Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Efter ny høring: Stadig bus to gange i timen i det sydvestlige Skovlunde

Borgerne var ikke hørt ordentligt, derfor måtte der en ny høring til om busdriften på Harrestrupvej i den sydvestlige del af Skovlunde. Der er et markant ønske om halvtimesdrift, som et politisk flertal nu indstiller sig på.

Første gang, anden gang, tredje gang. 

For snart et år siden var der høring om fremtidens busdrift i Ballerup Kommune, når letbanen er indført. 

Her var der især debat om, at trafikselskabet Movia foreslog, at busdækningen i hele den sydvestlige del af Skovlunde langs Harrestrupvej forbi grønne områder, villaer og kolonihaver skulle sløjfes, til gengæld for at andre dele af Skovlunde, for eksempel Ejbyvej, blev styrket. 

Dette skabte store protester blandt beboere og kolonihaveejere i disse områder, som nu fik langt til kollektiv trafik i forhold til, at de bor i en kommune i hovedstadsområdet.  

Siden vedtog politikerne  i Ballerup Kommune den  omstridte busplan med lovning på, at de ville stræbe efter en  tillægsløsning netop på strækningen med Harrestrupvej. 

Mange mennesker er afhængige af busserne for at komme til og fra arbejde

Halvtimesdrift i front

I sommer kom nogle modeller i høring, men her glemte kommunen at spørge borgerne om halvtimesdrift af Bus 142, som også i dag kører på Harrestrupvej. 

Derfor kom der en ny og en tredje høring her i september, hvor de fleste af de 29 supplerende høringssvar lagde sig op af halvtimesdrift.  

I fremtiden skal bussen køre langs Ejbyvej og Bybjergvej og fortsætte på tværs af letbanen ud mod Flintholm Station, og et politisk flertal i Klima- og Miljøudvalget har nu besluttet, at de arbejder for, at den fortsat skal have halvtimes-drift på Harrestrupvej, som den også har i dag, frem til klokken 19 og derefter timedrift frem til klokken 22.

Dermed kommer de borgerne i møde, som har protesteret gennem et år.  

»Hvis vi skal vurdere, om det er godt eller dårligt med en bus, der skal være der for borgerne, så skal vi kunne se, om den benyttes, og det er bedst med halvtimesdrift,« siger formand for Klima- og Miljøudvalget,  Hella Hardø Tiedemann (S). 

Samtidig skal der etableres en vendeplads for bussen i Harrestrup. Det skal der, fordi Ballerup Kommunes sydlige nabokommune Glostrup ikke ønsker at tage del i Bus 142, derfor skal bussen vende om og køre tilbage mod Skovlunde Station. 

Efter sagen var oppe på et ekstraordinært møde i Klima- og Teknikudvalget, vedtog et flertal i Økonomiudvalget det samme. 

Men selvom der var flertal i udvalget, kræver det vel at mærke, at det bliver en del af Ballerup Kommunes budgetaftale for 2025, som der forhandles om den kommende tid, for at beslutningen bliver til virkelighed de kommende år.   

Skepsis over vendeplads

Ikke alle politikere i udvalget var dog enige. 

Den konservative Allan Kristensen stemte imod med henvisning til, at han støtter en nedlæggelse af busruten på den strækning på grund af lave passagertal,  som det var en del af Movias oprindelige plan, og han ser ingen grund til at bruge penge på at etablere en vendeplads. 

Noget overraskende stemte også Enhedslistens Louise Mathiesen imod. Det skyldtes også netop modstanden mod en asfalteret vendeplads, som hun mener ikke bør etableres inden evalueringen af busruterne i 2027. Hun mente, at der burde findes en anden løsning på strækningen. 

Borgere i området betoner i høringssvar, hvorfor det er vigtigt at bevare busser langs Harrestrupvej. 

’Dette er en afgørende faktor, da mange mennesker er afhængige af busserne for at komme til og fra arbejde hver morgen og eftermiddag,’ er der blandt andet en, som skriver. 

Og Gert D. Petersen, som er en af de mest ihærdige frontkæmpere for busruten, har argumenteret med, at en timedrift ville være noget rod for passagerne, da hver anden bus ikke skulle køre langs Harrestrupvej og skabe forvirring.  

Det koster to millioner at etablere en vendeplads i Harrestrup, og 1,1-1,3 millioner at have en bus i drift hver halve time langs Harrestrupvej. 

LÆS OGSÅ: Da faren for nedlæggelse af ruten opstod for næsten et år siden

Fakta – Fremtidens busser i Skovlunde

Sådan ændres busruterne i Skovlunde: 

Linje 145 (Skovlunde st. – Skovlunde st.) og 155 (Herlev st. – Mileparken – Herlev st.) skal nedlægges.

Linje 142 (Skovlunde st. – Flintholm st.) får ny ruteføring ad Bybjergvej-Ejbyvej, men skal modsat den oprindelige plan også fortsat som i dag køre langs Harrestrupvej, hvis dette går igennem budgettet i Ballerup Kommune 

Der oprettes en bybuslinje mellem Malmparken St. via Skovlunde og erhvervskvarteret ved Mileparken til Herlev.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!