Herlev Kommune har fået flere elbiler og ladestandere
De Danske Bilimportører og bilstatistik.dk har lavet en undersøgelse af, hvor grønne kommunernes bilparker er.
Hvor god er Herlev Kommune til grøn omstilling, når det gælder kommunens egne person- og varebiler (herefter biler)?
I en dugfrisk undersøgelse lavet af De Danske Bilimportører og bilstatistik.dk fremgår det, at Herlev Kommune er godt med og ligger dermed hverken i top eller bund.
Siden den første undersøgelse fra 2021 har Herlev Kommune øget antallet af elbiler fra 15.3 procent af bilparken til nu at udgøre 20,3 procent. Samtidig er der blevet lidt flere benzinbiler (42 procent) og lidt færre dieselbiler (37,7 procent).
ANDRE HISTORIER: Særlige vinduer skal skærme for støj
Bemærkelsesværdigt er det måske, at der både i 2021 og i 2023, hvilket gælder for alle kommuner, er meget få plug-in hybridbiler og brint-/gas-biler – under en procent.
På landsplan er andelen af elbiler ifølge undersøgelsen steget med 137 procent fra 7,9 procent i 2021 til 15,8 procent i år af den totale bilbestand i kommunerne. I top er Samsø Kommune med 65,9 procent elbiler og i bunden Fanø, der ikke har nogen elbiler overhovedet.
Mere forurening pr. bil
Det fremgår også af undersøgelsen, at antallet af ladepunkter er fulgt med stigningen af elbiler. I Herlev Kommune er man gået fra at have 28 offentlige ladepunkter i 2021 til nu at have 102.
Pr. 1.000 familier med bil, som bor i lejligheder, svarer det til 36,75. Pr. 1.000 familier med bil, som bor i hus, ligger tallet på 18,4. På landsplan ligger Fanø pudsigt nok nummer ét i den kategori med 431,4 offentlige ladepunkter pr. 1.000 familier med bil, som bor i lejligheder (lidt over to familier pr. ladepunkt), mens Vallensbæk Kommune ligger i bunden med 2,3 ladepunkter pr. 1.000 familier.
ANDRE HISTORIER: Stjal 20.000 kroner fra kassen
Undersøgelsen har også opgjort CO2-udledningen pr. kommunal bil under to år. Her forurener Herlev Kommune med 74,57 gram CO2/kilometer pr. bil. I 2021 var det tal i Herlev på 57,2, så der er altså sket en stigning i udledningen af CO2.
Det er der også for nummer ét på listen, som er Randers Kommune, hvis biler i gennemsnit udleder 201 gram CO2/kilometer. Det er højere end førstepladsen i 2021, Skive Kommune, som dengang lå på 183,7 gram CO2/kilometer.
Kun Samsø, Ærø og Nordfyns kommuner har indkøbt nul-emissionsbiler de seneste to år.
Der er lukket for kommentarer