Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Borgere: Genopsætning af ruteplaner er ikke godt nok

For at komme den kritik, der har været imøde, vil Movia genopsætte ruteplaner, men ikke køreplaner ved busstoppestederne, men det er langt fra godt nok, mener Herlevborgere, Ældre Sagen og Passagerpulsen.

Genopsætning af ruteplaner er ikke godt nok. Det er køreplanerne, som både angiver stoppesteder og minuttal for, hvornår bussen kommer, som der skal op igen.

Det understreger både Herlevborgere, Ældre Sagen og Passagerpulsen, som er Forbrugerrådet Tænks organ, efter at Movia i sidste uge i kølvandet på en veritabel shitstorm valgte at komme den kritik, der har været, imøde ved at love at genopsætte ruteplanerne. Altså ‘kun’ en oversigt over de stoppesteder, en given buslinje har, og ikke linjens minuttal.

Kritikken opstod, fordi Movia sidste år valgte helt at fjerne de trykte køreplaner ved busstoppestederne – både for at spare penge, men også som led i en digital strategi, hvor passagererne skal vænnes til i højere grad at bruge deres mobiltelefon, når de skal med bussen. Men den strategi faldt ikke i god jord. Og selvom Movia så for nylig kom borgerne imøde, er det stadig ikke godt nok.

Er stadig afhængig af mobilen

»Jeg synes, Movias beslutning er dårlig, og den imødegår kun til en lille grad vores ønsker«, lyder det fra Herlev borger og buspassager Peter Jensen, der med Movias udspil stadig skal have telefonen op ad lommen for at se tiderne, og det er præcis det, han vil undgå.

»Jeg synes, det er en lidt falsk løsning. Ud fra mit og de fleste behov, når folk snakker køreplaner, så vil vi vide, hvornår bussen kører på stedet. Grundanken har jo været, at det virker fjollet, at man skal have sin telefon frem for at vide, hvornår bussen kører«, påpeger han.

LÆS OGSÅ: Kun ruteplaner kommer op igen

En anden Herlevborger, Kirsten Pedersen, er helt enig:

»Det her er ikke godt nok. Det er udemærket, at der er ruteplaner til for eksempel turisterne, så de kan finde ud af, hvordan de kommer til Christiania, men det er da håbløst, at man ikke kan se hvornår busser kommer«, understreger hun.

Herlevborgerne bakkes op af to af de borgerorganisationer, der hele vejen igennem har været kritiske over for Movia udmelding:

En halv løsning

»Vi er glade for, at man har lyttet til passagerne så langt, at man nu sætter ruteplanerne op, men det er ærgerligt, at man ikke går hele vejen og sætter den fulde køreplan op,  når nu man er i gang«, siger Rasmus Markussen, der er politisk medarbejder ved Passagerpulsen fra Forbrugerrådet TÆNK.

Seniorkonsulent Rikke Hamfeldt fra Ældre Sagen bakker op.

»Vi synes, det er fint, de har lyttet til kritikken, men ser det som en halv løsning. Vi havde håbet, at man havde taget det endelige skridt og sat køreplaner op igen. De skal jo alligevel ud og sætte nye informationer op, så hvorfor ikke sætte køreplaner op«, lyder det fra

LÆS OGSÅ: Movia valgte at afvikle køreplaner på trods af massiv modstand

Hun fortæller, at Ældre Sagen allerede har fået tilbagemeldinger fra medlemmer, der er enige og gerne vil kunne se de enkelte tider af planerne.

»Derfor vil vi stadig argumentere for, at det er en postgang for tidligt, og at vi synes, at de lige så godt kunne sætte køreplanerne op igen, særligt dér hvor der ikke er countdowns (nedtællingsdisplays, red.)«, understreger hun.

Movia: En god løsning

Bestyrelsesformand i Movia, Kirsten Jensen, mener ikke, at der er tale om en halv løsning, men synes tværtimod, at der er grund til at glædes over, at der er kommet et nyt resultat ud af den kritik, der har været.

»Den her løsning imødekommer hovedparten af de behov, der er blevet udtrykt. Det er en god løsning, som supplerer mange af de andre kommunikationskanaler, vi allerede har«, fastslår hun.

Hun påpeger også:

»Vi kommer ikke uden om, at vi skal udvikle os og blive mere digitale i vores samfund. Generelt forventes det, at Movia kan følge med den digitale udvikling, og det er sjældent, at Movia bliver skældt ud for at være for digitale. Derfor holder vi fast i, at vi skal den digitale vej, men vi vil gerne gøre det på en måde, hvor vi kan få så mange som muligt af de borgere med, som gerne vil«, udtaler Kirsten Jensen.

Hun tilføjer, at kritikken, der har været, også har givet anledning til, at Movia vil kigge indad for at se, hvordan man kan blive bedre til at involvere borgerne i forbindelse med kommende større ændringer.

 

Du er måske også interesseret i

Kommenarer er lukket, undtagen trackbacks samt pingbacks

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!