Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Et kaffeeventyr i Erhvervskvarteret

Efter tre hårde opstartsår uden løn har vinden de seneste år blæst i Coffee by Storms retning, og nu er der vokseværk i Herlev-virksomheden, der leverer specialkaffe til virksomheder.

‘En tynd kop kaffe’ eller Dale Cooper’s ‘this is a damn fine cup of coffee’ i Twin Peaks. De fleste kaffedrikkere har en holdning til deres ‘black power’, som Pers Vers rapper om. Især på arbejdspladsen, hvor den bliver hældt ned i anseelige mængder for at kunne klare dagens dont. Er den dårlig, bliver den som regel drukket alligevel, eller gør den?

Ifølge Herlev-virksomheden Coffee by Storm er danskerne nemlig i stigende omfang begyndt at forholde sig mere kritisk til deres ‘firmakaffe’. Endda i nogle tilfælde så kritisk, at de godt kan finde på at forlade arbejdspladsen og købe deres kaffe på en café i nærheden.

Der er kommet større forventninger til kaffe. Først begyndte virksomhederne på madordninger, så kom kantinerne, så blev der ansat kokke og nu er det kaffen

»Der er kommet større forventninger til kaffe. Først begyndte virksomhederne på madordninger, så kom kantinerne, så blev der ansat kokke og nu er det kaffen, som er blevet et af de punkter, som medarbejderne spørger ind til, når de er til samtale i større virksomheder,« fortæller Fritz Storm, der sammen med Carsten Ohm Frederiksen har grundlagt Coffee by Storm.

»Det skal simpelthen være lige så godt, som det man kan få på caféen om hjørnet,« tilføjer Carsten Ohm Frederiksen og fortsætter:

»Kaffe er blandt top tre eller fem i det, der bliver talt om i virksomhederne. Man forventer en ordentlig kop kaffe i dag. Det er medarbejderpleje,« siger han.

Al begyndelse er svær

Både Fritz Storm og Carsten Ohm Frederiksen er lykkelige over den udvikling, der lige nu foregår på området for specialkaffe til virksomheder. Med en massiv vækst på næsten 40 procent sidste år høster de også frugterne – eller bønnerne – af den. Så har de vel at mærke også ventet i en del år på, at andre skulle få øjnene op for det, som de dybest set har vidst siden 2013, og som de grundlagde deres virksomhed på. Nemlig, at der er ‘kaffe’ – og så er der kaffe.

»10 ud af 10 har sagt, at ‘kaffen på mit arbejde er elendig’, lige som kaffen i flyveren og på hotellet. Det er bare elendigt. Vi havde et ønske at tage den kvalitetssikring, der er i industrien, hvor man er god til at lave ensartede produkter, og mikse det sammen med specialkaffen. Det kunne man bare gøre ved at få ristet kvalitetskaffen i større mængder, og så handlede det ellers bare om at få det solgt til hr. og fru Danmark i virksomhederne. Det ville give en helt anden kaffeoplevelse,« forklarer Fritz Storm, der er uddannet barista, en slags specialist i at lave kaffe, og i 2002 blev kåret som verdens bedste barista i Oslo.

10 ud af 10 har sagt, at ‘kaffen på mit arbejde er elendig’, lige som kaffen i flyveren og på hotellet. Det er bare elendigt.

Men det der ‘bare’ var ikke så nemt. Som enhver anden iværksættervirksomhed og firstmover, som de også var, er der noget indkøring, og i deres tilfælde tog de tre år, før de kunne at hæve lidt løn til sig selv – og vel at mærke kun til den ene.

»Pludselig lykkedes det. Vi fik et par kunder, som købte fem til 10 tons kaffebønner om året og skulle have en 50-70 maskiner og så begyndte der at ske noget,« fortæller Fritz Storm og understreger, at de havde været i dialog med de nævnte kunder i halvandet år før gennembruddet, så det var benhårdt arbejde.

