Efter dødsulykke: Letbane-selskab melder ud om sikkerheden i ringvejskryds
Lørdagens dødsulykke i et ringvejskryds i Glostrup får foreløbig ikke Hovedstadens Letbane til at justere på sikkerhedsforanstaltningerne generelt i de kryds, som letbanen passerer, deriblandt i Herlev.
Lørdagens dødsulykke, hvor en 59-årig cyklist omkom ved ringvejskrydset i Glostrup som følge af et sammenstød med et letbanetog under testkørsel, får foreløbig ikke Hovedstadens Letbane til at ændre på sine sikkerhedsforanstaltninger. Det oplyser direktør Søren Boysen i et mailsvar til Herlev Bladet, efter at Københavns Vestegns Politi har meldt ud, at der, som det ser ud nu, er tale om en menneskelig ulykke og ikke for eksempel en fejl under testkørslen.
Vi er trygge ved de tiltag, der er på plads på nuværende tidspunkt, og ulykken får ikke indflydelse på letbanens idriftsættelse
'Politiets foreløbige undersøgelser indikerer, at cyklisten kan have kørt overfor rødt lys i krydset, men det skal understreges, at en endelig konklusion først kan drages, når alle undersøgelser omkring ulykken – det vil sige politiets, havarikommissionens og bilinspektørens – er færdige om nogen tid', oplyser politiet til Herlev Bladet og tilføjer, at man derfor ikke har rejst sigtelse mod nogen endnu.
LÆS OGSÅ: DN Herlev politianmelder systematisk udsmidning af fiskeaffald
Vil lære af det
Da ulykken skete i et ringvejskryds i Glostrup, har Herlev Bladet spurgt Hovedstadens Letbane, om den har gjort, at man vil ændre på nogle af sikkerhedsforanstaltningerne i de andre kryds - for eksempel i ringvejskrydset i Herlev, hvor letbanen først kører fra sommeren næste år.
'Politiet understreger, at der ikke er en endelig konklusion på undersøgelsen af ulykken, og derfor kan vi fortsat ikke gå i yderligere detaljer. Det er alene politiet, der kan vurdere, om der kan deles mere information. Sikkerhed er altid vores højeste prioritet, og vi gennemgår aktuelt alle procedurer for at se, om der er noget, vi kan gøre bedre. Når vi har alle fakta, og en endelig konklusion på myndighedernes undersøgelser, vil vi bruge dem til at lære af det, der er sket, og forebygge, så vi undgår så mange ulykker som muligt. Vi er trygge ved de tiltag, der er på plads på nuværende tidspunkt, og ulykken får ikke indflydelse på letbanens idriftsættelse. Vi ser løbende på forbedringer, der kan give endnu mere tryghed for passagerer og andre trafikanter', skriver direktøren.
Efter planen skal Hovedstadens Letbanes første del fra Ishøj til Rødovre (Islev) åbne ved et stort arrangement 26. oktober. Anden halvdel frem til Lundtofte, hvor Herlev er med, åbner i sommeren 2026.

Der er lukket for kommentarer