Lys i lygten
Har du nogensinde tænkt over, hvordan forlygter har ændret sig gennem tiderne? Forskellen på dengang og nu er som nat og dag.
Der er selvfølgelig sket en masse i forlygternes design. Linjerne flyder bedre ind i bilens design, kanterne står knivskarpt og de kan understrege bilens udtryk. Men det er ikke kun designet der er forandret – teknologien har ændret sig drastisk i løbet af de sidste 100 år
Ford sætter en cyklist i rampelyset.
I billedeserien ses en cyklist på 12 meters afstand i skæret af et par forlygter. Her ses udviklingen af lygteteknologi gennem tiden tydeligt. Illustreret med en Ford Model T fra 1908 – videre til Ford modeller fra 1930’erne, 1960’erne, 1970’erne, 1990’erne og helt frem til en spritny Mustang.
»Vi er kommet ud af den mørke tidsalder, hvad angår lygteteknologi,« fortæller Michael Koherr, Fords forsker og ingeniør i lygteteknologi.
»Det er utroligt hvor stor forskel ændringerne har på sikkerhed og komfort.«
Bilister i en model T – som blev solgt i mere end 15 millioner eksemplarer – skulle først tænde acetylen-lamperne for at få lys, men den lyste stadig ikke kraftigt nok og datidens bilister kunne derfor have problemer med at se i mørket. I dag bruges xenon- og LED-forlygter, der automatisk tilpasser sig bilens fart, vejens omgivelser og følger rattets bevægelser. Moderne forlygter er desuden designet så lyset gradvist fader ud ved lyskeglens ende, fremfor at stoppe brat – så objekter gradvist kommer til syne i mørket.
»Vi er gået fra hvad der kan sammenlignes med stearinlys til effektive xenon- og LED-forlygter. I fremtiden vil der komme endnu kraftigere LED-forlygter på biler, hvilket kan hjælpe bilisterne til at være mere opmærksomme på trafikken og især omgivelserne,« uddyber Michael Koherr.
»Forskellen på dengang og nu er som nat og dag.«
Lygter der ser det du ikke kan
Ikke nok med at forlygter er blevet mere effektive og giver et bedre lys, så udvikles et nyt system der giver bilister bedre overblik på mørke veje og gør dem mere opmærksomme på omgivelserne
»Vi er i gang med at udvikle et system, der hjælper med at lade bilister blive opmærksomme på fodgængere, cyklister og dyr i bilens bane. Det bruger et infrarødt kamera, til at finde og følge mennesker og større dyr, der er op til 120 meter væk,« fortæller Michael Koherr.
Der er lukket for kommentarer