»Problemet har ikke været, om folk kunne li’ det, vi lavede. Problemet var økonomien. Maskinerne og kaffen var dyrere, end de var vant til, og den udfordring har vi stadig. Vi har markedets bedste maskiner og kaffe, men vi er også en af de dyreste,« forklarer han og lægger ikke skjul, at kvalitet koster – fra 110.000 til 250.000 kroner for én maskine.

Artiklen fortsætter under billedet.

Tv. Fritz Storm og Carsten Ohm Frederiksen foran et foto fra en kaffeplantage, som Fritz Storm selv har taget af klimaforandringerne. Bemærk, at der på træet på er blomster, grønne bær og plukkemodne bær. Noget der udfordrer branchen. Foto: Kenneth Hougaard.

Ingen defekter

Hvad får man som virksomhed ud af at investere SÅ mange penge i en kaffemaskine?

»Det, der adskiller os, er vores høje kvalitet og vores viden om kaffe. Det er der ikke så mange, der har,« påpeger Fritz Storm, der igennem mange år har rejst rundt i verden og rådgivet andre om kaffe.

Han rejser i øvrigt stadig ud og besøger de kontinenter og lande (Centralamerika, Sydamerika og Afrika), som hans egen virksomhed modtager bønner fra. Bønner de efterfølgende får ristet i Italien.

Carsten Ohm Frederiksen, der oprindelig er uddannet ingeniør, supplerer:

»Og så er kvalitet også lig med driftssikkerhed. Hvis kaffemaskinen ikke virker, så er der ramaskrig. Vi har fået mange kunder på, at vores maskiner har en høj driftssikkerhed. Lidt ligesom med printeren og kopimaskinen i gamle dage, når ikke duede,« forklarer han og oplyser, at deres maskiner måske kan klare op mod 500 kopper om dagen, hvor de billigere alternativer – ofte af plastik – kan brygge maksimalt 150.

Vi har for eksempel ikke ‘defekter’ i vores kaffe. Det vil sige bønner, hvor nogle er over- og undermodne eller insektbeskadigede

»Det er lidt ligesom med en bil. Vores maskiner er opbygget af metal, og så tilbyder vi serviceeftersyn efter et til to år, hvor bløddele, pakninger og gummislanger bliver udskiftet,« lyder det.

Også når det gælder bønnerne, er kvalitetssikringen i orden, lyder det fra Fritz Storm.

»Vi har for eksempel ikke ‘defekter’ i vores kaffe. Det vil sige bønner, hvor nogle er over- og undermodne eller insektbeskadigede, hvor de er halve eller kvarte og dermed bliver ristet hurtigere. Det går ud over smagen. Alle vores kaffebønner bliver screenet med to kameraer, som kigger på farve og form. Vi rister heller ikke olien ud af bønnerne, fordi det kan give en harskhed, som ikke smager godt,« forklarer baristaen, der kalder det et kæmpe kvalitetsstempel.

Sidst men ikke mindst bruger de også kun ‘Arabica-bønner’ og ikke ‘Robusta-bønner’, som er billigere, fordi de bliver dyrket på lavere højdemeter og har et naturligt forsvar mod klimaet i form af koffein, som giver bitterhed.

Yndlingskaffen?

Selvom Coffee by Storm får ristet bønnerne udenbys og køber maskinerne udenbys, bruger de meget tid på at sætte sig ind i produkterne, råvarerne og kvaliteten, så de kan stå inde for det, lyder det.

Derfor skal de på deres eget værksted for eksempel selv kunne reparere og servicere deres maskiner, som bliver produceret i Schweiz, og derfor vælger de selv, hvor deres kaffebønner kommer fra, hvilken slags, og hvordan de skal ristes. Noget der ifølge dem selv også bliver et stadigt større krav fra kunderne – at kende kaffens ophav.

