Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Efter kødannelser på Motorring 3 tester man ny udrykningskørsel på motorveje omkring Herlev

Sidste år gav et uheld på Motorring 3 over 19 kilometer kø og langsom kørsel i fire timer. Derfor tester man nu en ens måde at køre udrykningskørsel på i hele Storkøbenhavn.

Det er nok de færreste Herlev-borgere, der endnu ikke har prøvet at hænge i en lang kø på en af byens omkringliggende motorveje.

Og sker der først et uheld, så kan de lange myldretidstrafik-køer hurtigt gå fra at være lange til at være uendelige.

Det var i hvert fald præcis, hvad der skete i forbindelse med et uheld på Motorring 3 sidste år. På grund af uheldet var man nødt til at spærre motorvejen i 35 minutter, og det gav intet mindre end 19 kilometer kø og nedsat hastighed på strækningen i fire timer efterfølgende.

LÆS OGSÅ: Letbanen ville undgå dialog med beboerne i Musikkvarteret: De har kørt et dobbeltspil

Og den oplevelse har ledt til, at politi-, brand- og ambulancetjenesterne i politikredsene for Københavns Vestegn og København nu alle kører udrykning på samme måde – nemlig gennem trafikkøen i en såkaldt udrykningskorridor.

Brug for trafikanternes hjælp

Udrykningskorridoren fungerer sådan, at biler i venstre vognbane trækker til venstre ind mod midterrabatten, mens alle andre trækker til højre. Og faktisk har man benyttet denne måde at køre udrykningskørsel på siden 1. marts.

Men beredskaberne har brug for mere hjælp fra bilisterne, hvis korridoren for alvor skal lykkes. Det siger Rasmus Storgaard, der er beredskabsdirektør i Beredskab Øst, i en pressemeddelelse.

»Det kræver plads og manøvrerum at komme frem, og derfor håber jeg, at bilisterne hjælper os endnu mere ved at skabe en udrykningskorridor. Jo hurtigere vi kommer frem, desto hurtigere kan vi komme i gang med at redde tilskadekomne og få ryddet og åbnet motorvejen, så alle kan komme videre,« siger han.

En udrykningskorridor er dog ikke nogen ny måde at køre udrykningskørsel på. Forskellen er, at man nu i en prøveperiode, der varer året ud, vil forsøge at benytte sig at korridoren hver gang. Derfor er det også vigtigt, at man som bilist ved, hvor man skal placere sig.

»Sammen med trafikanterne kan vi hjælpe vores ambulancer og akutbiler hurtigt og sikkert frem til en ulykke på motorvejen. Men også i de situationer, hvor en ambulance skal køre med en patient i tæt myldretid, håber vi at udrykningskorridoren kan hjælpe ambulancen hurtigere frem til hospitalet,« siger Thomas Reimann, der er vicedirektør i Region Hovedstadens Akutberedskab.

Testen af udrykningskorridoren inkluderer Køge Bugt Motorvejen, Motorring 3, Amagermotorvejen. Holbækmotorvejen, Helsingørmotorvejen, Frederiksundsmotorvejen, Motorring 4 og Øresundsmotorvejen mod Kastrup.


Det skal du gøre som bilist

Hvis trafikken stopper eller begynder at køre meget langsomt på motorvejen, bør du som bilist forberede dig på, at der kan komme en udrykning.

Hold derfor afstand til bilen foran dig og træk eventuelt lidt ud til siden i din egen vognbane. Vær parat til at trække ud og danne en korridor, hvis der kommer en udrykning.

Kommer der udrykningskøretøjer, skal du trække til venstre, hvis du er i venstre vognbane. Alle andre trækker til højre. Korridoren skal holdes åben, til trafikken kører normalt igen.

Kilde: Region Hovedstaden.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!