Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Der udskrives færre kommunale p-bøder i Herlev

Antallet af p-bøder opkrævet af Herlev Kommunes parkeringskontrolselskab er faldet fra 2022 til 2023 med næsten en tredjedel. En god tendens, mener borgmesteren.

I 2016 valgte Herlev Kommune at alliere sig med Parkeringskontrol Nord for at dæmme op for de dengang mange ulovlige parkeringer, der især var til gene for naboer til Herlev Hospital og til stationen. Det resulterede i 1.009 bøder det første år. I 2022 var tallet ifølge Parkeringskontrol Nord 2.064, men sidste år faldet det så med næsten en tredjedel, og det glæder Herlevs borgmester.

»Det er godt, også for de mennesker, som tilfældigvis bor tæt på stationen eller hospitalet,« siger Thomas Gyldal Petersen (S) med henvisning til, at der i 2016 var eksempler på borgere, der ikke kunne forlade deres indkørsler, fordi andre holdt parkeret ude foran.

LÆS OGSÅ: Biler brændt af

Kan stadig betale sig

At antallet af bøder er faldet betyder også, at kommunen har fået et underskud på 30.841 kroner efter, at staten har fået sine 50 procent, og administrationsomkostningerne til Parkeringskontrol Nord er betalt. Men spørger man borgmesteren, er det stadig godt givet ud.

»Hvis vi når derhen, hvor der ikke længere udskrives særligt mange bøder, så må vi jo overveje, om vi overhovedet skal have en parkeringskontrol,« tilføjer han, men dér er man ikke endnu.

Det har aldrig været formålet at tjene på parkeringskontrol, jeg ville ønske der blev udskrevet nul bøder

Anderledes modsat er tendensen i de større byer i Danmark. Det fremgår af en FDM-artikel fra august, ‘Parkering er et guldæg for kommunerne’, hvor det antydes, at kommunerne spekulerer i den forretningsmæssige del af det. I artiklen fremgår, at kommunernes samlede bruttoindtægter har slået rekord og for 2023 blev 1.081.070.247 kroner, hvoraf København, Aarhus og Frederiksberg tegner sig for den største del.

Ikke en pengemaskine

Men ifølge borgmesteren var det altså ikke derfor, man indførte samarbejdet med Parkeringskontrol Nord, som hører under Aalborg Kommune.

»Det har aldrig været formålet at tjene på parkeringskontrol, jeg ville ønske der blev udskrevet nul bøder. Da vi indførte det, var det, fordi vi i særlige områder af byen oplevede store problemer med pendlerparkering ved hospitalet og stationen til gene for beboerne dér. Samtidig begrænsede det fremkommeligheden. Så det var ikke med henblik på at genere penge. Tværtimod kunne det komme til at koste penge, men så var det også med til at sikre imod ulovlig parkering,« understreger han.

Bemærk, der er forskel på tallene fra Herlev Kommune og Parkeringskontrol Nord. Parkeringskontrol Nord oplyser, at det skyldes, at deres tal går på afgifter, som er fastholdt til betaling. Tendensen med færre afgifter er dog den samme.

 

FAKTA:

I Herlev Kommune gennemføres der kun parkeringskontrol i Herlev Kommune ved overtrædelse af Færdselslovens bestemmelser (da der ikke er indført betalingszoner).

§ 4. Indtægter fra parkeringskontrol, som udføres af kommunale vejmyndigheder i henhold til til- ladelse efter § 1, stk. 3, fordeles ligeligt mellem Rigspolitiet og den vejmyndighed, der udfører kon- trollen, jf. dog stk. 2, medmindre der foreligger særlige omstændigheder, som tilsiger en anden fordeling, og dette konkret aftales mellem transport-, bygnings- og boligministeren og vejmyndig- heden.

Stk. 2. Indtægter fra standsnings- og parkeringsafgifter pålagt udenlandsk indregistrerede køretø- jer tilfalder den vejmyndighed, som udfører kontrollen, når sådanne indtægter først er modtaget efter gennemførsel af rykkerprocedure.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!