Herlev Bladet

Naboer råber vagt i gevær: Regnvandsprojekt har gjort motorvejsstøj værre

Naboer har indsamlet underskrifter i forbindelse med et høringssvar til Herlev Kommunes nye støjhandlingsplan, som skal endeligt vedtaget onsdag på kommunalbestyrelsesmødet.

Som en kraftig konstant susen lægger lyden af Motorring 3 sig som en dyne over Snemandsvej, og sådan har det egentlig altid været. Problemet er bare, at Nikoline Baumann og Frederik Anthonisen samt 242 andre naboer mener, at støjen er blevet værre, efter at Kagsåparkens Regnvandsprojekt, som i disse år anlægges op til deres baghaver, har fjernet en del beplantning ud til motorvejen.

»Vi har selv lagt terrassen herude, som er på knap 100 kvadratmeter, fordi vi elsker at sidde derude, og det gør vi mindre nu. Vi fravælger det. Faktisk har vi været ude og købe en lille bænk, som vi kan have stående i indkørslen, fordi så tager huset det meste af støjen, og så sidder vi derude i indkørslen og får en kop kaffe eller et glas vin,« fortæller Frederik Anthonisen, der er paramediciner, men nu studerer cand.merc.

For fire år siden, før Kagsåpark-projektet var gået i gang, købte han og Nikoline Baumann, der er faglærer på ambulancebehandleruddannelsen, huset på Snemandsvej. Også dengang var der støj fra motorvejen, og parret, der kom fra Østerbro, måtte da også genbesøge huset flere gange og gå ture i området, før de tog springet. Noget de endnu ikke har fortrudt og håber, at de ikke kommer til at fortryde.

LÆS OGSÅ: Dårligere rammer og vilkår for idrætslivet i Herlev

Høringssvar skal skabe fokus

Derfor valgte parret også sidste år i november at indsende et høringssvar til Støjhandlingsplan 2024-2029 i Herlev Kommune med underskrifter fra 244 beboere i området for at gøre opmærksom på det ændrede støjbillede. Handlingsplanen skal nu et lille år efter endeligt vedtages på kommunalbestyrelsesmødet onsdag 8. oktober.

»Vi har aldrig prøvet at indsende et høringssvar før, men det lå os jo så meget på sinde, at det blev vi nødt til at gøre noget ved,« forklarer Frederik Anthonisen og tilføjer, at de fik god opbakning fra naboerne og brugte en del tid på at sætte sig ind i diverse støjundersøgelser og forskning på området.

er det vigtigste for os egentlig, at vi har taget action på det, og så håber vi bare, at det ikke falder ned mellem to stole nu

Faktisk vurderer de to, at opbakningen og antal underskrifter nok havde været endnu større, hvis kommunen ikke havde begået en fejl i høringsperioden, hvor det først fremgik, at de havde fire uger i stedet for otte.

»Uanset er det vigtigste for os egentlig, at vi har taget action på det, og så håber vi bare, at det ikke falder ned mellem to stole nu,« uddyber Frederik Anthonisen og bemærker, at det også handler om at holde kommunen og projektholder på regnvandsprojektet lidt til ilden.

Nikoline Baumann nikker:

»Derudover vil vi gerne opnå en følelse af, at det er en prioritet i kommunen, og en høj prioritet,« understreger hun.

Artiklen fortsætter under billedet.

Nikoline Baumann og Frederik Anthonisen foran indgangen til Kagsåparken, der ligger et stenkast fra deres hus og have. Her er man i gang med at etablere et regnvandsanlæg, hvilket har gjort, at man har fjernet den beplantning, som ifølge parret tidligere har skærmet for motorvejsstøjen i baggrunden. Foto: Kenneth Hougaard.

Regnvandsprojekt ikke med i støjplan

Af høringssvaret fremgår en række spørgsmål, opfordringer og kritikpunkter. Blandt andet mener naboerne, at man bør lave en ny og mere retvisende støjkortlægning frem for at bruge Miljøstyrelsens støjkortlægning fra 2022, som er lavet i en corona-periode, og før beplantningen i Kagsåparken blev fjernet. Dernæst stiller de spørgsmålstegn ved, om man har fjernet mere beplantning foran støjværnet til Motorring 3 end godt er. I hvert fald kan de konstatere, at man har fjernet så meget, at de nu kan se støjværnet og den graffiti, der er malet på det, hvilket også ifølge dem har en negativ psykologisk virkning på deres oplevelse af støjen. Endelig opfordrer de kommunen til at lægge pres på de statslige aktører såsom Vejdirektoratet for at få gennemført en udbyggelse af de eksisterende støjværn som i Rødovre samt for at få støjreducerende asfalt i en tid, hvor der også kommer flere elbiler, som ofte er tungere med bredere dæk og derfor potentielt larmer mere.

