Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Usædvanlig temauge i skolen: Ender med filmfestival i biografen

Elever i de ældste klasser på Lindehøjskolen har filmtema i denne uge. De optager og redigerer med deres mobiltelefoner og skaber historier ud fra det overordnede tema: Beslutning og konsekvens. Eleverne, vi mødte, havde alle fokus på ungdomskriminalitet i deres film.

»Jeg fik stjålet min cykel, og jeg fandt den med piftede dæk.«

Det fortæller Collin Castro Shaalala, som går i 8. klasse på Lindehøjskolen. Han fortsætter:

»Rundt omkring i Herlev ligger der en masse cykler, som enten er stjålet eller udsat fra hærværk.«

Sammen med klassekammeraten Mathias er han i gang med at lave en film om en ung mand, som har spillet sine penge væk og derfor stjæler en cykel, som han vil sælge online. Uheldigvis opdager personen, som har fået stjålet sin cykel, dette salg, og det får konsekvenser for den unge mand. Virkelighedens Herlev med de stjålne cykler har været inspiration til filmen.

Jeg går til drama en gang om ugen. Og jeg tror da, at det har hjulpet mig i det her projekt

Beslutning og konsekvens

7., 8. og 9. klasserne på Lindehøjskolen laver i denne uge film. Det sker under det overordnede tema ‘Beslutning og konsekvens’, som de i forvejen har haft oppe at vende i dansk.

De grupper i 8. og 9. klasse, som Herlev Bladet taler med, har alle valgt, at kriminalitet er omdrejningspunktet for deres historier.

En gruppe fremstiller en historie om en gymnasieelev, der ikke har råd til en computer, som er nødvendig at have i gymnasiet, og derfor stjæler en. Og en gruppe i 9. klasse har i en dokumentarfilm, som er fiktiv, beskrevet en ung mand, som sælger stoffer og får en plettet straffeattest, hvilket får konsekvenser.

I den sidstnævnte film spiller Jonas Sande Skjellerup og Mick Ojen rollerne som henholdsvis den unge kriminelle og hans ven, mens Clea Tallulah Øhrgaard Fønsgaard og Sophia Duran Schou står for at optage og redigere de levende billeder og lyd.

»Det er sjovt at spille en rolle, man ikke er,« siger Jonas Sande Skjellerup, mens Clea er vant til at spille roller, men også kan lide at være bag kameraet, som hun prøver i denne uge.

»Jeg går til drama en gang om ugen. Og jeg tror da, at det har hjulpet mig i det her projekt, at jeg kender til skuespil i forvejen,« siger hun.

Temauge, filmprojekt, Lindehøjskolen
Gruppen fra 9. klasse med deres filmplakat med titlen på deres værk: Livet efter kriminalitet. Foto: Thomas Frederiksen

Uge uden stress

Eleverne nyder ugen med film, som de optager og redigerer på mobiltelefoner. Tungt udstyr med store kameraer og redigeringsapparater er fortid.

»Det er en fedt og en sjov uge uden stress,« siger Sophia Duran Schou fra 9. klasse.

Det er en tradition på Lindehøjskolen med en del år på bagen at lade de ældste elever lave film en uge i skoleåret. Efter nogle års pause er den nu taget op igen. Meningen er, at de både bliver mere fortrolige med at lave film og filmmediet, samtidig med de berører temaer, de i forvejen er blevet undervist i.

»Eleverne får noget mere hands-on-kundskab, og samtidig kræver det også noget af dem. For at kunne skrive et manuskript, skal man kunne formulere sig,« siger lærer Jais Høybye, som også lægger vægt på, at eleverne dygtiggør sig år for år, når det strækker sig over tre klassetrin.

Fredag samles alle eleverne på de tre klassetrin til filmfestival i Herlev Teaterbio. Her bliver der uddelt priser til de bedste film og præstationer.

Læs Herlev Bladet i den trykte udgave i næste uge for at finde ud af, hvem priserne gik til.

LÆS OGSÅ: To unge Herlev-borgere var i efteråret med til at kåre årets film 

 

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!