
Går bedre med at stille delecyklerne på plads
I de første måneder efter, at regionens nye grønne delecykler blev lanceret, blev de smidt og parkeret tilfældigt rundt omkring, men to nye initiativer har givet pote.
Herlev Bladet har af flere omgange skrevet om Region Hovedstadens grønne delecykler, som i de første måneder af pilotprojektet blev efterladt mere eller mindre tilfældigt rundt omkring i byrummet efter brug. Det kunne være i en busk, i en rabat eller op ad en hæk. Men dugfriske tal viser nu, at brugerne er blevet bedre til at parkere cyklerne på de anviste steder i den tilknyttede app - de såkaldte 'hubs'. Det oplyser Region Hovedstaden.
For brugerne er fleksibiliteten meget vigtig, og derfor har vi haft et stort behov for at forbedre parkeringsmulighederne
I efteråret sidste år anslog man, at cirka syv procent af turene endte uden for hubs, men en ny opgørelse viser, at tallet faktisk lå på ni procent. Siden har andelen dog været faldende og ligger nu på cirka fem procent.
'Vi vurderer, at de mange nye hubs og et øget gebyr for at efterlade cykler udenfor hubs har været afgørende for udviklingen,' lyder det i et skriftligt svar fra Morten Heile Hass, der er specialkonsulent i Region Hovedstaden.
Flere parkeringspladser
Han uddyber, at antallet af hubs i de ni deltagerkommuner ligger på 261 nu (31 i Herlev) mod 240 i december sidste år. Derudover er afgiften for at parkere uden for de virtuelle parkeringspladser sat op fra 26 til 70 kroner pr. gang.
'Vi har primært haft fokus på at udvide antallet af hubs. For brugerne er fleksibiliteten meget vigtig, og derfor har vi haft et stort behov for at forbedre parkeringsmulighederne for dem,' tilføjer Morten Heile Hass.
LÆS MERE: Herlev Bladets artikler om delecykler
Færre ture pr. måned
Sammenlignet med sidste års 10.200 ture i de første to måneder af projektet, det vil sige 5.100 pr. måned, er antal månedlige ture udregnet frem til og med april faldet til 2.956 pr. måned. Men det kan skyldes flere ting. Dels et introduktionstilbud, som prægede de første måneder af projektet, dels at anvendelsen af cyklerne hen over vinteren har været meget lav ifølge regionen. Den er dog på vej frem igen i takt med, at vejret bliver bedre, lyder det. Der har for eksempel til sammenligning været dobbelt så mange ture i april som i december.
I Herlev har der til og med april været 2.449 ture lig med godt 10 procent af antal samlede ture. Det svarer til godt 306 ture pr. måned. I de første to måneder af projektet var der 910 ture lig med 455 ture pr. måned.
FAKTA generelt:
- Pilotprojektet startede i september sidste år og midtvejsevalueres til sommer 2025, hvor man også vil vurdere klimaeffekten i forhold til eventuelt færre bilture. Det varer til og med 31. december 2025, men udbuddet indeholder en option, så projektet kan forlænges til og med 2026.
- Kommunerne i projektet er: Albertslund, Brøndby, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre og Vallensbæk.
- Antallet af ture varierer mellem kommunerne med flest i Lyngby, med både Glostrup og Gladsaxe lige i hælene.
- I gennemsnit varer hver cykeltur 15-16 min.
- Cyklerne benyttes mest om eftermiddagen og kl. 20.
- De mest attraktive steder at starte eller slutte en tur er ved stationerne.
- Region Hovedstaden finansierer ordningen med 3,5 mio. kr. Projektet er også støttet af EU-programmet Interreg NSR.
Der er lukket for kommentarer