Herlev får midler til at forbedre hjemmeplejen: “Borgerne skal have mere medbestemmelse”
Herlev Kommune har fået over to millioner kroner til et projekt, der skal sætte hjemmeplejen mere fri. Pengene kommer primært til at gå til en nyansat faglig koordinator og vikartimer.
Herlev Kommune drømmer om en hjemmepleje, der i højere grad tager afsæt i borgernes ønsker og selvbestemmelse.
Og for at få den drøm til at gå i opfyldelse har kommunen netop modtaget i alt 2.185.320 kroner fra Socialstyrelsen til netop at give hjemmeplejen et løft. Pengene kommer fra en pulje på i alt 14 millioner, som Herlev Kommune altså har søgt om at få del i.
LÆS OGSÅ: Kommunen vil have flere til at vælge en erhvervsuddannelse: “Det bliver svært”
Det oplyser Herlev Kommune i en pressemeddelelse.
»Vi skal gå nye veje i det her projekt, hvor vi sætter borgernes ønsker og medarbejdernes faglighed helt i centrum. Tilrettelæggelsen af hjemmehjælp skal i endnu højere grad ske sammen med borgeren med hjælp fra fagpersoner tæt på borgeren. Vi skal spørge borgerne: ”Hvad er vigtigt for dig?”. Og vi skal sætte medarbejderne fri, så de kan tilrettelægge hjælpen mere fleksibelt,« siger borgmesteren i Herlev, Thomas Gyldal Petersen (S), i pressemeddelelsen.
Tættere dialog mellem borger og kommune
Men hvordan man helt præcist sætter borgernes ønsker og medarbejdernes faglighed i centrum er en lang proces, fortæller formanden for Sundheds- og Voksenudvalget, Gitte Bomholdt (S).
»Vi har sat gang i en proces, hvor borgerne skal have mere medbestemmelse, og hvor store dele af planlægningen rykkes helt ud til borgerne. Selvfølgelig har hjemmeplejen altid taget udgangspunkt i borgernes behov, men nu forsøger vi at gøre visitationen mere fleksibel og i højere grad arbejde sammen med borgerne om, hvordan man ønsker at få sin hjælp,« siger hun.
Ændringerne støtter i høj grad op om, hvordan medarbejderne i forvejen tænker og arbejder
Og det kommer til at kræve en del ændringer i medarbejdernes arbejdsgange.
Det betyder nemlig helt lavpraktisk, at der skal ske ændringer i de ansattes roller, strukturer og faglige tilgange. Der skal indføres opstartsmøder med borgerne, borgerne skal have en fast kontaktperson og så skal der udarbejdes helt nye visitationspakker. Og det er alt sammen noget, som personalet skal være med til at udvikle.
Men selvom der er tale om mange ændringer, så fortæller udvalgsformanden, at hun ikke kan forestille sig andet end at de nye tiltag er blevet velmodtaget af medarbejderne.
»Ændringerne støtter i høj grad op om, hvordan medarbejderne i forvejen tænker og arbejder,« siger Gitte Bomholdt.
Ny faglig koordinator skal ansættes
Dykker man ned i Herlev Kommunes budget for midlerne, kan man læse sig frem til, at pengene fra Socialstyrelsen først og fremmest kommer til at gå til en nyansat faglig koordinator.
I alt 500.240 kroner om året frem til 2025, hvor projektet er planlagt til, kommer til at gå til den faglige koordinator. I alt 1.542.320 kroner kommer dermed til at gå til den faglige koordinator.
Hvordan skal en faglig koordinator være med til at sikre en hjemmehjælp, der i højere grad tager udgangspunkt i den enkeltes behov?
»Den faglige koordinator skal bidrage med et stærkt, fagligt blik og skal sparre med medarbejderne om de bedste løsninger. En ting er helt sikker. Det bliver ikke en administrativ koordinator, der bare skal sidde ved et skrivebord. Koordinatoren kommer til at arbejde helt ude, hvor medarbejderne skal træffe beslutninger i samspil med borgerne. Jeg skal ikke kunne sige, hvordan det helt nøjagtigt bliver orkestreret, men det er i hvert fald ikke en administrativ skrivebordsstilling.«
Løbende kommer medarbejdernes kompetencer også til at skulle udvikles. Men det er noget, som skal ske ved løbende sparring i hverdagen frem for gennem lange undervisningsdage.
Medarbejderne skal dog deltage i forskellige evalueringer og temadage for at forbedre projektet. Og her kommer en del af midlerne til at gå til vikardækning, fremgår det af budgettet.
Der er lukket for kommentarer