Letbanen skal bygges under ordentlige arbejdsvilkår
Hovedstadens Letbane går til kamp mod social dumping, og det glæder Herlevs borgmester, at der nu bliver stillet krav til de entreprenører, der skal bygge den kommende letbane på Vestegnen.
Bøder og ophævelse af samarbejde kan i sidste ende blive konsekvensen for de entreprenører, der bryder en række vidtgående sociale klausuler, som Hovedstadens Letbane har fået indskrevet i deres kontrakter.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra letbaneselskabet, der vil gå langt for at forhindre, at de op mod 2.300 årsværk, der forventes at tage del i arbejdet med den kommende letbane, ikke bliver ofre for social dumping.
Og det glæder Herlevs borgmester Thomas Gyldal Petersen (A), som repræsenterer en af de 12 ejerkommuner, som letbanen kommer til at gå igennem.
»For os i ejerkredsen er det afgørende, at der er de rigtige løn- og arbejdsvilkår for de medarbejdere, som skal bygge letbanen. En af måderne, vi kan sikre det på, er at opstille klare konsekvenser, så det ikke kan betale sig for entreprenørerne eller eventuelle underentreprenører at omgå overenskomsterne«, siger han i pressemeddelelsen.
Den Danske Model
Klausulerne betyder blandt andet, at entreprenørerne er forpligtet til at følge danske overenskomster, og at der sker en forsvarlig indkvartering af medarbejdere.
Derudoverer der i kontrakterne fra Hovedstadens Letbane indskrevet en mulighed for at tilbageholde større beløb, hvis der er mistanke om, at noget ikke er, som det bør være. Desuden den særlige tilføjelse, at alle arbejdere på projektet skal registrere deres tid, så det er muligt at tjekke, at de rent faktisk kun arbejder de timer, de får løn for.
LÆS OGSÅ: Letbanen får ny bestyrelse
Med andre ord tager de udgangspunkt i Den Danske Model, og det er en stor fordel, mener Thomas Overgaard, formand for 3F Vestegnen, der organiserer de fleste lønmodtagere på letbaneprojektet.
Ordnede forhold
»Det er i sig selv ikke bemærkelsesværdigt, at en bygherre stiller krav om danske løn- og arbejdsvilkår, når der laves store anlægsprojekter som for eksempel en letbane. Men i kontrakterne har Hovedstadens Letbane sat en fed streg under, at byggeriet skal foregå under ordnede forhold og med respekt for Den Danske Model. Og at det ikke er til diskussion«, understreger han i pressemeddelelsen.
Klausulerne er blevet udarbejdet i et samarbejde med Metroselskabet, arbejdsmarkedets parter og et ekspertpanel af arbejdsmarkeds- og arbejdsmiljøforskere.
De nævnte entreprenører er: Per Aarsleff A/S, M.J. Eriksson A/S, CG Jensen A/S, Siemens og Aarsleff Rail Metro Service A/S.
De sociale klausuler, der er indarbejdet i kontrakterne, ser således ud:
• Obligatorisk møde med arbejdsmarkedets parter
• Kvartalsvis egenkontrol af samtlige underentreprenører
• Inspektioner og revisorerklæringer
• Dokumentation af lærlingeforpligtigelse
Kommenarer er lukket, undtagen trackbacks samt pingbacks