Kilometersten: 10 kilometer til et bestemt punkt i København
10-kilometerstenen i Herlev skiftede placering, formentlig da Frederikssundsvej blev flyttet i 1936.
Opdateret 18. august med fakta fra Dansk Vejhistorisk Selskab.
Bilister kan ikke se den, da der er støjafskærmning på vejen foran Herlevvænge, men cyklister og fodgængere som kommer ad Herlev Hovedgade – som er en del af Frederikssundsvej – kan se en cirka 180 centimeter høj stensøjle, hvor der er markeret en indskrift med ’10 km’ på stenen, når man netop har passeret Herlev Bymidte, og inden man når til Herlev Bygade.
Den er i højre side i køreretningen mod Frederikssund og står i vejkanten mellem to boligblokke i Herlevvænge, omkring nummer 20-30.
Det er ikke dens første placering i Herlev. Hvornår den helt præcist er kommet til byen, og hvornår den er flyttet, vides ikke med 100 procent sikkerhed, men der er nogle kvalificerede bud.
Det er temmelig sandsynligt at den er blevet flyttet i forbindelse med omlægningen af Frederikssundsvej
Nørreport er punktet
Først skal vi lige fastslå, hvad det er, som der er 10 kilometer til. Og det er Nørreport. Det vil sige vejen lige ud af Herlev Hovedgade og Frederikssundsvej til Nørrebro Station og derfra ind af Nørrebrogade over Søerne og til Nørreport, præcis 10 kilometer til stenen.
Den og andre sten skulle i en tid uden elektroniske hjælpeapparater hjælpe med at fortælle om afstanden til nærmeste storby, i dette tilfælde København. Og for Herlevs vedkommende er Nørreport det nærliggende fixpunkt, og den står som en af flere nulkilometersten i Indre København, de tre øvrige står ved Østerport, Amagerport og Rådhuspladsen.
»Kilometerstenene afløste milestenene ved indførelsen af metersystemet i 1907 og var i brug op til slutningen af 1900-tallet, hvor mange kilometersten afløstes af plastikstolper og metalskilte,« oplyser det elektroniske nationalleksikon Lex.dk.
Berømt arkitekt stod bag
Nul-kilometerstenen er opført i 1925 ifølge Københavns Kommunes liste over monumenter i København. Et godt bud er, at 10-kilometerstenen samt de to mindre 9- og 11-kilometersten også i Herlev langs Herlev Hovedgade/Frederikssundsvej er opført nogenlunde samtidig, altså for cirka 100 år siden.
Dansk Vejhistorisk Selskab oplyser, at det var den berømte arkitekt P.V. Jensen-Klint, hvis hovedværk var Grundtvigskirken, stod bag tegningerne af kilometersten.
Flyttet i 1936
10-kilometerstenen i det centrale Herlev er højst sandsynligt flyttet til dens nuværende placering i 1936.
»Det er temmelig sandsynligt at den er blevet flyttet i forbindelse med omlægningen af Frederikssundsvejs forløb i 1936,« vurderer arkivleder i Herlev Kommunes lokalarkiv, Darius Monfared. Frederikssundvej løb tidligere, der hvor Herlev Bygade (og blandt andet Herlev Bladet) ligger i dag, men i 1930’erne besluttede man at rette den ud og lade gennemfartsvejen gå uden om bymidten, så fremtidens trafik – som der som bekendt blev meget mere af – kunne gå lige uden om bymidten. Og så fulgte kilometerstenen formentlig med.
Tidligere stod kilometerstenen på Herlev Torv. Tidligere har der været en anden vejsten i Herlev, som en af flere markeringer på vejen mellem København og Frederikssund. Dengang var det i mil, der blev målt. Her stod der en 1 1/2 mil-sten, cirka hvor 11-kilometerstenen er i dag, hvor Herlev Hovedgade og Borgerdiget mødes, mens der var en 1-milesten i Husum og en 2-milesten i Ballerup. Halvanden mil er cirka 11,3 kilometer. Disse milesten er ikke bevaret for eftertiden.
Darius Monfared ser det sandsynligt, at den tidligere sten har været opsat i 1700-tallet.
Der er lukket for kommentarer