Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Ford mod Ford

På mange måder ligner Ford Focus RS og ST-Line hinanden - både uden på og indeni. Men under motorhjelmen er det en helt anden historie.

Det kan godt være, de kommer fra den samme familie og ligner hinanden udadtil, men de opfører sig ret så forskelligt. Herlev Bladet har fokus på Focus og har i den forbindelse testet de to Ford-modeller ’RS’ over for ’ST-Line’, nærmere bestemt racerbilen over for familiebilen, og der er bestemt noget at komme efter hos begge modeller.

For fartdjævle, motorsportsinteresserede og bilnørder er RS-modellen, hvad Nutella er for brødet. Der er tale om en rally-lignende temporytter af den mest utålmodige slags. ’Bare rolig, jeg har fod på det’, men nej. Det har man ikke, før man lærer bilen at kende. Blot en svag berøring af gaspedalen skyder amerikaneren afsted og får motoren til at brumme og sprutte, som var det en Harley Davidson. Men det stopper ikke her.

Aktiverer man bilens ’Launch control’, som egentlig er udviklet til banekørsel, stiger momentgrænsen i 1. gear, og det samme gør accelerationen. Ydermere kan man vælge mellem de fire funktioner: Normal og sport til landevej eller track og drift til banekørsel for at optimere køreoplevelsen. Og skal der fut i fejemøjet, kan det godt betale sig.

På knap fem sekunder rammer man 100 kilometer i timen, mens kroppen rammer det læderbetrukne rallysæde.Her sidder man heldigvis godt spændt fast, selvom det kan virke lidt hårdt at sidde i.

På samme måde kan sportrattet virke lidt stift  og racerkoblingen lidt tung, men det er alt sammen med til at gøre køreoplevelsen ægte. Tager man også bilens øvrige finish i betragtning som for eksempel olie- og vandtryksmålere, kan man ikke undgå at føle sig lidt som en racerkører.

Men også kun lidt for bykørsel og racerbiler er ikke et godt match, og det bør man holde sig for øje. Også selvom  det let kan blive stærkt vanedannende at jokke på speederen og ryge tilbage i sædet. En oplevelse, der udover et adrenalinsus af en anden verden giver fugtige håndflader, sommerfugle i maven og et bøvet smil på læben.

Den behagelige model

Sådan en rutchebanetur får man næppe i familiebilen – Focus ST-Line, der alligevel er bemærkelsesværdig rap i replikken med sine seks gear og en topfart på knap 200 kilometer i timen. Og så er den væsentlig mere økonomisk end sin adrætte navnebror. Den er også mere behagelig at sidde i, men er derudover meget lig RS’en, når det gælder interiør og finesser såsom touchscreen, bakkamera, gps, usb-opkobling og el dit og dat.

ST-Line er på trods af en manglende tagspoiler også ret sporty at se på, selvom den sagtens kan agere familiebil sin størrelse og komfort taget i betragtning. Både frontgrillen og de forholdsvist store 18 tommer alufælge giver den et frækt look, uden at der går drengerøv i den.

Så kan man nøjes med at komme fra A til B til tiden på en behagelig måde, er ST-Line bilen, men har man af og til behov for et skud adrenalin, der overrasker og chokerer på en ubehagelig fed måde, så er RS bestemt et godt bud.

Bilerne var venligst udlånt af Andersen Ford, Ballerup og Andersen Ford, Nørrebro.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!