Herlev Bladet

Måske udsigt til en fjerde supercykelsti gennem Herlev

Miljø-, Klima- og Teknikudvalget i Herlev Kommune har besluttet, at der skal arbejdes videre med en ny supercykelsti, som skal gå langs Klausdalsbrovej.

Siden 2017 har cyklister i Herlev kunne drage fordel af de to supercykelstier langs Ring 4 og Herlev Hovedgade, som gør det nemmere og hurtigere at komme frem. Og noget tyder på, at cyklister, der skal gennem Herlev får det endnu bedre i fremtiden.

Forunde en planlagt supercykelsti, der skal følge letbanen langs Herlev Ringvej, har Miljø-, Klima- og Teknikudvalget nemlig godkendt, at der arbejdes videre med en fjerde supercykelsti gennem Herlev. Den skal hedde 'Hjortespringruten' og, som navnet antyder, gå igennem Hjortespring langs Klausdalsbrovej. Det er i dag cykelstier på dele af strækningen, men der er også dele, hvor det er forbudt at cykle, så planen er at anlægge helt nye og sammenhængende cykelstier. Noget man anslår vil koste kommunen  cirka 12 millioner kroner, såfremt Vejdirektoratets Cykelpulje medfinansierer med yderligere 12 millioner.

Politikerne kunne også have valgt, at der skulle arbejdes videre med en supercykelsti langs Gl. Klausdalsbrovej/Sennepshaven til 26 millioner kroner (hvoraf Vejdirektoratet medfinansierer med 26, red.), men den løsning valgte et flertal at forkaste.

SE OGSÅ:  Billeder fra årets Herlev Rundt

Artiklen fortsætter under kortet.

De orange streger er eksisterende supercykelstier. Øv. langs Ring 4 og ned. Frederikssundsruten langs Herlev Hovedgade. Den sorte er den planlagte langs Herlev Ringvej (Ring 3). Kilde: Google Maps.

Mange planlagte ruter også

I 2009 gik nogle kommuner herunder Københavns sammen med Region Hovedstaden om at danne Supercykelstisamarbejdet – et frivilligt tværkommunalt samarbejde med en fælles ambition om at få flere til at pendle på cykel og gøre hovedstadsområdet til verdens bedste cykelregion. Senere kom Herlev og andre også med, så der i dag er 27 kommuner og 16 supercykelstier. Forude venter ifølge Supercykelsamarbejdet endnu flere. Indtil videre har man nemlig kun realiseret 28 procent af de planlagte supercykelstier svarende til 243,7 kilometer ud af 622,4. Også i Herlev har man planlagt en supercykelsti, som endnu ikke er realiseret. Nemlig Ring 3-ruten på 22,5 kilometer, der blandt andet går langs Herlev Ringvej.

At samarbejdet har båret frugt viser nye cykeltællinger, som oplyser, at cykeltrafikken i gennemsnit er steget med 87 procent sammenlignet med tidligere målinger. Evalueringerne viser også, at den gennemsnitlige turlængde på supercykelstinettet er 12 kilometer, og at 14 procent af de nye cyklister før tog bilen.

FAKTA: (baseret på brugerundersøgelse fra 2024)

Brugerne af supercykelstierne:

  • 43 procent kvinder, 57 procent mænd
  • 38 procent mellem 26-45 år, 47 procent mellem 46 og 65 år
  • 78 procent har en lang eller mellemlang uddannelse
  • 26 procent tjener årligt mellem 500.000 og 700.000 kr., 23 procent mellem 300.000 og 500.000 kr.
  • 77 procent har et fuldtidsarbejde
  • 43 procent har hjemmeboende børn
  • 94 procent benytter supercykelstierne til arbejde eller uddannelse som et af de primære formål
  • De fleste af brugerne kører fra 5-24 kilometer på stierne og kørte i undersøgelsen i gennemsnit 18,27 kilometer.
  • 53 procent pendler lige meget på cykel om sommeren og vinteren
  • 64 procent vælger altid at pendle på cykel, selvom de har bil til rådighed
  • 81 procent cykler dagligt eller næsten dagligt
  • 21 procent kører på en elcykel, 19 på en racer og 54 procent på en almindelig cykel.

Ruterne gennem Herlev:

Frederikssundruten går tre km gennem Herlev (forbinder Frederikssund, Egedal, Ballerup, Herlev og Københavns Kommuner og er 42,7 km lang).

Ring 4-ruten går én km gennem Herlev (forbinder Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Furesø, Herlev, Ballerup og Albertslund Kommuner og er 20,9 km lang).

Ring 3-ruten går 2,9 km gennem Herlev (forbinder Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Vallensbæk og Ishøj og er 22,5 km lang).

Kilde: Supercykelstisamarbejdet

Pressefoto: Supercykelstisamarbejdet, hovedstadsregionen.
Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!