Unik cykelfabrikant har indtaget den gamle smedje
Carl Georg Rasmussen var forud for sin tid, da han opfandt kabinecyklen Leitra i 1979. Nu er han flyttet med virksomheden ind i den gamle smedje i Skovlunde.
Det gælder om at finde et transportmiddel, som er uafhængigt af olie. Det lyder som en tanke, som er opstået i de klimabevidste tider i 2020’erne.
Carl Georg Rasmussen udtænkte dog tanken og fandt på transportmidlet for 45 år siden med 1970’ernes energikrise i frisk erindring, og i 1979 opfandt han liggecyklen Leitra, som er en forkortelse for ‘let, individuel transport’.
Her sidder man tilbagelænet og træder i pedalen, samtidig med man har en kabine over sig.
»Det var vigtigt for mig at finde på et behageligt køretøj, som ikke var en bil. Man sidder komfortabelt tilbagelænet med støtte i ryggen, har god plads til bagage og får god og sund motion,« siger han.
Selvom idéen for mange kan virke god, blev det aldrig til en kæmpeproduktion af mærket.
»Oliepriserne faldt igen i løbet af 1980’erne, og det ødelagde idéen lidt,« som han udtrykker det.
Det var vigtigt for mig at finde på et behageligt køretøj
Vedligeholder cykler
Carl Georg Rasmussen fik dog trofaste kunder, også på eksportområdet, især i Tyskland har der været pænt salg af Leitra. Andre producenter rundt omkring i verden har ladet sig inspirere og har sendt lignende cykler på gaden gennem årene.
Carl Georg Rasmussen er i en alder af 89 år stadig aktiv, både når det gælder om at cykle og drive firmaet. Mange har nok set ham lokalt drøne afsted med sin cykelkabine på stierne. I en årrække har han og firmaet holdt til i Herlev, inden han for lidt over år siden flyttede Leitra til Skovlunde Smedje på Ejbyvej i Gl. Skovlunde, en bygning fra 1800-tallet, som han overtog fra et dødsbo.
Der har ikke været smed i den gamle smedje siden 1990’erne, i stedet havde der været snedker. Nu er der på sin vis kommet en smed igen, selvom Carl Georg Rasmussen egentlig er civilingeniør og pilot. Han reparerer nemlig cykler fra sin produktion, som kunderne leverer.
»Jeg sælger ikke længere cykler, men jeg laver reservedele og vedligeholder dem,« fortæller han.
Tyskland tur/retur
Nogle har valgt at få motorer i cyklerne, det er dog ikke noget, som Carl Georg Rasmussen har fundet på. Selv kører han da også udelukkende via pedaler, blandt andet da han cyklede til Ballerup Kommunes samarbejdsby Brandenburg an der Havel og tilbage i sommer. En tur på samlet set omkring 1000 kilometer. Og gennem tiderne har han kørt flere lange strækninger i blandt andet Norge og Frankrig.
»Det har været vigtigt for mig selv at prøve cyklerne af på langture,« siger han.
I begyndelsen Carl Georg Rasmussen fremstillede sin cykelmodel kørte han det sideløbende med sit lønmodtagerjob, han har som ingeniør været ansat i både Miljøstyrelsen og DTU, men han sagde sin stilling op i 1991 og har været selvstændig siden, også langt ind i pensionisttilværelsen.
Fløj i Skovlunde
Flytningen af sin virksomhed til Skovlunde betyder også, at han bliver mindet om en anden og knap så miljøvenlig passion, som har har haft tidligere i livet lige i nærheden.
Frem til 1980 lå Skovlunde Flyveplads bag Harrestrupvej ikke langt fra Gl. Skovlunde. Her fik Carl Georg Rasmussen sit første flycertifikat hos sportsflyveklubben i 1953. Der var en hel del naboklager over støj fra flyvepladsen, og han fortæller, at han forsøgte at tage hensyn til naboerne, men det gjorde også indirekte, at han knækkede propellen.
»Jeg forsøgte at genere mindst muligt ved at foretage høje indflyvninger og gå stejlt ned til landing så langt inde på pladsen som muligt. Desværre lykkedes det en enkelt gang ikke at stoppe flyet helt, før det nåede pladsens begrænsning, og propellen ramte den bløde mark,« fortæller han om en episode i 1950’erne.
Det knækkede propel eksisterer stadigvæk. Den har han med på cykelværkstedet i den gamle smedje, få meter fra den tidligere flyveplads.
»I øvrigt fik jeg senere, som ingeniør ansat i Miljøstyrelsen, til opgave at undersøge mulige støjproblemer ved Roskilde lufthavn ved Tune, før den blev åbnet,« tilføjer han.
Der er lukket for kommentarer