv på max. 9. etager sendt i høring

»Med det nye projekt bliver Bangs Torv igen et centralt sted, som skal være med til at gøre vores bymidte færdig,« lød det fra borgmesteren, der påpegede, at Bangs igennem mange år ikke har udviklet sig, fordi der har været flere forskellige ejere, som ikke har kunnet blive enige om visionerne.

Så meget desto mere var han glad for, at den nuværende ejer C.W. Obel Ejendomme har købt det hele og derfor har kunne lave ét samlet projekt.

Artiklen fortsætter under billedet.

Hele dette areal frem til busskuret ved Herlev Hovedgade bliver fjernet, så der i stedet for tunnellen under, kommer en passage uden ‘loft’ i det fri. Under vejen vil der stadig være tunnel. Foto: Kenneth Hougaard.

Til herlevborgerne

Netop ejeren var på borgermødet repræsenteret ved udviklingsdirektør Kim Freilev, som forsikrede de fremmødte, at man også efter byggeriet ville være til at få fat i, idet man blandt andet vil stå for driften herunder udlejningen selv.

»Så vi står på mål for det vi laver, også bagefter,« understregede han og præsenterede herefter Michael Schytt Poulsen, der er partner i Vilhelm Lauritzen Arkitekter A/S, til at præsentere projektet.

Han lagde vægt på at fortælle, at man under udarbejdelsen havde gjort meget ud af at lave et projekt designet til herlevborgerne.

Vi vil have butikslivet tilbage og forestiller os en stor fin detailhandel i underetagen

»Vi lægger rigtig meget vægt på fællesskab, fordi ensomhed fylder for meget i dag,« sagde han og nævnte, at der på alle tagflader vil være friarealer til ophold og fællesskaber, mens man også vil etablere en ‘fælles-lejlighed’, som beboerne kan leje, hvis de får gæster på besøg.

»Og så laver vi ikke studieboliger, men derimod to- til tre-værelses-lejligheder, som kan appellere til alle. Der vil også være enkelte fire-værelses, men vi kommer ikke til at lave store lejligheder,« påpegede han, der også kom ind på handelslivet.

Artiklen fortsætter under billedet.

Anden halvdel af borgermødet foregik i rådhuskantinen i Erhvervstårnet. På billedet udviklingsdirektør Kim Freilev bagerst. Foto: Kenneth Hougaard.

Dagligvarebutik ud mod ringvejen

Ifølge Michael Schytt Poulsen bliver der nemlig etableret en dagligvarebutik i hele stueetage-arealet ud mod Herlev Ringvej med indgang på hjørnet, hvor PFA-bygningen står i dag. Af lokalplanforslaget fremgår, at den med lager kan blive maks. 1.500 kvadratmeter stor, og at der bliver lavet grøn terrasse på taget. Det efterlader 1.500 kvadratmeter til de øvrige detailbutikker i stueetagen med et maks. bruttoetageareal for den enkelte butik på 300 kvadratmeter. Alle lejemålene i stueetagen er planlagt med en loftshøjde, der minimum er én meter højere end de almindelige lejligheder. Det er tanken, at både erhvervslejemål og mindre butikker kan ligge ud mod Herlev Hovedgade, hvor der langs facaden skal være et fortorv med en gennemgående baldakin.

»Vi vil have butikslivet tilbage og forestiller os en stor fin detailhandel i underetagen,« lød det blandt andet fra Michael Schytt Poulsen, der i forhold til det overdækkede fortorv fortalte, at der ved siden af det kommer et grønt bælte med vejtræer (55 skal der plantes, red.) og cykelparkering og derefter cykelsti ud til Herlev Hovedgade.

Dobbeltparkering og delebiler

Apropos parkering er normen ifølge lokalplanforslaget 0,75 p-pladser pr. bolig og én p-plads pr. 50 kvadratmeter detailhandel samt én p-plads pr. 70 kvadratmeter kontor- og serviceerhverv. Alle p-pladserne bliver  samlet i en parkeringskælder under boliger og gårdhave. Der vil også være mulighed for at placere nogle enkelte p-pladser langs Gåseholmvej mod øst og ved den bevarede bygning mod vest langs Stumpedal.

Som det er tilfældet i Herlev Bymidte Center vil der også blive indført dobbeltparkering, så antallet af parkeringspladser til butikker og erhverv må reduceres med 50 procent. Desuden bliver der mulighed for etablering af op til seks parkeringspladser til delebiler på Bangs Torv lig med fire almindelige parkeringspladser pr. delebilsplads samt minimum 10 handicapparkeringspladser. Også elladestandere og cykelparkering er indtænkt i parkeringsarealet.

Tirsdagens borgermøde er del af høringsprocessen for lokalplanforslag 124. Der er høringsfrist 26. november.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!