Debatindlæg: Et kodeks for den gode sagsbehandling
En enig kommunalbestyrelse har besluttet, at kommunen på børne- og ungeområdet skal møde borgerne på en mere åben og imødekommende måde.
Af Betina Skovby, medlem af kommunalbestyrelsen for SF og formand for Børne-, Familie- og Forbyggelsesudvalget
SF har igennem mange år påpeget, at der var noget galt i mødet med borgerne. At det var for tilfældigt og personbåret om familier oplevede god sagsbehandling i Herlev.
For det blev vi, dengang, skudt i skoene at vi kritiserede medarbejderne. Det har aldrig været SF´s intention. Medarbejderne gør det bedste de kan, indenfor de rammer og strukturer vi sætter op politisk. Og nu sætter vi en ny ramme op.
Onsdag sidste uge besluttede en samlet kommunalbestyrelse nemlig at godkende et nyt kodeks for den gode sagsbehandling på børne- og ungeområdet.
For mig var den en historisk dag efter mange års politisk kamp. Og efter et år med utallige møder med familier, som har slået sig på kommunen og oplevet at stå i stampe i længere periode. Oplevet at der var radiotavshed og manglende flow i deres sager.
når man henvender sig til sin kommune og beder om hjælp, så skal man mødes med tillid, respekt, ordentlighed og faglighed
Og efter endnu flere mails og henvendelser fra familier i krise, fordi de selv har måtte påtage sig den koordinerende sagsbehandling, i en kommuneverden de færreste forstår.
God sagsbehandling handler først og fremmest om mennesker. Og når man henvender sig til sin kommune og beder om hjælp, så skal man mødes med tillid, respekt, ordentlighed og faglighed.
Det betyder man skal lytte, undersøge sagen grundigt og forklare afgørelser klart og tydeligt. Det skaber tillid og det styrker retssikkerheden, hvis man oplever, at en rådgiver tager hele familien i hånden. For så kan familien sænke skuldrene og mærke, at man i den nye svære situation, står med en kommune i ryggen, der forsøger at hjælpe.
Nu skal kodekset implementeres og være med til at skabe en ny og tillidsbaseret sagsbehandling, og jeg glæde mig til at følge det tæt.
ANDRE DEBATINDLÆG: Styrkes specialtilbuddet på bekostning af dagplejen?

Der er lukket for kommentarer