Herlev Bladet

Unge digterspirer stiller spørgsmål til livet og hinanden

Fredag var Herlev Bibliotek vært for den årlige sprogdag i samarbejde med Herlev Gymnasium og HF, og med en anerkendt digter som coach blev der digtet på livet løs.

»Hvorfor er lærere så nederen?«

»Hvorfor kan man ikke være sig selv?«

»Hvorfor skabe en forskel, når der ingen er?«

»Hvornår får vi svar på, hvad der sker efter døden?«

»Hvornår er der fred?«

Der er godt gang i gymnasieeleverne fredag eftermiddag, da de skal læse deres egne digte højt i mikrofon for hinanden.

Seancen er slutningen på den årlige sprogdag, som er en tradition arrangeret af Herlev Bibliotek, hvor det foregår, og Herlev Gymnasium og HF.

På grund af et års corona-pause er det 2.g’ernes tur til denne fredag at dykke ned i sproget, og i år skal det handle om digte. Til at hjælpe har biblioteket inviteret den professionelle digter Mads Mygind, der som en slags coach introducerer eleverne til genren og kaster dem ud i forskellige øvelser.

Digte kan noget

»Det er vigtigt, at de selv får lov at skabe noget, for det er den eneste måde, de kan fornemme, hvad det går ud på, at det faktisk kan noget at digte,« forklarer Mads Mygind, der efter at have kigget eleverne over skuldrene faktisk er overrasket over, hvor rørende og tankevækkende nogle af digtene er blevet.

Spørger man ham, er det også netop det, som digte kan.

LÆS OGSÅ: Herlev Kommune vil også spare på strømmen

»Det giver et andet filter, end hvis det for eksempel skulle handle om politik. Der kommer noget andet frem, nogle andre tanker, måske også fordi digte er i kort form,« vurderer han, der udover gymnasier også underviser folkeskoler i digtning.

»Det er tit, at jeg også selv får noget ud af det, når jeg sidder i toget på vej hjem til Århus og læser digtene. ‘Wauv, den vinkel havde jeg ikke set komme’,« lyder det.

Artiklen fortsætter under billedet.

Veton Isljami læser et digt op til årets sprogdag på Herlev Bibliotek i samarbejde med Herlev Gymnasium og HF. Foto: Kenneth Hougaard.

Spørgsmål og svar

Noget af det som eleverne har prøvet kræfter med er for eksempel et A4-ark foldet som en harmonika, hvor der på hver fold skiftevis står ‘hvis’ og ‘så’. Meningen er så, at hver elev skal fortsætte ordene med en sætning. Når arket så bliver foldet ud igen har de kollektivt skrevet et digt.

En anden øvelse er inspireret af den danske digter Majse Aymo-Boot. Den går ud på at skrive et digt udelukkende bestående af spørgsmål. Efterfølgende skal digtene læst højt, og det går ikke stille for sig.

»Vil du hellere elske end blive elsket?«

»Jaaa,« svarer eleverne.

»Er man nogensinde nok?«

»Neeej.«

»Kan man være perfekt?«

»Neeej.«

»Er du bevidst om det fængsel, du er i?«

»Neeej.«

»Koster det penge at lave penge?«

»Jaaa.«

Et udpluk af de digte, som eleverne selv har lavet. Foto: Kenneth Hougaard.

Ros fra digteren

»Okay, så er vi i gang kære venner og med et helt nyt format, hvor der stilles spørgsmål, og I råber svaret ud,« siger Mads Mygind imponeret og kommenterer indimellem på digtene.

»Der ligger jo tusinde tanker i de spørgsmål. I kommer vidt omkring. Jeg ved, der er lavet mange fine tekster. Gem dem nu for alt i verden. Det er ikke noget, I skal have karakterer for, og jeg har set så mange fine tekster, som jeg håber, I vil lade leve videre,« fortsætter han og kommer med et sidste budskab, inden weekenden trænger sig på:

»Om et par minutter er det weekend, og der er 20 grader og overskyet udenfor, perfekt vejr til at tænke i, husk det nu,« lyder det, før han ikke kan holde på 2.g’erne mere, og de smutter ud i verden, måske for at tænke, hvem ved?

Nathalie Ali læser et digt op skrevet af en klassekammerat.
Du er måske også interesseret i
Kommentarer
Henter kommentarer.....