Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Letbane-strækningen gennem Herlev bliver op mod et år forsinket

Hovedstadens Letbane oplyser, at strækningen Ishøj-Rødovre åbner i efteråret 2025, mens resten bliver forsinket.

Egentlig skulle hele letbanen have åbnet i 2025, men sådan bliver det ikke. I en pressemeddelelse fra Hovedstadens Letbane oplyser man nu, at strækningen Ishøj og Rødovre Nord åbner i efteråret 2025, mens resten kan stå klar i sommeren 2026.

Når resten af letbanestrækningen først åbnes i 2026, skyldes det først og fremmest en række særlige udfordringer på strækningen i Gladsaxe og ved Buddinge. Anlægget af letbanestrækningen ved broerne over Hillerød-motorvejen har givet projektet ekstraordinært store udfordringer, både mht. konstruktionerne og da det har været nødvendigt at forlænge trafikomlægningerne for at minimere generne for de øvrige trafikanter på ruten.

Hensynet til fremkommeligheden for den øvrige trafik har vist sig at være vanskeligt, hvilket har påvirket arbejdets fremdrift

»Hensynet til fremkommeligheden for den øvrige trafik har vist sig at være vanskeligt, hvilket har påvirket arbejdets fremdrift. Dette kombineret med en række uforudsete udfordringer i konstruktionsfasen, udskiftning af store mængder blødbundsjord, samt mangel på nødvendigt og specialiseret materiel og ressourcer betyder, at vi ikke kan åbne hele strækningen samtidig,« siger projektdirektør Henrik Bendsen.

Netop blød jord var også årsag til forsinkelser i 2023 i anlægsprojektet gennem Herlev blandt andet ved krydset Mileparken-ringvejen-Kantatevej og ved Hjortespringsvej.

Starter med en tredjedel

Projektdirektøren fortæller, at den strækning, der åbner, vil kunne betjene halvdelen af strækningens 28 kilometer, tre ud af seks S-togsstationer og cirka en tredjedel af de passagerrejser, der forventes at være på hele strækningen samtidigt med, at resten af strækningen færdiggøres.

»Vi ville gerne have åbnet for drift af letbanen på hele strækningen på én gang. Men når det ikke har været muligt, har vi fokuseret på at levere god kollektiv transport til den del af strækningen, hvor det er muligt, til gavn for de mange passagerer. Samtidig opretholder vi den højfrekvente busdrift på den øvrige del af strækningen, så det er nemt at komme på tværs af hovedstadsområdet med bus og letbane,« siger projektdirektør Henrik Bendsen fra Hovedstadens Letbane i pressemeddelelsen.

Inden letbanetogene kan sendes ud på strækningen mellem de første 12 stationer i 2025, skal det sidste anlægs- og skinnearbejde færdiggøres. Samtidig venter en række tests som dem, der i august begyndte i Glostrup.

Testkørslerne er også grundlaget for den endelige myndighedsgodkendelse, hvor Trafikstyrelsen giver tilladelse til at køre med passagerer. Tilladelsen er afhængig af, at tests og dokumentation er i orden og kan først udstedes kort tid før, at Letbanen er klar til åbning. Af samme grund vil den konkrete åbningsdato blive annonceret i løbet af sommeren 2025.

 

Fakta om åbningen af Letbane

  • Hovedstadens Letbane åbner for driften på de 12 stationer mellem Ishøj og Rødovre Nord.
  • Det forventes, at driften vil foregå med et 10-minutters interval, indtil hele strækningen er i drift.
  • Den nordlige del af letbanestrækningen vil fortsat blive betjent med højfrekvent bus, indtilLetbanen åbner på hele strækningen.
  • Hovedstadens Letbane er ejet af Region Hovedstaden samt de 11 kommuner Ishøj, Vallensbæk,Hvidovre, Albertslund, Brøndby, Rødovre, Høje-Taastrup, Herlev, Gladsaxe, Glostrup og Lyngby-

    Taarbæk.

  • Hovedstadens Letbane forventes ifølge passagerprognosen at transportere ca. 14 mio. passagererom året fra 2030.
Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!