Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

To unge Herlev-iværksættere tilbyder alternativ til Trustpilot

Launa Fotouhi og Anders Fordsmann har udviklet anmeldelses-platformen Grade'it, som ifølge dem skal være mere troværdig end andre på markedet.

De er ikke startet i en garage, som så mange andre berømte it-virksomheder. Til gengæld har vennerne og herlevborgerne, 24-årige Launa Fotouhi og 23-årige Anders Fordsmann, lejet sig ind i Kai Dige Bachs Flagskibet, der netop er lavet for at få driftige iværksættere til at turde kaste anker og stævne ud og erobre verdensmarkedet med lige præcis deres unikke idé.

I det her tilfælde hedder idéen Grade’it, som er en online anmeldelses-platform målrettet både virksomheder og brugere, der ifølge de to vil have et mere troværdigt alternativ til Trustpilot.

»Hvis vi tager Trustpilot, så er det en åben platform, hvor alle kan gå ind og skrive en anmeldelse. Du kan gå ind og skrive en anmeldelse om Grade’it lige nu og her, uden at du har haft andet end den her snak med os. Du aner ikke, om vores produkt eller koncept egentlig er godt. Du kan bare gå ind og lave en anmeldelse, og den vil i de fleste tilfælde blive godkendt. Fordi, altså det opdagede vi jo selv, der skal ingenting til,« forklarer Anders Fordsmann, der har en HHX og pt. arbejder i forsikringsbranchen, mens Launa Fotouhi studerer industriel økonomi og ledelse på DTU.

så tænkte vi, at vi føler, at vi har fat i noget her. Og så er det, at man begynder at tænke, at det er den idé, der skal gøre, at vi laver det her resten af vores liv

Faren ved en åben platform er ifølge de to, at der vil være en risiko for, at man ikke kan stole på anmelder eller anmeldelsen.

»Hvis du har et stort netværk, så kan du manipulere dine anmeldelser i en positiv retning,« fortæller Anders Fordsmann, mens makkeren, Launa Fotouhi, tilføjer:

»Præcis. Og det samme kan ske i den modsatte retning. At folk kan gå ind og give dårlige anmeldelser, selvom de ikke har haft en dårlig oplevelse. Det kan være konkurrenter, eks-kærester og så videre,« nævner han.

Den risiko vil de gerne forebygge med deres løsning, men spørgsmålet er, hvordan gør man så det?

Mere kontrol med anmeldelserne

»Grade’it er en lukket platform. Det betyder, at du ikke bare kan gå ind på vores hjemmeside og anmelde eller oprette en brugerprofil,« forklarer Launa Fotouhi.

»Nej, vi skal først godkende, det er ikke bare en chatbot,« fortsætter Anders Fordsmann, men pointerer, at alle vil kunne gå ind og bruge siden som et opslagsværk.

»Vi har lavet det sådan, at du kan anmelde på to måder. Den ene måde er at anmelde via en chip fysisk i butikkerne, og den anden måde er via et invitationslink. For eksempel når du har købt noget på nettet, så får du efterfølgende en mail, hvor vi blandt andet også vil høre til din oplevelse,« siger han og uddyber omkring chippen.

LÆS OGSÅ: Et kaffeeventyr i Erhvervskvarteret

Her har Grade’it nemlig udviklet en særlig løsning, som de har store forventninger til. Det er et lille skilt, som kan placeres på væggen ved butikkens udgang, ved kassen eller for eksempel på borde i en café. Indbygget i skiltet er en såkaldt NFC-chip, som gør, at kunden bare skal holde sin mobiltelefon hen over skiltet. Så popper Grade’it’s platform op, og kunden kan anmelde sit besøg. NFC-chippen fungerer med andre ord som en slags QR-kode.

»Fysiske butikker har langt sværere ved at få anmeldelser. Den her chip gør nemmere for dem. Sådan er det jo ikke rigtig for webshops,« siger Launa Fotouhi, der sammen med makkeren påpeger, at det også skal komme de mindre butikker til gavn – ikke mindst i Herlev.

»Vores frisør, vi har som kunde i Herlev, hun lever primært af dem, der kommer. Men hun kan godt tænke sig at få noget feedback og se, hvad synes folk? Kundefeedback er meget værdifuldt, og butikkerne vil gerne bruge det til at blive bedre,« påpeger Anders Fordsmann.

Artiklen fortsætter under billedet.

Fra højre: Launa Fotouhi og Anders Fordsmann, der som unge iværksættere har lejet sig ind i Flagskibet for at udvikle deres firma Grade’it, hvor man bl.a. via en chip i et skilt (billedet) kan scanne sig ind og anmelde den butik, man besøger. Foto: Kenneth Hougaard.

Resten af livet

Grade’it startede så småt op i sommer efter knap et års idé- og produktudvikling. Før da havde de to unge forretningspartnere et andet firma – Social Bite, som var et cateringfirma, der leverede kager og sodavand til selskaber. Men det tændte dem ligesom ikke.

