Herlev Bladet

Gymnasieelever i ny bog: Tidløse fortællinger – om tid

Fredag sidste uge blev der holdt bogreception for essaysamlingen 'Fortællinger om tid', som en række gymnasieelever står bag.

Hvad er det, der går og går og kommer ingen vegne? Den velkendte gåde om klokken viser måske meget fint, at tiden er flyvsk og kan være svær at fastholde. Ikke desto mindre er det netop dét, som over 90 gymnasie- og HF-elever har forsøgt i deres essays, hvoraf 11 er blevet udvalgt af en jury og nu kan læses i bogen med titlen: ‘Fortællinger om tid’.

Fredag sidste uge blev der holdt en officiel bogreception på gymnasiet med glas på stilke, chips og oplæsninger fra bogen. De deltagerne 2.g’ere var inviteret med og lyttede intenst, klappede og heppede efter hver oplæsning.

»Når vi lukker øjnene for nutiden i jagten på fremtiden, risikerer vi at miste noget af det, der gør livet værdifuldt her og nu,« læste Zahra Ibrahim fra Herlev Bibliotek op.

Når vi lukker øjnene for nutiden i jagten på fremtiden, risikerer vi at miste noget af det, der gør livet værdifuldt her og nu

Hun læste på vegne af gymnasieelev Mathilde Bidstrup Hansen, der havde skrevet et af de essays, der er i bogen.

Gymnasieeleven Alma Selmani fra 2.C læste også op.

»De kommende generationer risikerer at vokse op i en verden, hvor evnen til at fordybe sig og finde ro i øjeblikket bliver mere sjælden. Med skærme som en stor del af deres hverdag fra en tidlig alder får de ikke udviklet evnen til at koncentrere sig og håndtere dybere tanker,« lød det fra gymnasieeleven, som i sit essay havde taget udgangspunkt i skærmtid og i de teknologiske mediers påvirkning af vores liv og evne til at være i nuet.

Del af 50-årsjubilæum

Generelt er bogsamlingen, der altså har temaet TID, præget af ‘personlige, velskrevne, selvstændige, gennemarbejdede og gennemreflekterede’ essays, som Jens Erik Mogensen fra Københavns Universitet skriver i bogens forord. Han sad også med i juryen og er næstformand i bestyrelsen for Herlev Gymnasium & HF. I forordet uddyber han, at de forskellige essays kan ses som ‘et vigtigt tidsbillede af en generation af gymnasieelever i 2024 – og deres forståelse af ikke blot begrebet tid, men også samfundet, livet og døden’.

Det var tovholder på konkurrencen og bogprojektet, lektor Charlotte Siboni, enig med ham i. Hun indledte bogreceptionen ved at forklare, at essay-skrivningen blev til som en del af 50-årsjubilæet for gymnasiet, der kunne fejres i år.

»Og tænk, at vi har så mange talenter her på gymnasiet,« lød det blandt andet fra scenen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Azra var en af dem, der læste op fra scenen. Foto: Kenneth Hougaard.

Svært at skrive om tid

En af dem er som nævnt Alma Selmani, men Halima Bilal Khalif Ali fra 2.B er også blevet udvalgt, og det havde hun ikke regnet med.

»Da jeg skrev min, var jeg lidt tidspresset, for jeg havde trukket det ud, så jeg sad oppe til klokken to om natten dagen før og skrev bare løs,« forklarer hun, der især satte fokus på et barndomsminde i Kenya og forskellige kulturelle opfattelser af tid.

Alma Selmani ventede også til sidste øjeblik. Blandt andet fordi hun havde svært ved at finde på en indgang.

»Jeg kunne ikke finde på noget af skrive. Jeg blev hele tiden distraheret af mobilen, så jeg skrev egentlig bare om, at jeg ikke kunne finde på noget at skrive,« forklarer hun og griner.

For begges vedkommende var det deres første essays. En genre, de godt kunne li’, fordi den var lidt mere fri, end en normal skoleopgave, hvor man for eksempel bliver bedt om at analyse en tekst.

Tre af vinderne har fået hver deres klassesæt af bogen, som de giver til deres tidligere dansklærer i folkeskolen. Et af klassesættene går til Kildegårdsskolen, oplyser gymnasiet.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!