Herlev Bladet

Herlevborgere vil ikke af med de trykte køreplaner

Movia er i gang med at fjerne de trykte køreplaner ved busstoppestederne, og det har fået både Herlevborgere og Ældre Sagen på banen.

»Det er uanstændigt, de har et ansvar for at levere en samfundsservice, som alle er omfattet af, men det her gør,  at alle over 60 år bliver hægtet af, og det er dem, der har mest brug for en bus«, påpeger Kirsten Pedersen.

Hun er pensionist, bosat i Herlev og yderst utilfreds med, at Movia er i gang med at fjerne de trykte køreplaner ved busstoppestederne i hovedstaden og på Sjælland.

Hun er dybt rystet over ændringen og har indtil videre klaget til kommunen, Københavns Kommune, DOT (Din Offentlige Transport), Trafikstyrelsen, Ældre Sagen og Ombudsmanden.

»Hvis de vil digitalisere så bare lad dem, men de skal ikke bruge det som en undskyldning for, at den jordnære analoge service forsvinder«, understreger hun, der i yderste konsekvens kan ende med at droppe bussen på grund af det.

Hun og flere andre Herlevborgere kan ikke forstå, hvorfor man ikke kan gøre både og. Altså bevare de trykte køreplaner og satse på det digitale.
Ældre Sagen bakker op
Noget Ældre Sagen også bakker op omkring.

»Digitalisering gør mange ting nemmere for os alle sammen, og i den her henseende er det nemmere for passagerer, hvis man kan ordne en masse digitalt, men i Ældre Sagen stiller vi os uforstående over for, hvorfor det nye tiltag betyder, at man skal afskaffe de nuværende analoge løsninger«, understreger Charlotte Avnsted-Vilman, der er seniorkonsulent i Ældre Sagen med fokus på digitalisering.

LÆS OGSÅ: Over halvdelen af de forventede buspassagerer til Herlev udebliver

»Skrækscenariet er jo, at der er nogle mennesker, som bliver afskåret fra at bruge offentlig transport, fordi de ikke kan finde ud af, hvornår bussen går og ikke vil gå forgæves ned til busstoppestedet, og i værste fald kan det betyde, at ældre mennesker helt må opgive at benytte sig af den offentlige transport«, lyder det.

Mere præcis information

Kommunikationsdirektør i Movia, Camilla Struckmann, forklarer, at det netop først og fremmest handler om at give kunderne en bedre service. Et nyt liveopdateret system i busserne gør nemlig, at pendlerne via en app eller på eller på nettet kan få en mere præcis information om, hvornår busserne kommer – også hvis de er forsinket.

»Via realtidssystemet opdaterer vi løbende alle vores kanaler som for eksempel Rejseplanens app og hjemmeside, DOT’s hjemmeside og vores infoskærme, og på den måde kan vi give en bedre service til kunderne«, forklarer hun.

Hun påpeger, at en undersøgelse viser, at cirka 70 procent af pendlerne sjældent bruger de trykte køreplaner, mens 12 procent bruger dem ofte. Det er også en af årsagerne til, at Movia har valgt at satse på det digitale.

»Jeg har stor respekt for, at nogle har det svært med det digitale. Derfor håber vi, at vi ved at have en bred vifte af muligheder, gør, at man føler sig lige så godt stillet som før. F.eks. har vi holdt fast i, at man stadig kan ringe til DOTs kundeservice på 70 15 70 00 og få en køreplan sendt med posten«, siger hun.

Læs mere i Herlev Bladet denne uge og i næste, hvor det handler om Movias brug af borgerinddragelse.

Du er måske også interesseret i
Kommentarer
Henter kommentarer.....