»Vi kunne ikke se os selv lave det om 10 år. Så der gik lige en periode, hvor vi tænkte: ‘Hvad skal vi så lave, har vi et behov et eller andet sted, vi kan løse? Og så slog det os bare sådan ud af det blå, at vi begyndte at se mange opslag på forskellige grupper på Facebook, specielt iværksætternetværk, hvor vi kunne se, at folk var relativt utilfredse med Trustpilot. Der var for mange af de her oplevelser med, at folk var utilfredse med at urigtige anmeldelser, falske anmeldelser, fordi det var en åben platform, så alle kan jo bare gå ind og anmelde,« beretter Anders Fordsmann.

Så dét, der driver jer, er mere iværksættertrangen frem for idéen?

Ja, inden idéen kom, der var det jo bare, at vi skal være iværksættere, vi skal have vores eget projekt. Det er det, vi brænder for. Og så kom idéen, og så tænkte vi, at vi føler, at vi har fat i noget her. Og så er det, at man begynder at tænke, at det er den idé, der skal gøre, at vi laver det her resten af vores liv,« uddyber han og nævner erhvervsmanden Jesper Buch som et forbillede, fordi han gjorde det, som mange måske drømmer om – nemlig at udvikle en virksomhed (Just Eat) og sælge den med en kæmpe fortjeneste.

Vi mener ikke, at det nødvendigvis er det, der kræves for at blive en succesfuld iværksætter. Altså at du skal arbejde 80 timer om ugen, og du skal blive nedlagt med diverse stresssymptomer

Jesper Buch vil jo helt sikkert sige, at hvis I ikke er parate til at leve af dåsemad og gå 200 procent ind i det og ikke arbejde/studere ved siden af, så brænder I ikke nok for det?

»Vi mener ikke, at det nødvendigvis er det, der kræves for at blive en succesfuld iværksætter. Altså at du skal arbejde 80 timer om ugen, og du skal blive nedlagt med diverse stresssymptomer og ting og sager, fordi du simpelthen har arbejdet dig selv ihjel. Men når det er sagt, så bruger vi nærmest også alle de andre timer, vi har i døgnet på at lave noget. Og så er vi også meget omstillingsparate, skulle der ske noget,« pointerer Anders Fordsmann, der vil mene, at de både har den fandenivoldske ‘Jesper Buch-tilgang’, men også sikkerhedsnettet i form af deres job og uddannelser ved siden af.

»Fordi vi ved, at vi nok skal få succes med et eller andet,« lyder det.

Penge betyder også noget

Så det er iværksætterdrømmen, der driver jer – eller handler det også om en dag at kunne score kassen?

»Altså vi ringer jo til hinanden på daglig basis flere gange, hvor vi bare snakker om vores projekt, og hvad vi kan gøre, og hvordan vi skal finde nogle nye ting. Altså, det er måske noget af det, der fylder allermest i løbet af vores hverdag. Så ja, vi er mega iværksættere, fordi vi godt vil have, at verden skal udvikle sig, og der skal hele tiden ske noget nyt. Det er jo fordi, vi brænder for at skabe noget, som kan hjælpe andre,« svarer Launa Fotouhi.

Hans makker bryder ind:

det er vigtigt at turde sige, at man også er iværksætter, fordi man godt på et tidspunkt vil kunne leve godt af det. (…) At man måske kan købe den bil, man altid har drømt om

»Men jeg synes bare også, det er vigtigt at turde sige, at man også er iværksætter, fordi man godt på et tidspunkt vil kunne leve godt af det. Det synes jeg ikke er nogen hemmelighed, at vi snakker også om drømme om, hvor vi er om 10-15-20 år. At man måske kan købe den bil, man altid har drømt om. Altså hvis du vil have rigtig mange penge og køre i fede biler, bo i fede huse og tage på fede ferier, så ska du også virkelig kunne et eller andet specielt eller have en høj uddannelse. Du skal skabe noget af værdi, som folk virkelig gerne vil have. Og der tror jeg bare, at når man brænder for iværksætteri, så er det jo bare en perfekt kombination,« siger Anders Fordsmann.

De har ikke som sådan nogen femårsplan, men vil gerne kunne leve af Grade’it til den tid. Og så vil de ikke afvise, at herlevborgerne måske en dag ser dem i det populære DR-tv-program ‘Løvens Hule’, hvor entusiastiske iværksættere forsøger at få pengestærke erhvervsfolk til at investere i deres forretningskoncept.

»Der skal lige lidt mere fundament på. Vi skal gerne lige have lukket nogle flere virksomheder og noget mere ‘proof of concept’ (demonstration af projektets potentiale/levedygtighed, red.),« siger Herlevs to måske kommende løver.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!