Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Tre tiltag skal få flere brugere til at stille delecyklerne på plads

Region Hovedstaden er opmærksom på, at en del af deres nye delecykler efterlades uhensigtsmæssigt.

Egentlig er Region Hovedstaden positivt overrasket over brugen af de nye el-delecykler i kommunerne langs den kommende letbane. I den første måned har man registreret knap 6.000 ture, men det betyder ikke, at alt glider glat.

I Herlev såvel som i andre kommuner har der vist sig indkøringsvanskeligheder i forhold til at stille cyklerne tilbage på plads i de såkaldte ‘hubs’. Altså de lokationer, som er registreret elektronisk, og som udgør de typiske trafikale knudepunkter i kommunen. I Herlev er der i stedet flere eksempler på, at delecyklerne efterlades i en hæk, i et villakvarter, op ad en mur og så videre.

LÆS OGSÅ: Kan blive en udfordring at finde plads til delecykler

‘Vi har en generel udfordring med cykler efterladt udenfor hubs på tværs af alle kommuner. Data fra Dott (som drifter cyklerne, red.) viser, at det er cirka syv procent af alle turene, der afsluttes udenfor hubs. Det er vigtigt, at cyklerne ikke placeres uhensigtsmæssigt og til gene, men problemet opstår, da mange borgere er interesseret i og allerede benytter tilbuddet – og det er jo positivt,’ lyder det i et skriftligt svar til Herlev Bladet fra Morten Heile Hass fra Center for Regional Udvikling i Region Hovedstaden.

Alligevel vil regionen gerne problemet til livs, og der arbejdes pt. med tre løsningsmodeller:

Her arbejder vi især på at indgå aftaler på private arealer som fx ved boligforeninger, supermarkeder eller erhvervsområder

Flere parkeringssteder og større gebyr

‘Parkeringsudfordringerne sker særligt i områder, hvor der er for langt imellem hubs. Vi arbejder på tre tiltag for at forbedre udfordringerne: 1. Vi skal forbedre servicen med flere hubs, så det er lettere for alle brugere at benytte tilbuddet. Her arbejder vi især på at indgå aftaler på private arealer som fx ved boligforeninger, supermarkeder eller erhvervsområder. 2. Hævelse af gebyret for at efterlade cykler udenfor hubs. Gebyret stiger fra 26 kr. til 70 kr. Og 3. Bedre kommunikation i app’en, så vi får skabt en større opmærksomhed omkring behovet for at parkere cyklerne i hubs,’ skriver han.

I har tidligere sagt, at I inden for 72 timer vil afhente cykler, der efterlades uhensigtsmæssigt. I Herlev er der flere eksempler på cykler, som har stået det samme sted i flere uger?

‘Dott har hyret ekstra personale ind for at lave en større oprydning i alle kommunerne, så vi kan få fjernet de forkert placerede cykler.’

Sådan foregår det

Hvad sker der, hvis man ikke efterlader sin delecykel korrekt?

‘Alle brugere, der efterlader en cykel uden for hubs, får automatisk et gebyr pålagt, uanset hvilken kommune dette sker i.’

Hvordan foregår det?

‘Det sker, når brugerne efterlader cyklerne uden at afslutte turen i app’en. Turene afsluttes automatisk efter 10 minutters inaktivitet, som brugerne betaler for. Hvis cyklen ikke er i et hub, vil brugerne nu få en ekstra regning på samlet 70 kr. De bliver trukket automatisk sammen med betalingen for anvendelsen af cyklen,’ lyder det altså fra Morten Heile Hass, der håber på, at de nye tiltag vil gøre servicen mere attraktiv for brugerne og give færre udfordringer med efterladte cykler.

FAKTA:

  • I de ni kommuner langs Ring 3 vil der fra 1. september løbende blive sat 1800 dele-elcykler ud.
  • Kommunerne i projektet er: Albertslund, Brøndby, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre og Vallensbæk.
  • Region Hovedstaden finansierer ordningen med 3,5 mio. kr. Projektet er også støttet af EU-programmet Interreg NSR.
  • Projektet løber frem til den 31. december 2025.​
  • Rudersdal Kommune har sit eget projekt med regionen med 200 dele-elcykler. I alt er der i de 10 kommuner tilsammen 175 hubs til cyklerne pt.
Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!