Herlev Bladet

Stadig mange ubekendte i forhold til delecykler

Herlevborgerne har ikke helt taget regionens nye delecykler til sig i samme omfang som i andre kommuner. Men regionen oplyser, at man hele tiden arbejder på at forbedre ordningen.

I denne måned udløber det indledende tilbud, som skulle give herlevborgerne og andre en ekstra tilskyndelse til at hoppe på Region Hovedstadens nye elektriske delecykler. Det oplyser regionen. Derefter bliver det interessant at se, hvor mange der så vil benytte sig af cyklen, der både kan lejes og abonneres på.

Indtil videre kan regionen oplyse, at cyklerne på tværs af de ni deltagende kommuner på de første to måneder (september og oktober, red.) har kastet 10.200 ture af sig fordelt på cirka 4.000 brugere. Det svarer til cirka 2,5 ture pr. bruger.

Vi kan i hvert fald se, at problemerne særligt opstår, når der er langt til nærmeste hub, og at de mindskes når parkerings-mulighederne bliver bedre,

I Herlev har der været omkring 910 ture de første to måneder, hvilket ifølge regionen er lidt lavere end i andre kommuner. Til gengæld har brugerne benyttet sig af cyklerne flere gange. Det vides ikke præcist, hvor mange af de 1.800 cykler, der er i Herlev. Ej heller hvor mange, der er i brug.

Regionen oplyser desuden, at cyklerne i høj grad benyttes i kombination med den kollektive trafik (25 procent, red.), hvor mange ture starter og slutter ved de mange stationer i kommunerne. Der har også været mange ture til og fra Herlev Hospital.

Faste brugere?

Herlev Bladet har spurgt ind til, hvor meget brugerne har betalt i snit pr. cykeltur, og hvor mange brugere, der har benyttet sig af cyklen én og/eller flere gange. Blandt andet for at finde ud af, om der er nogle, der bruger cyklen fast.

‘Det ved jeg desværre ikke. Det er selvfølgelig vigtigt for projektets succes at få mange brugere, der bruger cyklerne ofte. Det vil vi følge op på, men det er lidt tidligt på nuværende tidspunkt, hvor mange brugere stadig skal lære tilbuddet at kende,’ lyder det fra Morten Heile Hass, der er specialkonsulent i Region Hovedstaden.

Han tilføjer dog, at turene i snit har varet et kvarter.

Artiklen fortsætter under billedet.

Region Hovedstadens nye delecykler fylder godt i landskabet. Her ved biblioteket. Foto: Kenneth Hougaard.

Løsning på parkerings-problemer

I forhold til de 1.800 cykler, som til en start blev opstillet rundt omkring i kommunerne, er det velkendt, at der har og er udfordringer med at parkere cyklerne i de virtuelle parkeringspladser (hubs), som kan ses på den tilhørende app. Regionen oplyser selv, at det især drejer sig om brugere, der efterlader cyklen uden at afslutte turen, hvilket giver et gebyr. Man anslår, at cirka syv procent af turene er endt uden for hubs.

‘Der er desværre mange cykler, der er endt uden for hubs. De syv procent er det seneste tal, vi har fra Dott, men det ligger lidt tilbage. Vi har stor fokus på at reducere antallet af cykler, der parkeres forkert og tror blandt andet, at de mange nye hubs kan hjælpe til at reducere problemerne. Vi kan i hvert fald se, at problemerne særligt opstår, når der er langt til nærmeste hub, og at de mindskes når parkerings-mulighederne bliver bedre,’ oplyser Morten Heile Hass.

LÆS OGSÅ: Gymnasieelever har skrevet en bog om tid

I Herlev fremgår det, at man har oprettet 19 nye afleveringssteder (hubs), siden projektet startede. Dengang var der 170 hubs i alt. Nu er der 240 i de ni kommuner.

Udover flere og parkerings-muligheder har man også sat gebyret op for cykler, der parkeres uden for hubs, fra 26 til 70 kroner pr. gang. Og endelig har Dott ansat mere personale til at indsamle og sætte fejlplacerede cykler på plads.

Projektet midtvejsevalueres til sommer 2025, hvor man også vil vurdere klimaeffekten i forhold til eventuelt færre bilture. Det varer til og med 31. december 2025, men udbuddet indeholder en option, så projektet kan forlænges til og med 2026. Det kræver dog en ekstra finansiering, der ikke er på plads endnu, fremgår det. Det er projektets ambition at finde en mere permanent forlængelse af delemobilitetstilbuddet.

FAKTA om priser:

· En tur koster uanset leje eller abonnement 2,6 kr. pr. minut.

· Derudover skal man betale et fast beløb, enten her og nu (5. kr.) eller pr. måned (29 kr.) for at låse cyklen op.

· Man kan også betale et fast beløb for at have cyklen i max. 20 minutter.

FAKTA generelt:

  • Kommunerne i projektet er: Albertslund, Brøndby, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre og Vallensbæk.
  • Antallet af ture varierer mellem kommunerne med flest i Lyngby, med både Glostrup og Gladsaxe lige i hælene.
  • I gennemsnit varer hver cykeltur 15-16 min.
  • Cyklerne benyttes mest om eftermiddagen og kl. 20.
  • De mest attraktive steder at starte eller slutte en tur er ved stationerne.
  • Region Hovedstaden finansierer ordningen med 3,5 mio. kr. Projektet er også støttet af EU-programmet Interreg NSR.
Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!