Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Særlig uddannelse skal hjælpe autister ind i voksenlivet

For Lærke Amalie Fink-Jensen og Tobias Andrup Glar Nielsen har deres autisme gjort det svært for dem at udvikle deres personlige, sociale og faglige kompetencer som andre unge. Derfor er de startet på en Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse, der tager hensyn til unge med særlige behov.

For mange unge kan det synes enkelt at rede sengen, smøre madpakke, tage bussen i skole, vende snuden hjemad, lave lektier og så i seng.

Men hvad der kan synes let for de fleste, er nemlig ikke altid så ligetil, når man lider af autisme – og det kan 23-årige Lærke Amalie Fink-Jensen og 18-årige Tobias Andrup Glar Nielsen nikke genkendende til.

De går på Incitaskolen Center for Autisme i Herlev, som er en treårig Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU). STU’en henvender sig til unge på 16-25 år, der lider af autisme, og som ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse.

Og derfor har STU’en, ifølge Lærke Amalie Fink-Jensen og Tobias Andrup Glar Nielsen, været det helt rette valg for dem.

Normalt at være unormal

STU’en tilrettelægger undervisningen, så unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer, som er en forudsætning for videre uddannelse og beskæftigelse.

Selvom Lærke Amalie Fink-Jensen først blev diagnostiseret med autisme som 16-årig og Tobias Andrup Glar Nielsen som 15-årig, havde de i mange år følt, at de skillede sig ud fra mængden.

Man kan på en måde sige, at vi alle på STU er en flok sorte får

»Vi har brug for mere tid til at få genopladet vores batteri. Især når vi er i skole og er sammen med mange mennesker,« siger Lærke Amalie Fink-Jensen, mens Tobias Andrup Glar Nielsen nikker.

Derfor har de ofte følt mangel på forståelse i løbet af deres skolegang – men det er helt anderledes på STU’en.

23-årige Lærke Amalie Fink-Jensen er i gang med sit femte år på STU’en, og 18-årige Tobias Andrup Glar Nielsen er i gang med sit andet år. Foto: Camilla Bidstrup Møller

»Man har ofte følt sig som det sorte får, fordi man har et stærkt behov for struktur,« siger Lærke Amalie Fink-Jensen.

»Man kan på en måde sige, at vi alle på STU er en flok sorte får. Her er det normalt at være unormal,« supplerer Tobias Andrup Glar Nielsen, hvorefter de begge griner højlydt.

Tilrettelagt den enkelte

På STU’en tilrettelægges undervisningen den enkelte elev. Den består af en række obligatoriske fag, heriblandt krop og sundhed, psykologi og bo-undervisning, hvor de unge skal lære almene færdigheder såsom budgetlægning, at kunne begå sig i et køkken og brug af offentlig transport.

Udover de obligatoriske fag har de også mulighed for at vælge mellem en række valgfag, heriblandt IT, brætspil og funktionel træning.

Det skaber stor glæde hos Lærke Amalie Fink-Jensen og Tobias Andrup Glar Nielsen, da de hver især har et valgfag, som de altid ser frem til at skulle have.

Lærke Amalie Fink-Jensen føler, at hun kan være helt sig selv, når hun er i musiklokalet. Foto: Camilla Bidstrup Møller

Det fag, Lærke Amalie Fink-Jensen ser allermest frem til, er musik. Gennem musik føler hun, at hun kan udtrykke sig på en måde, som hun ikke kan i almindelige sociale sammenhænge.

»Jeg bliver meget mere selvsikker, fordi jeg træder ind i min egen lille boble. Jeg kan bare slå mig løs og glemme hverdagens udfordringer,« siger hun.

Her er det normalt at være unormal

For Tobias Andrup Glar Nielsen er det faget, madlavning, han ser mest frem til. Han nyder at bruge sin tid i køkkenet, da det er dér, han føler, at der er allermest struktur.

»I køkkenet er der flere opgaver, der er til at gå til. Her har jeg for eksempel en opskrift, jeg kan følge,« siger han.

Tobias Andrup Glar Nielsen nyder at bruge tid i køkkenet, da han føler, at det er dér, der er mest struktur. Foto: Camilla Bidstrup Møller

Der er også et fællesrum, hvor de unge kan kaste sig ud i et slag pool, spille bordfodbold eller hygge sig med brætspil. Ifølge skoleder på STU’en, Kathrine Egelund Christensen, er det vigtigt, at de lærer at indgå i sociale samspil, da det kan være udfordrende, når man har autisme.

»Det er vigtigt, at de kan være sammen med andre mennesker, så de også lærer at opfange og aflæse de sociale koder, der ofte er i sociale sammenhænge,« siger hun og tilføjer:

»Autisters forestillingsevne fungerer ofte anderledes, så derfor er godt for dem, at de kan tilbringe tid sammen her – også uden for undervisningen.«

De unge har mulighed for at gå ned i et fællesrum, hvor de blandt andet kan spille brætspil. Foto: Camilla Bidstrup Møller

Fakta:

  • Der går 38 unge på STU’en i Herlev.
  • Der er cirka tre til fire hold pr. år med et gennemsnit på seks til otte unge på hvert hold.
  • STU’en udgør 840 timer årligt fordelt på 40 uger.
  • Mødetid er mandag til torsdag kl. 9.00-14.15 og fredag kl. 9.00-12.00.
  • Som udgangspunkt skal alle unge, som går i et STU-forløb, i praktik.

Har du en anden god historie, så skriv til camilla@herlevbladet.dk

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!