Stort P-selskab ændrer retningslinjer efter sag med Herlevborger
Q-Park vil opdatere sit it-system og ændre nogle af sine arbejdsgange, efter en sag, hvor et ældre ægtepar fra Herlev uretmæssigt modtog seks parkeringsbøder og rykkere.
Q-Park, et europæisk parkeringsselskab med over 2.000 ansatte, vil på baggrund af flere uretmæssige P-bøder til et ældre ægtepar i Herlev, nu ændre sine procedurer i Danmark.
Det fortæller direktør i selskabets danske afdeling, Alex Pedersen.
»Det er altid vigtigt at blive bedre til det, vi gør, og her er der en mulighed for med en teknisk løsning at forbedre os«, siger han, der altid er ked af, når noget er til ulejlighed for kunderne som i tilfældet fra Herlev.
Her fik ægteparret Pedersen stjålet deres nummerplader fra carporten i januar. Det blev hurtigt meldt til politiet, og pladerne blev afmeldt hos Skat.
Alligevel fik parret efterfølgende seks opkrævninger og rykkere fra Q-Park helt frem til april. Også selvom de ifølge John Pedersen telefonisk havde snakket med P-selskabet to gange for at gøre opmærksom på situationen.
Til sidst vidste de ikke deres levende råd og kontaktede Herlev Bladet.
En sjælden sag
Ifølge direktør Alex Pedersen skyldes sagen, som han i øvrigt kalder en sjældenhed, at Q-Parks it-system ikke kan lure, når nummerplader bliver afmeldt i Skats Motorregister.
I forbindelse med en udskreven P-afgift vil systemet derfor altid sende den til den sidst angivne ejer af den pågældende nummerplade.
Da Skat beholder de afmeldte plader i sit system i 10 år frem, vil Q-Park altså fortsætte med at få de samme adresseoplysninger. Med mindre pladerne selvfølgelig bliver omregistreret eller fundet og destrueret.
LÆS OGSÅ: P-vagter på BIG truet af tidligere bandemedlem
Derfor var proceduren før denne sag, at kunden skulle ringe ind for hver uretmæssig P-afgift og gøre opmærksom på det. Blandt andet med kopi af en politianmeldelse.
Det kan Alex Pedersen godt se ikke er hensigtsmæssigt i det her tilfælde de mange afgifter taget i betragtning.
Nyt system
Derfor vil Q-Park i Danmark nu udbygge sit it-system med en såkaldt fejlliste, hvor stjålne og afmeldte nummerplader kan komme på. Det vil ske, når en kunde ringer ind for at gøre opmærksom på en uretmæssig afgift. Derefter vil det også fremgå af P-vagterne håndterminaler, at pågældende plader er fejlmeldte.
»Så man skal altså stadig ringe ind til os første gang, man får en afgift«, understreger Alex Petersen, der også har indskærpet over for sine medarbejdere ved telefonerne, at de skal sørge for at registrere de afmeldte plader, så kunden ikke behøver at ringe ind flere gange.
Direktøren understreger dog, at det er en anden sag med stjålne biler, for dem kan ejerne i princippet få tilbage igen.
Derfor skal man i de tilfælde kontakte P-selskabet hver gang, man får en fejlagtig afgift. Med mindre man har afmeldt nummerpladerne.
Utrygge
Alex Pedersen fortæller, at alle ægteparrets afgifter og rykkere nu er blevet annulleret, og det glæder John Pedersen.
»De er kommet os i møde, og det har de da vundet noget ved, men det er jo kun, fordi at Herlev Bladet kontaktede dem«, påpeger han og understreger, at både han og hustruen har været meget utrygge ved hele situationen.
Nummerpladerne er i øvrigt også blevet fundet og destrueret.
Kommenarer er lukket, undtagen trackbacks samt pingbacks