Vurdering af Herlevs nye klimahandleplan: Det er grundigt arbejde
Det er bestemt ikke, fordi Herlev Kommune er firstmovers på at få lavet en plan, der skal sikre, at der bliver handlet i forhold til klimakrisen, men nu hvor planen endelig er landet, så er den både grundig og på flere punkter også ambitiøs, vurderer ekspert fra Danmarks Naturfredningsforening.
Hos Danmarks Naturfredningsforening har klima- og landbrugspolitisk rådgiver Daniel Hauberg læst en god stak klimahandleplaner gennem årene. Og nu har han også dannet sig et overblik over Herlevs første klimahandleplan, der fylder 155 sider og netop er blevet vedtaget af kommunalbestyrelsen.
»Det her er en af de længere, og de har gjort det rigtig godt. Den er skrevet godt, så hvis borgerne gerne vil sætte sig ind i planerne, så er der rigtig god mulighed for det,« siger han.
Mere fjernvarme, klimavenlig transport og et bæredygtigt forbrug er nogle af de vigtigste punkter i planen, der indeholder 101 konkrete indsatser.
Ifølge Daniel Hauberg er det værd at lægge mærke til, at Herlev Kommune har sat sig et mål for CO2 reduktionen, der allerede skal være nået i 2025. I Herlev er målet at sænke CO2-udledningen med mindst 60 procent i 2025 og mindst 80 procent i 2030, hvilket er højere end det landsdækkende mål. Herlev skal ifølge planen være en CO2-neutral kommune senest i 2050.
»2025 er jo lige rundt om hjørnet, så det er rigtig godt med en implementering af lavthængende frugter,« siger han og påpeger, at han gerne så lidt mere ambition i forhold til målet i 2050.
»Hvorfor skal man bruge 20 år på de 20 procent? Der er de blevet overhalet lidt af regeringsgrundlaget, hvor målet er, at Danmark skal være CO2-netutralt i 2045,« siger han og påpeger, at man i Aarhus har et mål om at være CO2-neutral i 2030.
»Det kunne være, at man i Herlev skulle revidere det, så man er med på moden, for det kræver noget mere, hvis Danmark skal tage sin del af ansvaret for den byrde,« siger han.
Godt med cykler og ladestandere
Et andet fokuspunkt i planen er transport, der er den næststørste kilde til CO2-udledning i Herlev. Derfor lægger klimahandleplanen op til, at flere skal vælge at cykle. Det skal flere cykelstier i kommunen bidrage til. Ligesom el-ladestandere i boligforeninger og på arbejdspladser skal være med til at motivere flere til at skifte fra benzin- til eldrevne biler.
»Der er gode initiativer i planen til at få gjort noget ved de små ture på under fire kilometer og få folk over på gåben eller cykel. Det er rigtig gode mål, det er den vej, vi gerne vil,« siger Daniel Hauberg.
Et sted hvor Daniel Hauberg mener, at Herlev Kommune godt kunne være gået mere konkret til værks er i forhold til genbrug.
»Der står for eksempel ikke noget om, at man vil arbejde for at genbruge kontormøbler, hvis man skrifter ud. Der kunne godt være tanker om, hvorvidt det for eksempel skal være nyproduceret, « siger han og uddyber, at pointen er, at kommunerne skal lære affaldshierarkiet at kende, bruge det aktivt og for eksempel skrive genanvendelse ind i udbud som en betingelse.
»Først skal vi sørge for at forebygge, at vi overhovedet skaber så meget affald. Det kan vi blandt andet gøre ved at genbruge i stedet for at genanvende. Når vi så alligevel producerer affald, så skal vi sørge for at genanvende så meget som muligt,« siger han.
Ifølge Daniel Hauberg har langt de fleste kommuner i Danmark for længst vedtaget en klimahandleplan, og Herlev er således langt fra first movers lige på det punkt.
»Men det er jo bedre sent end aldrig, og det er godt, at være grundig, som de tydeligvis har været. Og så handler det jo bare om, at komme i gang så hurtigt som muligt,« siger han.
Herlev Kommunes klimahandleplan kan læses her
Fakta:
- Energi udgjorde i 2018 den største kilde til CO2 udledning i Herlev. Den næststørste kilde til CO2 udledning er transportsektoren, som tegner sig for godt 20 procent.
- I 2018 blev i alt 127.300 ton CO2 udledt i Herlev kommune. Det svarer til, at hver indbygger i kommunen udledte 4.46 ton CO2.
Kilde: Herlev Kommune
Der er lukket for kommentarer