Opdateret: 142 nye ladestandere til elbiler i Herlev
I Herlev er det forventningen, at 30 procent af bilerne kører på elektricitet i 2030, derfor anser borgmester Thomas Gyldal Petersen (S) det som et stort skridt i den rigtige retning, at kommunen nu har fået etableret ladestandere 13 forskellige steder i kommunen.
Opdateret 3. december 2024: Nu er der tal på, hvor mange ladestandere der er på den enkelte parkeringsplads i slutningen af artiklen. Samtidig viser det sig ud fra beregningen af de enkelte p-pladser, at det tal Herlev Bladet i første omgang fik oplyst af Herlev Kommune: 146 nye ladestandere, var for højt. Der er tale om 142 nye ladestandere til elbiler.
Nu er det blevet nemmere at sætte strøm til sin bil.
Herlev har fået 142 nye ladestandere til elbiler på 13 forskellige offentlige lokationer, som operatøren Norlys har etableret i kommunen.
»Elbilmarkedet er i stor vækst, og når man har en elbil, skal man også kunne lade den op,« siger Herlevs borgmester Thomas Gyldal Petersen (S), der lægger vægt på, at Herlev Kommune skal være CO2-neutral i 2050 og have begrænset drivgasudledningen med 80 procent i 2030. Og her er elbiler en væsentligt del i at nå disse målsætninger.
Det er derfor vigtigt, at vi følger med efterspørgslen
Første lynladestander sådan et sted
I 2030 har kommunen som målsætning og forventning, at 30 procent af bilerne i Herlev er elbiler, og at alle bilister kører på el i 2050. I dag er tallet 10,8 procent efter en stor stigning de seneste år, oplyser Danmarks Statistik, baseret på de seneste tal i oktober. I faktiske tal er det 1780 elbiler i kommunen.
Præsentationen af de nye opladere skete på p-pladsen mellem Herlev Bymidte og Herlev Kirke, og her kunne Norlys endda præsentere en nyhed på landsplan, da lynladestanderen blev indviet.
»Det er den første lynladestander i Danmark på offentlig grund,« fortalte Hans Christian Aarup, director i Norlys, som er blevet en stor aktør på markedet for ladestandere de sidste par år.
Lynladestandere lader, som ordet antyder, køretøjerne hurtigt op, ifølge FDM kan man køre 150 kilometer efter et kvarters opladning her, hvis man har en moderne og gennemsnittelig elbil, mens de øvrige ladestandere er et par timer om det.
Ikke bekymret
I København er der ofte bilister på jagt efter parkeringsplads, der bliver forbandede, når de ser tomme p-pladser til elbiler, mens de selv kører rundt efter en ledig plads til deres egen bil på benzin eller diesel. Thomas Gyldal Petersen er ikke bekymret for, at det skal ske i Herlev.
»Det er trods alt en begrænset del af parkeringspladserne, jeg er mere bekymret for, om det er nok. Hvis der ikke er tilstrækkelig ladekapacitet, så bliver det et problem, det er derfor vigtigt, at vi følger med efterspørgslen,« siger han og lægger dermed op til flere p-pladser til elbiler de kommende år.
Her er de nye ladestandere:
De 142 nye ladestandere i Herlev er etableret på følgende lokationer – med antallet det enkelte sted i parantes:
Rådhus Hjortespring (12), Herlev Medborgerhus (12), Herlev Bibliotek (12), ’Det grønne børnehus’ og Herlev Byskole afd. Eng (12), Lindehøjskolen (12), Kildegårdskolen afd. V (12), Kildegårdskolen afd. Ø/Gl. Hjortespringskole (12), Herlev Hallerne (12), Skinderskovhallen/Hjortespringbadet (12), B1973 (12), parkeringsplads i Herlev Bymidte (8 plus 2 lyn), parkeringsplads på Tornerosevej (6) og parkeringsplads på Kobbervej (6).
LÆS OGSÅ: Herlev Komunes eget fokus på elbiler
Der er lukket for kommentarer