Vi skal fortsat arbejde på at modvirke øget trafikstøj fra statens vejstrækninger

I kommunens svar tilbage (i hvidbogen) henviser man til, at næste støjkortlægning er i 2027. Dernæst henviser man også til Vejdirektoratet, hvad angår Motorring 3, som er en statsvej, og til projektholder på Kagsåparkens Regnvandsprojekt, som er forsyningsselskaberne Novafos/HOFOR, der begge i parentes bemærket er ejet af kommunerne deriblandt Herlev.

I udkastet til den nye støjhandlingsplan er Kagsåparkens Regnvandsprojekt ikke nævnt udover i behandlingen af høringssvarene. Dog står der i indledningen, som er underskrevet af Herlevs borgmester følgende: 'Vi skal fortsat arbejde på at modvirke øget trafikstøj fra statens vejstrækninger, hvor flere biler og højere hastigheder giver mere støj til stor gene for de herlevborgere, som bor tæt op ad vejstrækningerne – eksempelvis Motorring 3.

Artiklen fortsætter under billedet.

Motorring 3 fra cykel- og gangbroen over til Mørkhøj. Bemærk støjværnet midt for, som før var dækket af træer og buske i jordvejens bredde i lighed med det, der ses i horisonten. Foto: Kenneth Hougaard.

Vil gerne blive boende, men...

Tilbage står parret på Snemandsvej og frygter, at de, når Kagsåparkens Regnvandsprojekt er slut forventeligt i 2028, stadig er omgivet af lige så højt et støjniveau som i dag. De frygter også, at selve Kagsåparken, som der lægges op til skal etableres som en decideret park til ophold og leg, på grund af støjen bliver det modsatte. Et sted, hvor man nødigt stopper op, men er på gennemfart. De frygter det, men har indtil videre ikke mistet troen på, at det også kan blive rigtig godt. Modsat deres nærmeste nabo, der netop har fået huset solgt af samme årsager.

»Vi vil jo gerne blive boende, og vi vil jo også gerne synes, at det er attraktivt at flytte hertil. Vi står og kigger på at få nye naboer nu. Forhåbentlig er det nogen, der har lyst til at være her og blive her, i stedet for at de er her og smutter igen,« påpeger Nikoline Baumann.

For nylig var transportminister Thomas Danielsen (V) forbi Herlev i Musikkvarteret, hvor der også er støjproblemer fra Motorring 3. I den forbindelse udtalte han, at der under overskriften 'Fra vej til støj' snart kommer en afrapportering af de mest støjplagede områder samt forslag til, hvad man gøre ved det. Deriblandt Motorring 3.

Herlev Bladet har kontaktet Vejdirektoratet og projektholder på Kagsåparkens Regnvandsprojekt for Herlev Kommune, HOFOR, som Herlev Kommune henviser til.

Støjundersøgelser stadig i gang

HOFOR har ikke haft mulighed for at vende tilbage inden denne artikels deadline, men svarer tilbage senere. Af svaret fra Vejdirektoratet fremgår, at forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 allerede i 2023 bad Vejdirektoratet om at undersøge, hvor meget støjreduktion man kunne få på Motorring 3 blandt andet ved Herlev, hvis man i stedet for at udvide kapaciteten, som ellers var planen, brugte de afsatte midler til støjreducerende foranstaltninger til mindre forhøjelse af eksisterende støjskærme og til støjskærme i midterrabatten.

Der er derfor endnu ikke truffet beslutning om, hvorvidt der skal etableres støjskærm, og i givet fald hvor på Motorring 3

11. november 2024 blev resultaterne af undersøgelsen fremlagt for forligskredsen, det vil sige de fleste partier på Christiansborg, hvorefter kredsen bad Vejdirektoratet fortsætte med at undersøge mulighederne for støjreduktion med en fire meter høj støjskærm i midterrabatten suppleret med en følsomhedsberegning på meromkostninger og effekt ved en højde på seks meter. Til Herlev Bladet oplyser Vejdirektoratet desuden, at, 'projektet om øget kapacitet for trafikken er sat på pause indtil der er taget beslutning (støjreduktion). De supplerende støjundersøgelser for støjskærm i midterrabat er i gang og forventes afsluttede i efteråret 2025 for videre politisk beslutning. Der er derfor endnu ikke truffet beslutning om, hvorvidt der skal etableres støjskærm, og i givet fald hvor på Motorring 3 det skal være', lyder det.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!