Folketingsmedlem efter udspil: En usædvanlig god dag for Herlev
Regeringens omfattende udspil til en ny infrastrukturplan gavner Herlev på en række områder, vurderer Herlevs folketingsmedlem og skatteminister Morten Bødskov (S).
»Det mest omfangsrige udspil til investeringer på vores infrastruktur nogensinde,« kaldte transportminister Benny Engelbrecht (S) regeringens udspil til en ny infrastrukturplan, som blev præsenteret på et pressemøde torsdag.
Et udspil, som hans kollega, skatteminister Morten Bødskov (S), der er opstillet til Folketinget i Herlev, efterfølgende betegner som ‘en usædvanlig god dag for Herlev’.
Det skyldes ifølge ham, at udspillet, der jonglerer med hele 105,8 milliarder kroner i nye investeringer, tilgodeser Herlev på en række områder.
· Støjproblemer fra Motorring 3.
· Flytning af Herlev Station tættere på letbane-stoppet på ringvejsbroen.
· S-togsnettet kan blive en del af et metropolnetværk, med kortere rejsetid, metrodrift, flere afgange, forbedrede skiftemuligheder og styrkelse af de tværgående forbindelser mellem de nuværende S-togslinjer.
· Den nordlige del af Herlev dér, hvor bus 400S kører i dag, kan blive en del af en såkaldt BRT-løsning (letbane på hjul, red.).
· Motorring 4 skal udvides, gøres bredere, men ikke forlænges, så den kører igennem Herlev nord.
Vestegnens trafikmafia
»Herlev får et enormt løft af infrastrukturinvesteringer. Vi fik det med letbanen, og nu ligger der et forslag i planen, som vil være en usædvanlig god dag for Herlev. De mange, som benytter sig af den kollektive trafik, vil få en betydelig bedre mulighed for det,« siger Morten Bødskov, der også vurderer, at det vil gavne de støjplagede inden for i stuerne samt tiltrække investeringer til Herlev for flere 100 millioner kroner.
Selv har han som en del af ‘vestegnens trafikmafia’ (samarbejde mellem fem folketingspolitikere, red.) været med til at bane vejen for ovenstående i en del år efterhånden. Ikke mindst i forhold til flytningen af stationen, som han var med til at få nedfældet som en del af aftaleteksten, da Forligkredsen bag ‘Aftale om bedre og billigere kollektiv trafik’ i 2017 lavede en ny aftale. Dengang afsatte fem partier i et flertal uden om den daværende borgerlige regering 155 millioner kroner til en udbygning af to stationer og en flytning af Herlev-stationen. Flytningen blev dog af BaneDanmark vurderet til i sig selv at koste 143,3 millioner kroner, hvorfor Morten Bødskov også kaldte det en start.
Først skal der forhandles
»Projektet har været på tegnebrættet i nogle år, og jeg er glad for, at der nu er en regering, som prioriterer den kollektive trafik i hovedstadsområdet og med det her gør Herlev til et langt stærkere trafikalt knudepunkt, fordi der er busser, S-tog og letbane. Nu kommer pengene så, som kan binde det hele sammen,« siger han og påpeger, at flytningen også står omtalt i regeringens udspil.
Han bekræfter, at den fulde finansiering skal findes i de 39,5 milliarder kroner, som regeringen med udspillet vil sætte af til nye initiativer i den kollektive transport.
Hvornår og om Herlev bliver en del af udspillet, ligger dog ikke fast endnu. Det beror nemlig på politiske forhandlinger folketingspartierne imellem.
LÆS OGSÅ: Det støjer for meget i Herlev
»Vi skal have 90 mandater bag en aftale mindst, og det håber jeg også vi får. Jeg går ud fra, at der er en bred politisk interesse lokalt og på Christiansborg for det her. Så man kan sige, at forhandlingerne kommer til at handle om, hvorvidt de andre partier vil støtte op om udspillet og være med til at betale regningen på den måde, som vi har foreslået,« lyder det.
Hvor højt bliver Herlev prioriteret i forhandlingerne?
»Hvis du ser udspillet som sådan, så kan man se, at den kollektive trafik i hovestadsområdet står højt på dagsordenen. Der er et helt nyt net af BRT-løsninger og vejen mod et nyt metropolssystem, og hvis det skal være effektivt, så skal det bindes bedre sammen end i dag, og det kræver blandt andet, at Herlev Station bliver flyttet, så derfor står det højt på dagsordenen,« understreger han.
Aftale inden sommer
Ifølge finansminister Nicolai Wammen skal der investeres i alt 105,8 milliarder kroner til nye infrastrukturprojekter frem til 2035. Derudover er der en forhandlingsreserve på 10 milliarder kroner til partiernes ønsker og foreslag. Forhandlingerne går i gang nu, og han forventer, at der lander en aftale inden sommerferien, lød det på pressemødet.
Hovedstadens Letbane forventes færdig i 2025, og en stationsflytning skal i så fald planlægges og udføres inden da.
Der er lukket for kommentarer