Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Gå ikke over sporet: S-tog i 90 år

Det storkøbenhavnske tognet S-tog fylder 90 år 3. april. Herlev kom på S-togsnettet i 1949, og det var med til at skabe en befolkningseksplosion i byen.

15. maj 1949 rullede det første S-tog ind på Herlev Station. Herlev havde haft en togstation siden 15. juni 1879, så det var ikke en ny situation med tog i Herlev, men fra 1949 blev byens station en del af den elektrificerede tognet i hovedstadsområdet: S-tog, da strækningen Københavns Hovedbanegård-Ballerup blev indlemmet. Og det fik stor betydning for byens udvikling.

S-toget har historie tilbage til 3. april 1934 og fylder dermed 90 år. De første linjer var Frederiksberg-Vanløse-Hellerup og Klampenborg-Valby. I 1941 blev strækningen mellem København og Vanløse en del af S-togsnettet, den linje blev i 1949 udvidet til Ballerup, og her kom blandt andet Herlev og Skovlunde med på S-togsnettet. Denne linje blev yderligere udbygget i 1989, da S-toget nu kørte helt til Frederikssund.

Togstationen var fra begyndelsen i 1872 placeret et godt stykke fra byen Herlev og lå ikke særlig praktisk, når man skulle med tog til byen

Byen voksede med S-toget

Indførelsen af S-tog i Herlev i 1949 var samtidigt startskuddet til en eksplosiv befolkningsudvikling, som den nye trafikale forbindelse i høj grad var katalysator for ifølge Darius Monfared, arkivleder i Herlev Kommunes Lokalarkiv, som i 2021 skrev bogen ‘Med S-tog til Herlev’.

Fra 1945 til 1960 voksede Herlev fra 3.869 til 20.749 indbyggere. Forandringen af byen fra landsby til forstad var langt mere gennemgribende, end de ændringer som sker i disse år, som mange synes, er meget forandrende. Der blev bygget boliger, der blev skabt arbejdspladser, ikke alle boede og arbejdede dog i den samme by, og herlevborgere, som der blev flere og flere af, kunne nu tage S-toget, når de skulle på arbejde uden for byen, og andre kunne tage toget til Herlev for at arbejde.

Herlev blev i 1950’erne landskendt som ‘barnevognenes by’, da mange børnefamilier bosatte sig i byen.

Togstationen var fra begyndelsen i 1872 placeret et godt stykke fra byen Herlev og lå ikke særlig praktisk, når man skulle med tog til byen. Men med udbygningen af Herlev fra 1949 opstod der boliger og arbejdspladser tæt på stationen, som dermed kom til at hænge bedre sammen med byen, omend det kan være en kende besværligt at skifte til og fra busserne på ringvejen, da der er et par hundrede meter at gå og så op og ned af trapper.

Station flyttes

Stationen har ligget samme sted siden 1949, ja endda siden 1879, men de kommende år byder på ændringer. I 2025 kommer letbanen langs ringvejen, og så skal det være lettere at skifte mellem de to typer transportmidler på skinner. Derfor skal stationen flytte et par hundrede meter og bliver således også mere central i Herlev.

I gennemsnit var der i 2023 hver dag 5.150 rejsende, der steg af- og på toget på Herlev station, oplyser DSB. Omkring 300.000 tager dagligt S-toget.

I anledning af jubilæet er det gratis at tage S-toget lørdag 6. april.

LÆS OGSÅ: Flytning af perron er på skinner

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!