Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Vil hjælpe borgerne med at finde vej i den kommunale jungle

Betina Skovby (SF) giver her sit bud på en udfordring og en løsning i Herlev Bladets serie: ‘Hvad vil du gøre ved det?’

Hvilken udfordring vil du gerne gøre noget ved? 

»Vi vil kæmpe for, at vi efter mange års kamp kan få ansat en borgerrådgiver, det synes jeg vi har brug for. Der er omkring 46 kommuner i landet, der har en, og jeg kunne godt tænke mig, at vi bliver den næste.«

Og hvad er det for en udfordring den borgerrådgiver, skal være med til at løse? 

»Jeg ser jo en borgerrådgiver som både borgernes mand, men også som forvaltningens mand. Som kan være den, der kan oversætte nogle ting for borgerne, som kan have svært ved at forstå et afslag. Som kan se om det afslag er reelt. Som kan føre borgeren videre i systemet. Der er stadig den her silotænkning, og det kan jeg ikke forstå, at vi ikke kan finde en løsning på.«

Hvad er silotænkning? 

»Det er, hvis vi for eksempel har en familie med flere sager i en forvaltning. Lad os forestille os, at det er en familie med et barn, der har et handicap og skal have hjælpemidler og måske nogle særlige foranstaltninger i skolen. Så har forældrene måske krav på noget tabt arbejdsfortjeneste. Far kan så have udfordringer med et eller andet, der gør, at han har en sag et andet sted. Og alle de her sager kræver forskellige sagsbehandlere. Og det forstår jeg simpelthen ikke, at vi ikke kan finde en løsning på om ikke andet, så en, der kan hjælpe familien rundt i det her for det er bare en jungle at finde ud af: ’Hvordan får jeg den rette hjælp.’ Fordi der er ikke nødvendigvis nogen, der fortæller dig, at i den her forvaltning kan du ikke få det – men måse er der mulighed for at få det via en anden lovgivning.«

 

Og det forstår jeg simpelthen ikke, at vi ikke kan finde en løsning på om ikke andet, så en, der kan hjælpe familien rundt i det her for det er bare en jungle at finde ud af.

Er det en udfordring i dag i Herlev Kommune, at borgerne ikke kan finde rundt i systemet?

»Ja, det er det…altså det er en udfordring for nogen. Det kræver et vist intellekt eller en vis forståelse for, hvordan en kommune er bygget op…Der oplever jeg, at folk kommer til mig og siger, at de simpelthen selv skal søge oplysninger. Måske får de et afslag, måske får de et svar. Det kan være det første, vi skal have kigget på det er, at svarfristerne åbenbart ikke holder helt stik. Det er i hvert fald det, vi hører, når vi står nede og fører valgkamp, at det er en jungle at finde rundt i. Og så tror jeg, at vi skal lade være med som politikere eller som ansatte i en forvaltning at være bange for sådan en rådgiver…for det er jo også en, der kan hjælpe den enkelte sagsbehandler til at hjælpe med at kvalificere et afslag, som man jo også er nødt til at give en gang imellem, fordi borgerne ikke har krav på det, de beder om,«

Er det dit indtryk, at der er nogen, der er bange for sådan en borgerrådgiver, som du siger? 

»Altså politisk har det været svært at finde opbakning til det.«

Men bunder det i, at politikerne er bange for en borgerrådgiver? 

»Jeg ved ikke, hvad det bunder i. Nej bange er måske et specielt ord i den sammenhæng. Der er i hvert fald flere, der ikke mener, at det er en nødvendighed. 

Vi har jo fået det skrevet det ind i den politiske konstitueringsaftalen (som SF indgik sammen med Enhedslisten, Radikale og socialdemokraterne.red), at vi skal undersøge muligheden for en borgerrådgiver, så vi er ikke så langt væk nu, tror jeg.«

 

 

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!