Herlev Bladet

Politikere enige om at spærre Sønderlundvej permanent

Af hensyn til de bløde trafikanter på Sønderlundvej herunder skolebørn har Miljø-, Klima- og Teknikudvalget besluttet at vejlukningen på Sønderlundvej skal gøres permanent. Samtidig vil man også komme de herboende beboere imøde.

Afspærringen af Sønderlundvej startede som et tre måneder langt forsøg 21. marts 2023, der skulle dæmme op for den voldsomme trafik af bilkøer om morgenen, som letbane-arbejdet havde medført. Det lykkedes, og siden valgte man at forlænge forsøget, som altså nu skal gøres permanent. Det mener Miljø-, Klima- og Teknikudvalget i al fald.

»Effekterne af at lukke Sønderlundvej har været fantatiske i forhold til, hvor mange der nu går og cykler i stedet for at køre i bil,« fortæller udvalgsformand, Marianne Dithmer (EL), der henviser til resultaterne fra tre trafiktællinger, som kommunen har gennemført i området lige op til trafikforsøget (i marts 2023), en måned efter igangsættelsen af trafikforsøget (i april 2023), og cirka syv måneder efter (i oktober 2023).

De viste, at der var kommet væsentligt flere cyklister om morgenen og om eftermiddagen og færre biler.

har sympati for, at det kan være svært for dem, der bor der, men jeg håber også, at de har forståelse for de bløde trafikanter

Hvad med de bilister, der bor i området, og som på grund af afspærringen har fået besværliggjort deres kørsel til og fra hjemmet?

»Jeg har sympati for, at det kan være svært for dem, der bor der, men jeg håber også, at de har forståelse for de bløde trafikanter. I Enhedslisten vægter vi børnenes sikkerhed til og fra skole højest. Og så er der også et andet element: Nemlig at de lærer at gå og cykle i stedet for at skulle transporteres med bil,« påpeger Marianne Dithmer, som tilføjer, at en undersøgelse viser, at cirka 90 procent af eleverne på Herlev Byskole afdeling Eng har under halvanden kilometer til skole.

Artiklen fortsætter under billedet.

Sådan så det ud, da Sønderlundvej i 2023 blev ramt af afspærringen af dele af Herlev Ringvej. Foto: Kenneth Hougaard.

Også fokus på trafikforhold ved Stumpedal

Når det er sagt, har politikerne også lagt op til at finde en løsning, der skal gøre forholdene for bilister bedre som for eksempel en vendeplads til bilister og renovationskøretøjer. Forslaget, som kræver et samarbejde med Boligforeningen 3B, er at anlægge en cirkelformet vendeplads på det grønne område over for garageanlægget, der går langs med S-togsbanen. Dernæst eventuelt gøre det resterende lille vejstykke frem mod afspærringen grønt. Rundt om vendepladsen og ved vejlukningen skal der også gøres plads til cyklister og gående.

LÆS OGSÅ: Omkring 1.000 borgere ramt af databrud

Derudover er udvalget gået ud over sagens indstillinger og har bedt forvaltningen om at komme med et oplæg til en løsning af trafikforholdene ved Stumpedal og Sønderlundvej øst for afspærringen. Ifølge udvalget må den gerne læne sig op ad et af de alternative forslag, som forvaltningen i forvejen har udarbejdet. Af det fremgår, at det foreslås at etablere et lyskryds ved Stumpedal på Herlev Hovedgade, så det bliver muligt at foretage venstresving på Herlev Hovedgade til og fra området. Dernæst foreslås det også at lave endnu en vejspærring på Sønderlundvej lige efter Gåseholmvej, hvis man kommer fra skolen.

Ifølge sagsfremstillingen er det vurderet, at en permanent vejlukning med vendeplads koster lidt over én millioner kroner, mens det alternative forslag koster lidt over tre.

Der træffes endelig beslutning om vejlukningen på kommunalbestyrelsesmødet 9. april, dog med forbehold for, at det alternative forslag vedrørende Sønderlundvej øst ændrer sagens gang.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!