Kommunen har tillid til nyt hjemmeplejefirma
Herlev Kommune har fredag skrevet under med Human Care A/S som ny leverandør af personlig og praktisk hjemmepleje til borgere med behov. Det sker efter en grundig udbudsproces, hvor man har lagt stor vægt på kvalitet og service, lyder det.
Fredag ligger det fast, at Herlev Kommunes nye private leverandør af personlig og praktisk hjemmepleje hedder Human Care A/S. Det fortæller centerchef for Sundhed og Voksne, Tine Larting, der også udtrykker tillid til, at hjemmeplejefirmaet kan klare opgaven som alternativ til den kommunale hjemmepleje.
»Vi går ind i samarbejdet med tillid til leverandøren. Vi er ikke bekymret og ser frem til samarbejdet. Det skal nok blive godt,« påpeger hun og forsikrer, at det var den bedste tilbudsgiver ud af tre, deriblandt den eksisterende leverandør, der vandt – målt på både pris og kvalitet og service, som man har lagt stor vægt på, lyder det.
Kender til kritik, men…
Hun er bekendt med, at netop Human Care i ugens løb har fået en del kritik af borgere og plejepersonale fra en af de eksisterende leverandører, Din Lokale Døgnpleje, der tabte udbuddet. Blandt andet fordi det nye hjemmeplejefirma valgte at offentliggøre udbudsresultatet før fredagens underskriftsseance.
LÆS OGSÅ: Dårlig start for nyt hjemmeplejefirma
»Det er ikke kontraktbrud, men det er uhensigtsmæssigt, for der var ikke indgået en endelig aftale, og vi ville gerne have orienteret vores borgere på forkant, men nu vil vi gerne se fremad,« siger hun og understreger, at der i dag via e-Boks eller pr. post. er sendt brev ud til alle de borgere, der modtager hjælp fra en privat leverandør.
Hun tilføjer, at man sågar allerede har fået tilmeldinger til den nye leverandør, der starter fra 1. marts.
Forståelse for usikkerhed
Når det er sagt, kan hun godt forstå, at flere af de borgere og personaler, der i dag er tilknyttet Din Private Døgnpleje, er blevet usikre og frustrerede over først at få nyheden om et leverandørskifte via internettet og de sociale medier og ikke fra kommunen.
»Jeg har rigtig stor forståelse for, at vores borgere bliver bekymrede og kede af det, når de har haft den samme hjælper i mange år og pludselig skal skifte. Det forstår vi godt. Derfor har vi i forbindelse med kvalitetskravene og servicen lagt vægt på, at personalet er veluddannet. De skal have gode tiltag med, så det ikke bliver en svingdør,« siger centerchefen.
Human Care vil ikke kommentere på historien og henviser til Herlev Kommune.
Har man spørgsmål til kommunen, kan man kontakte den her.
Læs meget mere om kommunens valg og udbudsprocessen i næste uges Herlev Bladet.
Der er lukket for kommentarer