Herlev Gymnasium og HF scorer høj placering: “Vores relation til eleverne spiller uden tvivl en stor rolle”
Blandt landets gymnasier er Herlev Gymnasium og HF næstbedst til at løfte elevernes faglige niveau. Ifølge vicerektor Mads Strarup er det især lærernes relationer til eleverne, der er med til at løfte fagligheden.
»Vores relation til eleverne spiller uden tvivl en stor rolle. Det er jeg helt sikker på.«
Sådan lyder ordene fra en stolt vicerektor på Herlev Gymnasium og HF, Mads Strarup. Herlev Gymnasium og HF har nemlig formået at indtage en andenplads i statistikken, der viser, hvor gode landets 375 gymnasier er til at øge elevernes karaktergennemsnit.
Det fremgår af en opgørelse, som CEPOS har lavet på baggrund af tal fra Børne- og Undervisningsministeriet og Danmarks Statistik.
Opgørelsen viser blandt andet, at eleverne på Herlev Gymnasium og HF har opnået et karaktergennemsnit, der er 0,5 point højere, end det kunne forventes ud fra elevernes socioøkonomiske faktorer, heriblandt deres forældres indkomst, forældres uddannelsesniveau og etniske baggrund med videre.
LÆS MERE: Rektor om ændring af Herlev Gymnasium & HF: “Jeg tror på, at det kommer til at lykkes”
Positiv undervisningseffekt
Det indikerer, at Herlev Gymnasium og HF har en positiv undervisningseffekt, hvilket betyder, at eleverne har opnået bedre afgangsresultater end umiddelbart forventet.
Det er der, ifølge vicerektor Mads Strarup, en helt særlig grund til.
»Vi har på gymnasiet især fokus på at være i tæt kontakt med eleverne. At danne relationer til dem så vi lærer dem at kende rigtig godt, så vi kan hjælpe dem fagligt bedst muligt,« siger han.
Derfor vil Herlev Gymnasium og HF fortsætte med at gøre brug af den samme procedure, hvor der fastholdes en tæt kontakt med eleverne.
»Vi vil fortsætte med at arbejde med det, vi hele tiden har arbejdet med. Altså, at vi lærer eleverne at kende, når det går dem godt, og når ikke går dem så godt,« siger han.
Mere om opgørelsen
- Børne- og undervisningsministeriet beregner hvert år de socioøkonomiske referencer for de gymnasiale uddannelser.
- Opgørelsen viser, hvor gode Danmarks 375 gymnasiale uddannelser er til at øge eleverne karaktergennemsnit, ud fra hvad man skulle forvente af elevernes socioøkonomiske baggrund.
- Hvis en skoles undervisningseffekt er for eksempel 0,5, betyder det, at elevernes gennemsnitlige afgangskarakter er 0,5 point højere, end hvad man burde forvente ud fra elevernes sociale baggrund.
- Jo højere tallet er over nul, jo er gymnasiet til at øge elevernes faglige niveau. Er tallet mindre end nul, har eleverne ikke levet op til den forventelige udvikling.
Læs mere om opgørelsen her: Undervisningseffekt i gymnasiet 2022
Har du en anden god historie, så skriv til camilla@herlevbladet.dk
Der er lukket for kommentarer