Betydningen af at kende sin fortid
Anmeldelse. Årets familiemusical omkring efterårsferien tager en historisk drejning og handler om Christian IV-tiden. Det konmer der noget spændende ud af.
På Christian IV’s tid tog det seks dage for et brev at nå fra København til Aalborg. Det er fascinerende, hvor meget hurtigt det vil gå om 400 år!
En af de fantastiske nutidige stikpiller, når lokale Susanne Vognstrups Eventyrteatret nu opsætter dramatikeren Gunvor Reynbergs Kongen & Tiggertøsen i Glassalen i Tivoli med musik af Christian Dahlberg og håndfast instrueret af Bo Skødebjerg.
Men ellers er vi i de historiske rammer her omkring Rosenborg Slot, den berømte danske byggekonge og høj og lav i samfundet. Og tag ikke fejl: Mens der er pjalter og kål morgen, middag og aften hos folket, er der ædegilder og fine dragter hos de veletablerede i samfundet. Vi forstår, at er er klasser i samfundet.
Kongens mange børn
Kongen får vi aldrig selv at se. Han forbliver en hånddukke i kongelogen i en flot inddragelse af teaterrummet i Glassalen. Vi møder kun den udvalgte og ’ægte’ søn Christian, som dør året før faderen og derfor ikke bliver konge.
Men vi møder mange andre af de historiske skikkelser også. Christian Ulrik Gyldenløve og ikke mindst den lille snu Leonora Christine, der senere får sin helt særlige placering i danmarkshistorien som indsat i Blåtårn i 22 år.
Det vrimler med personer
Det vrimler i det hele taget med personer her i den to timer lange forestilling. Nogle er historiske. Andre er fiktive, men kunne selvfølgelig have levet. Ikke mindst gøgler-truppen, hvor et af medlemmerne bærer på et dokument, som overdrager retten til besiddelse af Rosenborg Slot.
Ørehængere og historie
Der er masser af bipersoner og sidehistorier i Kongen & Tiggertøsen. Men der er frem for alt en masse gode ørehængere på den musikalse side. Man kan rocke med på børnestolene, som bringer de mindste lidt længere op. Og så er der jo grundlæggende en historiefortælling. Mens Lars Mikkelsen er i DR TV i disse tider med en lang fortælling om danskernes historie, så er der altså facetter om høj og lav på Christian IV’s tid her i efterårsferien. Det er god underholdning med mening i. Og også med et budskab om tolerance.
Der er lukket for kommentarer