Nyt samarbejde: Ulykker til fods og på cykel skal kortlægges bedre
Herlev Kommune har sammen med 28 andre kommuner og Region Hovedstaden indledt et samarbejde om at kortlægge trafikulykker gennem akutmodtagelserne. Målet er at finde de farlige steder på vejene, så flere trafikulykker forhindres.
I et nyt projekt indsamler Region Hovedstaden og de 29 hovedstadskommuner, heriblandt Herlev og Ballerup, data om trafikulykker fra akutmodtagelserne. I projektet bliver borgere bedt om hjælp til at udpege, hvor ulykken er sket. Det skal gøre kommunerne bedre i stand til at identificere særligt farlige steder i trafikken, så de kan forebygge ulykker.
Men bliver ulykker ikke registreret i forvejen? Ikke alle, lyder det fra Region Hovedstaden. I dag er det især data fra politiet, der ligger til grund for det forebyggende trafiksikkerhedsarbejde i kommunerne. Men tal fra hospitalerne viser, at der er fire gange så mange alvorligt tilskadekomne og 20 gange flere lettere tilskadekomne, end politiet registrerer, oplyser Region Hovedstaden.
Vi kan kortlægge farlige steder i trafikken og dermed også få muligheden for at gøre en endnu større indsats for at forebygge trafikulykker
Mindre ulykker holdes skjult
Når især cyklister og fodgængere er underrepræsenterede i tallene, skyldes det, at de oftere er involveret i mindre alvorlige ulykker, hvor en tur på akutmodtagelsen er nødvendig, men hvor politiet ikke nødvendigvis bliver inddraget. Derfor kan det gøre en stor forskel at få mere viden om cykelulykker – ikke mindst i hovedstadsregionen hvor mange cykler, mener kommunerne og regionen.
Kommunerne har ansvar for forebyggelse og trafiksikkerhed på veje og stier og har en forventning om, at de med denne registrering får en mere og hurtigere viden om blandt andet skolevejsulykker og ulykker med for eksempel cykler og løbehjul – også de elektriske udgaver af de to transportmidler som er kommet til de senere år, og hvor der sker ulykker som følge af øget fart.
Projektet rækker ud til borgere, der har været forbi akutmodtagelsen efter en trafikulykke gennem Digital Post. Borgerne bliver bedt om at beskrive ulykken via et spørgeskema, hvorefter den indsamlede viden bliver delt med kommunerne. Projektet er inspireret af lignende forsøg med indsamling af data på skadestuer i Jylland og på Fyn, men er det første i landet, hvor indsamlingen er automatiseret gennem Digital Post, fortæller Region Hovedstaden.
Ulykker koster dyrt
Ud over de menneskelige omkostninger er det også dyrt, når der sker ulykker på vejene. En trafikulykke koster i gennemsnit de offentlige kasser 600.000 kroner. Og ifølge Transportministeriet koster trafikulykker samlet set det danske samfund 27 milliarder kroner om året.
»En trafikulykke kan få tragiske følger for det enkelte menneske og vende op og ned på en hel families hverdag og liv. Samtidig har ulykker i trafikken også store økonomiske konsekvenser for regionen og kommunerne. Resultaterne fra det nye projekt gør, at vi kan kortlægge farlige steder i trafikken og dermed også få muligheden for at gøre en endnu større indsats for at forebygge trafikulykker og mindske risikoen for menneskelige tragedier,« siger regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S) i en pressemeddelelse.
Region Hovedstaden lægger i alt 1.300.000 kroner i projektet, mens kommunerne lægger tilsammen i alt 1.200.000 kroner.
LÆS OGSÅ: Ulovlige U-vendinger på stribe
Der er lukket for kommentarer