»Der er jo en verden af sjov og spas, I går glip af,« lyder det fra forfatteren Ole Lund Kirkegaard, mens han i 2024 taler med drengen Elias, der fortæller, hvor meget tid der bruges foran skærme i dag.
Dialogen er helt fiktiv. Ole Lund Kirkegaard døde som 38-årig i 1979 længe før Iphones, Instagram og Tiktok.
Inden sin alt for tidlige død nåede han at skrive og illustrere flere klassikere med fantasi, humor og kreativitet i fokus, bøger der er blevet læst af og læst op for børn lige siden, flere af dem er også filmatiseret. Han betegnes ofte som Danmarks svar på svenskernes Astrid Lindgren.
Det er i musicalen Mellem Linjerne, som er blevet opført af teaterholdet i udskolingen på Kildegårdskolen, at Ole Lund Kirkegaard møder drengen Elias, der er ensom, bliver mobbet og holdt udenfor.
Man skal have modet til at være den, man er
Gummi-Tarzan var anderledes
Forestillingens første halvdel veksler mellem samtalen mellem forfatteren og drengen og scener fra velkendte bøger af Kirkegaard som Lille Virgil, ‘Frode og alle de andre rødder’ og Gummi-Tarzan krydret med musikalske indslag.
Mistrivsel blandt børn er et begreb, som omtales meget i dag. Ordet blev ikke brugt så meget før i tiden, men også dengang var der børn, som følte sig uden for, utilpassede og blev mobbet.
»Derfor skrev jeg Gummi-Tarzan, det var en dreng, som var anderledes,« fortæller Ole Lund Kirkegaard til Elias, som netop har fortalt forfatteren, at han føler sig ensom og bliver mobbet her i 2024.
Ole Lund Kirkegaard har i forestillingen også et budskab om perfekthedskulturen.
»Man skal have modet til at være den, man er. Ingen er perfekte, heller ikke store forfattere,« siger den store forfatter.
En oplevelse for livet
Det er Malek Al-Nayrap, som spiller hovedrollen som Elias. Det er tredje år i træk, at han har meldt sig til teaterholdet på Kildegårdskolen, som hvert år opfører en forestilling,
»Jeg er lidt nervøs i starten, men det er en megafed følelse bagefter,« siger han om at stå på scenen.
Elias’ bedste og eneste ven i forestillingen spilles af Ragan Afzal, der også sætter stor pris på at være med.
»Det er en oplevelse for livet, noget der virkelig lærer en noget, som man kan bruge fremover,« mener han.
Malek og Ragan går begge i 8. klasse og har valgt at være med på musicalholdet, som er et frivilligt tilbud til eleverne. Det samme har Eva Berin Coskun, der går i 7. klasse og spiller flere roller i Mellem Linjerne.
»Det er virkelig nice, og vi lærer hinanden at kende på tværs af klasser på en helt anden måde end ellers. Og hvis en person er lidt nervøs, hjælper de andre godt til,« siger hun.
Alle tre unge skuespillere er enige om, at Ole Lund Kirkegaard var en fantastisk forfatter, som skabte et enestående og fantasifuldt univers med sine karakterer.
»Han er et ikon,« siger Ragan Afzal om ham.
Elias stikkes ned
Mens de er gode til at hjælpe hinanden på Kildegårdskolens teaterhold, så kniber det med den konstruktive hjælpsomhed i fiktionens verden i Mellem Linjerne. Her ser man Elias’ barske hverdag, efter han er færdig med at tale med Ole Lund Kirkegaard.
Han mobbes både fysisk og psykisk, men de, som mobber ham, har også deres at slås med, de kommer fra hjem med blandt andet alkoholisme, vold og ludomani.
Ole Lund Kirkegaard lod det ofte op til læserne at tænke videre, når en bog var slut. På samme måde har lærerne på Kildegårdskolen, som har skrevet manuskriptet, skabt en åben slutning i Mellem Linjerne.
Elias bliver stukket ned af en pigerne, der selv slås med store problemer derhjemme, da en gruppe vil begå indbrud i den kiosk, han arbejder i. Dør han? Publikum venter i spænding. Heldigvis ikke.
Men da han frisk igen i skolen møder de andre elever, deriblandt pigen der stak ham ned, får han at vide af en lærer, at politiet vil tale med ham. Forestillingen slutter med overvejelsen om, hvad han skal sige til politiet, og skuespillerne lader det være op til publikum, hvad der skal ske.
LÆS OGSÅ: I nattens mulm og mørke i den lyse dag
Der er lukket for kommentarer