»Kunsten for mig som barista er at få det bedste ud af det, som kaffen allerede indeholder. Jeg kan ikke få en dårlig kaffe til at smage godt, men jeg kan sagtens komme til at ødelægge en god kaffe. Dét, der gør mig dygtigere end andre måske, er så, at jeg er i stand til at få de gode egenskaber ud af bønnerne,« vurderer Fritz Storm.

Kunsten for mig som barista er at få det bedste ud af det, som kaffen allerede indeholder. Jeg kan ikke få en dårlig kaffe til at smage godt

Hvad er så din egen yndlingskaffe?

»Lige nu drikker jeg rigtig meget colombiansk kaffe, men jeg sætter også stor pris på Uganda-kaffe. Jeg kan godt li’ de mere syrlige,« lyder det.

»Jeg kan godt li’ Tucan, som er økologisk og kommer fra Peru og Mexico,« tilføjer Carsten Ohm Frederiksen.

Hvad sælger I mest af?

»Den økologiske sælger vi meget af, fordi den er økologisk, og så er det en blandingskaffe med to bønner, hvilket gør den mere kompleks i smagen. Den anden er ren brasilkaffe. Den har en god fylde og smager bare af kaffe, og putter man mælk i, så bliver det til mælkechokolade,« forklarer Fritz Storm.

Han tilføjer, at de syrlige kaffebønner som for eksempel dyrkes i Afrika, er der ikke mange, der kan li’.

Artiklen fortsætter under billedet.

Fritz Storm viser det nyeste skud på stammen frem. Et kaffemøbel, hvor maskinen er skjul, og hvor den styres med en tablet. Foto: Kenneth Hougaard.

Bæredygtige kaffekopper

Coffee by Storm er som nævnt vokseværk og har for nylig kunne indvie et showroom med opstilling af de nyeste maskiner, men også en større lagerhal, hvor et spritnyt møbel til det globale marked snart er køreklart til produktion. Det er en slags kaffe-ø med haner og en tablet, som skjuler maskineriet og gør det nemt at brygge sig selv en kop kaffe. I det hele taget har de to kaffeelskere mange idéer.

»Vi har et setup, som gør, at vi godt kan blive tre gange større, men pt. har vi kun danske kunder,« siger Fritz Storm, der ikke vil udelukke, at de udover kaffemøblet også ville kunne finde på at sælge deres bønner til udlandet.

Men én kop ad gangen. For øjeblikket har de et stort fokus på bæredygtighed, og i over et år har Carsten Ohm Frederiksen arbejdet på et bæredygtighedsprogram, som skal skubbe virksomheden i en grøn retning. For eksempel er målet at reducere deres CO2-forbrug med 42 procent inden 2030 og 95 procent inden 2050. Derudover vil de garantere, at den enkelte kaffebonde de handler med får en merbetaling på 10 øre pr. kop kaffe, der drikkes. Og endelig vil de også arbejde for en større genanvendelsesgrad af deres produkter som for eksempel kaffegrums.

»Det her engangskrus er lavet af 60 procent kaffegrums,« fortæller Carsten Ohm Frederiksen og viser kruset frem, der efterfølgende kan bruges som selvopløselig potteplante.

Hvorfor bruge alt det krudt på en rapport og ikke i stedet på kaffeproduktionen?

»Vi synes, det er interessant og vi tror på, at det er en nødvendighed, hvis vi skal overleve som virksomhed,« understreger Fritz Storm, der slutter dagens fortælling af med at brygge en kop kvalitetsstemplet specialkaffe fra egen maskinpark serveret af en tidligere verdensmester i kaffebrygning.

Så kan man vel næppe klage.

FAKTA: Coffee by Storm

  • Stiftet i 2013 af barista verdensmester (2002) Fritz Storm og Carsten Ohm Frederiksen.
  • Flyttet til Herlev i 2018, hvor der var 14 ansatte. I dag er der 30.
  • Leverer specialkaffe og sælger espressomaskiner til danske virksomheder og har kunder som Dansk Industri, Kromann Reumert, Chr. Hansen med flere.
Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!