Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Trods talrige protester: Ny busplan fastholdes

Busserne skal køre af Ejbyvej og ikke Harrestruvej på det faste rutenet fra 2025. Politikerne i Ballerup Kommune forsikrer dog om, at der venter en ny løsning for Harrestrupvej, som besluttes til efteråret.

Der er ikke ændret et komma i den nye busplan, som blev præsentret i efteråret og sendt i høring. 

En busplan hvor busruterne i Skovlunde skal passe med den kommende letbane, som går gennem nabokommunen Herlev. 

Det betyder – udover omstigning til letbanen – bedre busforbindelser til erhvervskvarteret i grænseområdet mellem Skovlunde og Herlev og også bedre forbindelser til bymidten i Herlev. 

Men det betyder også, at hele den sydvestlige del af Skovlunde ikke bliver en del af nettet, da ruten på Harrestrupvej droppes. 

Det er dårligt for klimaet at nedlægge en busrute

70 procent

Disse planer har vakt store protester. 

Ballerup Kommune modtog 181 høringssvar, hvoraf de fleste argumenterede for at bevare busruten langs Harrestrupvej, og 88 underskrifter fra folk, der havde skrevet under på det samme.

Alligevel har et politisk flertal fastholdt planerne. 

»Vi vil gerne have flest mulige tilfredse borgere, og 70 procent af borgerne får en bedre busforbindelse,« siger formand for klima- og miljøudvalget, Hella Hardø Tiedemann (S), som ellers over for Skovlunde Bladet sidste efterår fastslog, at hun tog borgerne kritik meget alvorligt. 

»Og beboerne omkring Åbyvej får en meget bedre offentlig forbindelse, og der bliver bedre sammenhæng med erhvervskvarteret og Herlev Bymidte,« siger hun. 

Hella Hardø Tiedemann hæfter sig samtidig ved, at kommunalbestyrelsen har besluttet, at der skal være en separat løsning for Harrestrupvej, så den ikke kommer til at være helt uden busforbindelse. 

Der er flere modeller i spil. 

»Der skal nok findes en god løsning for Harrestrupvej,« forsikrer Hella Hardø Tiedemann om. Det kræver, at Ballerup Kommune sætter ekstra penge af, og de skal afsættes i budgettet for 2025. Hvad der skal ske med busforbindelsen på Harrestrupvej, besluttes til efteråret. 

Sådan kommer det nye busnet komme til at se ud for skovlundeborgerne med den tilføjelse, at servicebusruten bliver ændret til at tilgodese den sydlige del af bydelen. Kilde: Ballerup Kommune.

Moses og tavlerne 

SF og de radikale har været modstandere af at sløjfe Harrestrupvej og flere gange taget særstandpunkter, og uenigheden er nået helt ind i den socialdemokratiske gruppe, hvor Per Mortensen hele tiden har stemt sammen med SF i klima- og miljøudvalget. 

»Min begrundelse er, at det er dårligt for klimaet at nedlægge en busrute,« siger han og tilføjer omkring høringen til den endelige beslutning: 

»Det er som om, at Moses er kommet ned med nogle stentavler, som der ikke er ændret et komma i,« siger han. 

Men dine partifæller hæfter sig jo ved, at 70 procent af borgerne i Skovlunde får bedre offentlig trafik. Er det ikke en fordel for borgerne og klimaet? 

»Men hvilke 70 procent er det? Det er dem, som i forvejen bor tættest på Skovlunde Station og tager toget,« mener han. 

Per Mortensen understreger, at det er en god idé med bedre forbindelse til erhvervskvarteret og Herlev, og så anser han det trods alt som positivt, at der venter en løsning for Harrestrupvej til efteråret, selvom der formentlig ikke bliver samme frekvens af busser som i dag. 

»Men det er som om, at der blæser andre vinde, så jeg håber på en god løsning,« siger han. 

De nye busruter træder efter planen i kraft i 2025. 

LÆS OGSÅ: Lokale protester mod ændringerne som de fremstod i efteråret

 

Fakta: 

Linje 145 (Skovlunde st. – Skovlunde st.) og 155 Herlev st. – Mileparken – Herlev st.) skal nedlægges.

Linje 142 (Skovlunde st. – Flintholm st.) får ny ruteføring ad Bybjergvej-Ejbyvej i stedet for Ballerup Boulevard-Harrestrupvej.

Der oprettes en bybuslinje mellem Malmparken St. via Skovlunde og Erhvervskvarteret ved Mileparken til Herlev.

Derudover venter man på en særlig separat løsning for Harrestrupvej

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!