Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Efter 29 år som sosu-assistent på Herlev Hospital føler Anne sig for alvor anerkendt

Som det første hospital i landet har Herlev Hospital lavet et program for kompetenceudvikling for hospitalets SOSU-assistenter. Noget, som SOSU-assistenten Anne Meldgaard har manglet i mange år.

I 29 år har Anne Meldgaard haft sin daglige gang på Herlev Hospital, hvor hun arbejder som social- og sundhedsassistent på afdelingen for kræftbehandling.

Hun har altid været glad for sit arbejde og sit fag. Men der har i lang tid manglet noget.

Det er ikke fordi, hun ikke er glad for sine arbejdsopgaver. Og at kunne være med til at gøre en forskel for patienter og pårørende, der står det måske sværeste sted i deres liv, gør hendes arbejde det hele værd.

Hun har bare altid manglet en ramme for, hvordan man taler om og vurderer en social- og sundhedsassistents arbejdsopgaver. Hun har manglet en fælles faglighed.

»Man kan måske godt sige, at vores kompetencer tidligere har haft lidt karakter af at være tavs viden, da det ikke har været beskrevet med ord. Derfor har jeg også efterspurgt en fælles forståelse af vores kompetencer en del år, fordi jeg synes, det har været en mangelvare,« siger Anne Meldgaard.

Lav arbejdstilfredshed og arbejdsglæde

Anne Meldgaard er ikke den eneste social- og sundhedsassistent, der har manglet noget i sit arbejdsliv.

Senest viste faktisk en trivselsundersøgelse blandt medarbejderne på kræftafdelingen, at social- og sundhedsassistenterne ikke ligefrem havde den største arbejdstilfredshed.

Og i stedet for at sidde den undersøgelse overhørig, så valgte chefsygeplejersken på afdelingen, Puk Vestergaard, at forsøge at gøre noget ved det.

»Der ligger noget rigtig anerkendende i, at man har brugt så meget energi på at lave noget, som er skræddersyet til min faggruppe. Det var måske lige præcis den anerkendelse, der manglede, da vores trivselsundersøgelse viste, at vi ikke var arbejdsglade og ikke arbejdstilfredse,« siger Anne Meldgaard.

Program skal bruges som udviklingsværktøj

Men hvad er det så, som Herlev Hospital har brugt så meget energi på at lave, tænker du? Det er såmænd noget, de kalder et kompetenceudviklingsprogram skræddersyet til social- og sundhedsassistenter.

Og selvom ordet i sig selv måske lyder lidt komplekst, så er det et program, der har til formål at finde medarbejdernes styrker og udviklingspotentialer.

Det gøres ved at en medarbejder bliver fulgt i to dage af en klinisk sygeplejespecialist og vurderet ud fra 15 grundområder inden for basal sygepleje. Efterfølgende har medarbejderen og den kliniske sygeplejespecialist så en snak om refleksioner i forbindelse med arbejdet, og så gives der en score ud fra hvert punkt, der er et udtryk for medarbejderens kompetencer.

»I starten var det en smule usikkert for mig, det her med at skulle måles og vejes, og det kunne godt føles lidt, som om jeg skulle til en form for eksamen. Men sådan er det slet ikke. Det skal ses meget mere som et udviklingsværktøj,« siger Anne Meldgaard, der blandt andet efter programmet fandt ud af, at hun havde behov for at læse op på diabetes for at øge sine kompetencer på netop det område, mens hun på andre områder som for eksempel kommunikation scorede højt.

Brug for alle mand

På Herlev Hospital erkender ledelsen blankt, at man har været for lang tid om at rette blikket mod social- og sundhedsassistenterne.

»Fra direktionens perspektiv har vi måske ikke været gode nok til at huske den her meget værdifulde faggruppe, som vi også har på hospitalet,« siger Helene Bliddal, der er vicedirektør på Herlev Hospital og fortsætter:

»Men nu er vi i gang, og jeg synes, at det er fantastisk, at vi er fælles om det.«

Helene Bliddal, der er vicedirektør på Herlev Hospital, erkender, at man har været for lang tid om at rette fokus mod social- og sundhedsassistenter. Foto: Amanda Kieler Andersen.

 

Og spørger man Anne Meldgaard, så er det kun på tide, at man begynder at udvikle og fokuserer på social- og sundhedsassistenternes kompetencer. Ikke kun af hensyn til arbejdsglæden, men også af hensyn til et hårdt presset sundhedsvæsen.

»Vi ser ind i et helt andet sundhedsvæsen med mange flere krav og en højere kompleksitet. Det stiller også højere krav til medarbejdernes kompetencer,« siger Anne Meldgaard og uddyber:

»Selvom man går hver dag på sit arbejde og synes, at man egentlig udfylder sin rolle godt, så er det selvfølgelig vigtigt, at man hele tiden sørger for at være tunet ind på, hvad man kunne blive bedre til. For man skal virkelig kunne mange ting, når man arbejder på et hospital. Og der er brug for alle mand på dæk i forbindelse med de udfordringer, som sundhedsvæsenet går gennem.«

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!