Fra næste år flyttes Herlev Station
Regeringens Infrastrukturplan 2035 er på plads, og Herlev tilgodeses flere steder. En stor dag, lyder det fra borgmester og minister.
Regeringens store Infrastrukturplan 2022-2035 er efter præsentationen i foråret nu blevet forhandlet på plads med en lang række af Folketingets partier, og det smitter af på Herlev.
Blandt andet afsættes der 184 millioner kroner til at flytte S-togsperronen tættere på det kommende letbanestop ved Ringvejsbroen, og allerede fra 2022 går arbejdet i gang.
Derudover får Herlev også glæde af den nye BRT-linje 400S (Ishøj-Lyngby), som kommer i nord ved Ring 4. Det er en slags tog på hjul, som er designet til førerløs drift og lavet til perroner i gladeplan. Den er klimavenlig, kan have op til 300 passagerer ad gangen og kører op til 12 gange i timen, oplyser Movia. Ifølge planen skal arbejdet med den gå i gang i 2026. Et år efter at letbanen skal stå klar.
Sidst men ikke mindst får Herlev også glæde af de tre millarder, som afsættes til støjbekæmpelse. Blandt andet på Ring 3 fra 2023.
Fantastisk dag
»Det er jo fantastisk. Det har en enorm betydning for det knudepunkt som Herlev bliver for den kollektive trafik, busser S-toge og letbane knyttes sammen. Det er noget, som vi har talt om i mange år, som bliver til virkelighed,« lyder det fra skatteminister Morten Bødskov (S), som er opstillet i Herlev og har arbejdet for blandt andet at få perronen flyttet i mange år.
Han roser også BRT-løsningen og især støjindsatsen i planen.
LÆS MERE: En usædvanlig god dag for Herlev
»Aftalen nævner eksplicit, at der skal tages fat om støjproblematikken på Motorring 3, og det er klart signal om, at når man har lavet undersøgelsen om støjproblemerne, så får man dem også løst, så det er en infrastrukturaftale, der gør noget for Herlev, som vi har drømt om og talt om i mange år,« lyder det fra ministeren, som kalder det en fantastisk dag.
»Det er jo det her politik også handler om, nemlig at ved at være med og få lov til at præge og være en del af diskussionerne, så viser det her, at så kan man flytte noget,« påpeger han.
Borgerne får det nemmere
Også partifælle og borgmester Thomas Gyldal Petersen (S), som har arbejdet tæt sammen med Morten Bødskov på at få Herlev skrevet ind i planen, er tilfreds.
»Det er en glædens dag, at vi efter at have arbejdet så mange år på at få realiseret det, har fået flertal i Folketinget til en opbakning, der gør, at nu sker det. Det er en enorm glæde, at det vi har talt om i forhold til at få den fulde udnyttelse af letbane, nu bliver til noget,« understreger han, der er glad for, at der er blevet lyttet.
Ikke mindst på herlevborgernes vegne.
»Letbane åbner i 2025, og så har vi sammenbygget letbane og S-togstationen, og det betyder, at herlevborgerne vil have en oplevelse af, at når de selv skal skifte S-tog eller letbane, så bliver det nemmere. Det bliver nemmere for pendlere, nemmere for virksomheder i Herlev at rekruttere medarbejdere, og så vil medarbejdere, som allerede arbejder i Herlev få det nemmere,« forklarer borgmesteren.
Han tilføjer, at det overordnet vil betyde, at alle de mennesker, som skal til og fra Herlev hver dag, fremover kan komme til Herlev uden at bruge bilen.
Fra aftaleteksten:
Aftalen indebærer, at der samlet investeres og igangsættes nye initiativer på transportområdet for 105,8 mia.kr. i perioden 2022-2035. Sammen med de igangværende investeringer, fornyelse og vedligeholdelse udgør investeringerne på transportområdet i alt ca. 161 mia. kr., hvoraf ca. 64 mia. kr. går til veje, ca. 86 mia. kr. går til jernbaner, og ca. 11 mia. kr. går til en række puljer og øvrige initiativer.
Der er lukket for kommentarer