Fordi det skal gøres ordentligt
Den 1. april fejrede salgs- og produktionschef Kenny Kirketerp sølvbryllup med Herlev Bladet. Grunden til at forholdet er så stærkt skal findes i værdierne. Og viljen til at lave avis efter dem. I morgen fredag er der reception på Herlev Bladet.
For 28 år siden sad den 31-årige Kenny Kirketerp på Herlev Bibliotek og bladrede i udgaver af Herlev Bladet.
Han havde taget jernehesten fra hjemmet i Ballerup, fordi han skulle til Herlev for at forberede sig på en jobsamtale på den lokale avis.
Når han kiggede op fra siderne, så han over på Herlev Bladet, der lå, hvor det stadig ligger i Herlev Bygade.
Det lignede en støvet, tidligere møbelforretning – hvilket var lige præcis, hvad det var.
På det tidspunkt havde Kenny Kirketerp ikke forestillet sig, at det skulle blive ham, der ville komme til at stå i spidsen for den ombygning af Herlev Bladet, der i år 2000 varslede nye tider på avisen.
Han havde heller ikke forestillet sig, at det efter en lille genvej ville blive til et jubilæum på 25 år. For jobbet det var et, han skulle have, fordi den nyfødte søn der hjemme varslede et behov for at tjene til føden.
Avisen, som den arkitektuddannede Kenny Kirketerp bladrede i, havde han en klar holdning til:
»Jeg sad og kiggede aviserne igennem og tænkte: ’Gud hvor er det grimt,’« siger han med et grin.
Det var de tunge, røde streger i kombination med blå bokse, der fik de grafiske øjne til at protestere. Og inde i bladhuset skulle det vise sig, at den røde farve var ført igennem på persiennerne. Og på klipseholderne.
»Man havde tænkt over det, men det så forfærdeligt grimt ud jo,« husker Kenny Kirketerp, der har en evne til at beskrive en farve i en detaljegrad, der får de fleste til at føle sig farveblinde.
På trods af øreringen
Hvad der er grimt afhænger jo af øjnene, der ser. Og da den unge Kenny Kirketerp mødte op til samtalen med den helt rigtige computer-kunnen og en del salgserfaring til stillingen, der netop var en kombination af salg og grafisk arbejde, var det faktisk en smagssag, der var lige ved at spænde ben for en karriere på Herlev Bladet.
I sit venstre øre havde han nemlig en ring, og det var den gang, hvor mænd, som de var flest, ikke havde øreringe. Men Kenny Kirketerp havde. Af to årsager.
»Jeg synes, det var pænt. Og så ville jeg gerne provokere,« forklarer han.
Dem han gerne ville provokere var ’borgerskabet,’ som han siger. Men da tilfældighederne bragte ham til det støvede hus på Herlev Bygade, var fokus på noget andet, og ringen havde han egentlig bare i, fordi den var blevet en del af ham.
Den daværende direktør på Herlev Bladet, Ole Steen Nielsen, var ikke glad for den ring, og syntes ikke, der var grund til, at Kenny Kirketerp tog hverken den eller sig selv med til en samtale nummer to. Men han blev overtalt.
Han har jo opdraget Herlev Baldet. Og vi er godt opdraget.
Mentoren og opdragelsen
Ringen røg ud, da Kenny Kirketerp blev 50. Og 28 år efter samtalen er det han understreger mest i sit jubilæumsinterview, hvor stor en betydning Ole Steen Nielsen fik og stadig har for ham.
»Han har jo opdraget Herlev Baldet. Og vi er godt opdraget,« siger Kenny Kirketerp, der helt grundlæggende ser det som noget af det vigtigste i sit daglige virke at være værdibærer for Herlev Bladets grundlæggede værdier.
»Der var og er en høj moral, og vi har en respekt for læsere og annoncører. Det er det, der har gennemsyret hele huset. Lige meget hvad, så afleverer vi altid et godt produkt. Uanset om det så har kostet os mere. Vi har altid stået ved det, vi ville. Og det har været en styrke,« siger han.
Efter et par år i Herlev var Kenny Kirketerp forbi Det Fri Aktuelt, og det er grunden til, at han ikke har 28-års jubilæum. Men han vendte hurtigt tilbage. Både fordi han blev kaldt på, men også fordi at mulighederne for at gøre en forskel var større i Herlev, end de var andre steder.
Den forskel Kenny Kirketerp har gjort og gør, kan ses på tryk hver uge, når avisen kommer på gaden. Det er ham, der er hovedarkitekten bag Herlev Bladets grafiske udtryk både digitalt og på print.
»Avisen bærer tydeligt præg af, at vi har grafikere ansat og af, at vi har grafikere ansat, der kerer sig om deres arbejde, og som gerne gør tingene to gange for, at de skal sidde i skabet. Det har jeg været med til at indbygge, og jeg er stolt af, at jeg har været med til at gøre Herlev Bladet til Danmarks flotteste avis. Vi er på dagbladsniveau,« siger han.
Derfor laver vi avis
Og så er der bladhuset i Herlev Bygade. Det blev bygget om i år 2000 efter Kenny Kirketerps visioner. Der var også rødt indblandet. Men det var den rigtige røde.
Huset blev åbent, lyst og klar til en ny medievirkelig, og virksomheden udvidet med mediebureauet Realize, der er blevet en fast del af Herlev Bladet. Og det er så den virkelighed salgs- og produktionschefen står i den dag i dag.
Det er en virkelighed, der er meget mere kompleks og en branche, der er toppresset økonomisk. Det betyder en daglig kamp for at sikre det grundlag, der gør, at Herlev Bladet kan blive ved med at være Herlev Bladet og ikke bare endnu en ugeavis.
»På Herlev Bladet tjener vi penge for at lave avis. Vi laver ikke avis for at tjene penge,« siger Kenny Kirketerp med Ole Steen Nielsens mantra. Og derved opridser han de værdier, der har gjort, at Herlev Bladet skulle vise sig at være det helt rigtige match for en mand, der gerne vil gøre det ordentligt. Hver gang.
Der er reception på Herlev Bladet, Herlev Bygade 39 i morgen fredag den 10. september klokken 14-16.
LÆS OGSÅ: Herlevs plejehjemsbeboere er klar til tredje omgang
Der er lukket for kommentarer