Bom for biler mellem Skovlunde og Herlev bliver permanent
Der er nu spærret fast af for biler mellem villakvarteret i og omkring Ravnsletvej i Skovlunde og industriområdet på Vesterlundvej i Herlev.
Efter et år med protester, underskriftsindsamling, borgermøder og et langvarigt forsøg har Klima- og Miljøudvalget i Ballerup Kommune besluttet, at bommen for bilkørsel for enden af Ravnsletvej i Skovlunde, som samtidig er grænsen til Herlev Kommune, skal være permanent.
Det glæder nogle borgere, som gerne vil have færre biler i området, mens andre har været modstandere, da en nem genvej ud af kvarteret på vej til Herlev og København forsvinder, og der samtidig kommer øget trafik på Torvevej.
For mig er det vigtigere, at beboerne, blandt andet børn på cykel, får det mere trygt
Beboernes tryghed
Målinger viser, at biltrafikken i villakvarteret er faldet med 37 procent, fra 1.137 biler på en uge i 2021 til 716 i august i år, hvor bommen havde været opsat cirka et halvt år som forsøg. Ydermere er gennemsnitsfarten i kvarteret faldet fra 32,8 km/t til 30,7.
»Der er nogle borgere, som får 700 meter længere kørsel, men for mig er det vigtigere, at beboerne, blandt andet børn på cykel, får det mere trygt og roligt, når de færdes i kvarteret,« siger formand for Klima- og Miljøudvalget, Hella Hardø Tiedemann (S).
Ravnsletvej grænser op til Vesterlundvej, som er en del af et erhvervsområde i Herlev, og det er især for at undgå sivetrafik derfra, at Ravnsletvej nu er lukket.
Hella Hardø Tiedemann argumenterer med, at Ravnsletvej ikke er skabt til gennemkørsel på samme måde som Torvevej og Skovlunde Byvej, da vejen er smal og uden cykelsti.
På Torvevej nord for Ravnsletvej er mængden af biler i døgnet steget med 434 fra marts til august 2024 ifølge Ballerup Kommunes forvaltning. På Torvevej syd for Ravnsletvej er trafikken stort set den samme som ved tidligere målinger i 2021.
På Skovlunde Byvej er trafikken ifølge kommunens tal steget med omkring 1000-2000 bilister i døgnet fra 2023 til 2024. Her peger Ballerup Kommune på, at stigningen ikke skyldes lukningen af Ravnsletvej, men andre faktorer såsom indsnævringen af Ballerup Boulevard, udvidelse af boligmassen og åbningen af en ny institution på Torvevej, samt at trafikmængden i 2024 er normaliseret i forhold til før Covid-19 og før Ukraine-krisen.
Lastbiltrafik er steget
Der har hele tiden været forbud mod lastbilkørsel på Ravnsletvej, noget som ikke alle har overholdt. Det er også for at undgå tung trafik, at gennemkørslen nu er forhindret.
Derfor er det bemærkelsesværdigt, at lastbiltrafikken i august 2024 er steget i forhold til 2021 – fra 24 til 33 lastbiler på en uge ifølge Ballerup Kommunes undersøgelse.
Dét, vurderer kommunen, både kan skyldes, at der har været renoveringsopgaver et eller flere steder i villakvarteret, og at udenbys lastvognschauffører, som ikke har kendt til lukningen af vejen, er kørt frem og tilbage, og dermed har disse biler talt dobbelt i statistikken.
Ballerup Kommune havde egentlig allerede besluttet lukningen i fjor, men efter debat i blandt andet Herlev Bladet, hvor mange borgere gav udtryk for ikke at føle sig hørt, blev der sat en proces i gang med borgermøder og forsøg med bom, inden beslutningen blev taget på ny.
Som den eneste i Klima- og Miljøudvalget stemte Venstres Jacob Wøhler Jørgensen imod lukningen. Herlev Bladet har forsøgt at få en uddybning fra ham, men han er ikke vendt tilbage på vores henvendelser.
Der bliver i øvrigt sat en ny bom op, nu da ordningen bliver permanent. Bommen har været udsat for hærværk, og derfor har der været opsat betonelementer.
LÆS OGSÅ: Da forsøget skulle til at gå i gang
Der er lukket for kommentarer