Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Delecykler langs letbanen skal nu på skinner: Se, hvor de er i Herlev

Projektet om delemobilitet langs letbanen, som Herlev Kommune er med i, går nu officielt i gang med intet mindre end 1.800 elcykler fordelt på de ni kommuner, letbanen kommer til at køre igennem. Få her det fulde overblik over, hvor du kan hoppe på en delecykel i Herlev, og hvordan det foregår.

Når du i en ikke så fjern fremtid står af letbanen for at komme på arbejde, eller hvad du nu skal, så skal du hurtigt kunne springe på en delecykel resten af rejsen. Det er tanken bag det forsøgsprojekt, der skal teste delemobilitet langs den kommende letbane, hvor samtlige af banens berørte kommuner deltager, som cykles officielt i gang den 1. september med startskud fra Herlev Station.

Det fortæller Ronja Sørensen til Herlev Bladet. Hun er projektleder hos Gate 21, et nonprofit partnerskab mellem regioner, kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner, der arbejder sammen på tværs for at skabe grøn omstilling og vækst. I den her forbindelse hjælper Gate 21 Region Hovedstaden med at realisere projektet, som regionen står for og har afsat i alt 3,5 millioner kroner til.

»Det er et projekt, der spænder sig over to år, der samtidig sikrer, at kommunerne på tværs af hinanden kører med det samme tilbud, så det er let for brugerne« siger hun helt overordnet, inden hun går i flere detaljer.

Elcykler – men ikke løbehjul

»Det er så operatøren TIER, der nu hedder Dott, der har vundet udbuddet. De er kommet med et tilbud om intet mindre en 1.800 elcykler med udskiftelige batterier, som altså ikke kræver docking stations – operatøren sørger nemlig for udskiftning af batterier løbende.«

»Der kommer så til at være i alt 160 hubs (offentlige cykelstativer, red.) i de ni kommuner (Ishøj, Vallensbæk, Brøndby, Glostrup, Rødovre, Albertslund, Herlev, Gladsaxe og Lyngby-Taarbæk kommuner, red.). For det meste ved offentlige cykelparkering, tæt på stationer, letbanestationer, uddannelsesstationer, virksomheder og så videre. Med andre ord, hvor folk kommer til at have gavn af cyklerne,« fortsætter Ronja Sørensen og forklarer, at man mod betaling så ville kunne låse elcyklerne op via Dotts app og scanning af en QR-kode.

SE her, hvor cyklerne i Herlev kommer til at holde

»I starten gik man med tanker om såkaldt free-floating i forhold til cyklerne, men man er så i stedet landet på, at der skal være faste steder for parkering og afhentning af cyklerne, så de ikke ligger og flyder rundt omkring,« bemærker hun og tilføjer, at der ikke bliver tale om løbehjul i denne omgang, hvilket ellers også var oppe at vende.

»En af grundene er kravet om, at man skal have hjelm på, og det kan vi ikke facilitere« konkluderer hun.

Stor succes i Nederlandene

Forsøgsprojektet løber til og med 2026 og skal forhåbentlig skabe grobund for fastholdelsen af delemobilitet på letbanestrækningen, siger Ronja Sørensen. Hun henviser blandt andet til Nederlandene, hvor lignende tiltag er blevet taget godt imod, hvilket også bekræftes af en nylig rapport udarbejdet af Det Nationale Videnscenter for Cykelfremme, som hører under Vejdirektoratet.

»Vi skal have så meget data ud af det som overhovedet muligt, så det forhåbentlig kan videreføres på den anden side af 2026. Erfaringerne fra Nederlandene er ganske lovende i den her sammenhæng,« lyder det fra Ronja Sørensen.

De ældre skal også op på delecyklen

Én af de bærende tanker med forsøgsprojektet er endvidere, at flere børnefamilier og ældre skal hoppe på cyklen frem for ind i bilen, for eksempel når turen går til Herlev eller Glostrup hospital. Men undersøgelser viser imidlertid, at det kan blive op ad bakke, da op mod 90 procent af brugerne af delemobilitet er yngre voksne, mens mere bilafhængige målgrupper som eksempelvis ældre, handicappede og børnefamilier sjældent benytter sig af tilbuddene.

Adspurgt, om hvordan bestræbelsen på at få flere målgrupper med på cyklen helt konkret er tænkt ind i forsøgsprojektet, siger Ronja Sørensen:

»De unge er hovedgruppen, men en del af projektet har også fokus på strækningen mellem Herlev og Glostrup Hospital. Der ville vi gerne have haft trehjulede-cykler også, men det er der ikke blevet budt ind på, men det overordnede mål er, at det (delemobiliteten, red.) skal være tilgængelig for alle, hvilket jeg synes, dét, man er kommet frem til, afspejler.«

Ronja Sørensen understreger, at forsøgsprojektets 160 hubs til de i alt 1.800 elcykler, der skal fordeles langs letbanestrækningen, ikke nødvendigvis bliver faste lokationer på den anden side af forsøgsprojektet. Det skal en eventuel videreførelsen af delemobilitet langs letbanen endeligt fastslå.

Projektet løber fra 1. september 2024 til 31. december 2025. Mod slutningen af projektet beslutter kommunerne og regionen, om delecyklerne fortsat skal være et tilbud til borgerne i de ni kommuner.

 

Hvordan gør man?

  • Pay as you go

Lås cyklen op: 5 kroner Turpris: 2,60 kroner per minut

Dagspas med 2 ture

39 kroner for to ture af max 20 minutter hver. Varer turene mere, betales minutpris på 2,60 kroner for de ekstra minutter.

  • Abonnementer

Unlock-pas

Lås cyklen op ubegrænset for 29 kroner per måned. Ture koster 2,60 kroner per minut.

Dott Flex – den idelle løsning for pendlere

For 19 kroner per måned kan du ubegrænset køre ture på op til 20 minutter for 15 kroner per tur. Varer turen mere, betales minutpris på 2,60 kroner for de ekstra minutter

Fakta om Dott:

Dott startede som TIER i København og Frederiksberg i 2019, men skiftede navn i sommeren 2024.

Dott opererer også i København og Frederiksberg med 1.700 elcykler og i Rudersdal med 200 elcykler. I 2023 havde Dott 86.000 brugere i København og Frederiksberg, der tilsammen kørte over 1 millioner kilometer.

Dott er en international delemobilitetsudbyder og opererer i Belgien, Danmark, Frankrig, Italien, Israel, Polen, Slovakiet, Spanien og Storbritannien og Tyskland.

 

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!