Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Skolernes Skakdag skaber fællesskab blandt elever

Fredag blev skolebøger og penalhuse erstattet med skatbrætter og -brikker på Herlev Byskole afd. Eng. Fokusset var blandt andet på at skabe mere fællesskab på tværs af eleverne.

»Hvor meget er en bonde værd?«. »Hvor mange felter må kongen rykke?«. Og »hvad hvis jeg glemmer at sige skak?«

Spørgsmålene blandt skoleelever og skakansvarlige vrimlede i hele rummet, mens de skakansvarlige stod og forklarede reglerne for skak. Fredag blev der nemlig fejret ‘Skolernes Skakdag – hjernens motionsdag’ på Herlev Byskole afd. Eng. Her var det elever fra 2. til 6. klasse, der skulle i aulaen og spille hjernen stærk i den mentale sportsgren, skak.

LÆS OGSÅ: Ekstraordinært mange misbrugere i Herlev

En af de skakansvarlige var 38-årige klub- og klassepædagog på Herlev Byskole afd. Eng Jonas Linde. Han mener, at skak har en positiv indflydelse for børns sociale og faglige kompetencer.

»Skak byder på rigtig meget. Det lægger sig meget op ad den måde, man tænker på, som man også gør i matematik. Og så får eleverne også mulighed for at kunne spille mod hinanden, i stedet for at de sidder på deres computer alene,« sagde Jonas Linde.

Skaber fællesskab blandt elever

Skolernes Skakdag er ikke kun sat i værk for, at eleverne får trænet deres hjerner, men også så børn og unge oplever mere samvær og opnår et større fællesskab på tværs af årgange, aldre og køn. Jonas Linde er ikke i tvivl om, at arrangementet er med til at bringe eleverne sammen og skabe et større fællesskab.

»Jeg er helt sikker på, at skak har en positiv indflydelse på fællesskabet blandt eleverne. Skak er tilgængeligt for alle, så det har helt klart en masse sociale bonusser,« forklarede Jonas Linde.

Mille Lüthe Hielscher (tv.) og Sophia Nordstrøm Christiansen er i fuld gang med at vise, hvordan brikkerne skal placeres på brættet. Foto: Camilla Bidstrup Møller

Udover pædagog Jonas Linde var en række skoleelever også med til at planlægge arrangement. Da det første hold af elever kom ind i aulaen, stod Sophia Nordstrøm Christiansen og Mille Lüthe Hielscher klar til at forklare nogle af reglerne for skak. De er begge 12 år, går i 6. klasse, og så fungerede de som playmasters. De har begge to en stor interesse for skak, og så er de også interesserede i at lære andre at spille det.

Man bliver klog af at spille skak, og så er det også sjovt at lære andre at spille det

»Man bliver klog af at spille skak, og så er det også sjovt at lære andre at spille det,« sagde Sophia Nordstrøm Christiansen.

»Jeg synes, det er et rigtig godt koncept, fordi man lærer mere om skak, og så var det også sjovt at stå og forklare reglerne foran de andre,« tilføjede Mille Lüthe Hielscher.

Anton Julius Skjaldgård (tv.) og Annas Al Kalbelari er i fuld gang med at få rykket brikkerne rundt. Foto: Camilla Bidstrup Møller

To andre elever, som også har en stor interesse for skak, er Annas Al Kalbelari og Anton Julius Skjaldgård. De er begge 12 år, går i 6. klasse og var også med til at planlægge arrangementet.

»Jeg synes, det er er fedt koncept, fordi man træner jo også hjernen. Og så skaber det et godt fællesskab, og det er rigtig hyggeligt at snakke med mange andre,« lød det fra Annas Al Kalbelari.

»Jeg synes, det er hyggeligt at være sammen med sine venner og lære mere om skak,« supplerede Anton Julius Skjaldgård.

I alt deltog 45.515 elever fra 313 skoler på ‘Skolernes Skakdag – hjernens motionsdag’, hvilket er en ny rekord.

Har du en anden god historie, så kontakt camilla@herlevbladet.dk

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!