Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Letbanetog bliver grønne

Når Hovedstadens Letbane ruller igennem Herlev i 2025, bliver det med grønne tog. Farven skal blandt andet sikre letbanen sin egen identitet blandt de eksisterende offentlige transportformer i hovedstaden, oplyser Hovedstadens Letbane.

For at sikre genkendelighed, synlighed samt en høj grad af trafiksikkerhed på vejene har bestyrelsen i Hovedstadens Letbane besluttet at gøre de kommende letbanetog grønne.

»Letbanen skal opleves i sammenhæng med de øvrige offentlige transportformer i hovedstadsområdet, som alle har hver sin karakteristiske farve; det røde S-tog, den hvide metro og de gule busser. Farverne hjælper kunderne med at genkende transportformerne og skelne mellem disse. Med den grønne farve bliver letbanen genkendelig og synlig i bybilledet ligesom bus, tog og metro – samtidig med, at vi her har en klimavenlig og bæredygtig transportløsning,« forklarer Trine Græse, der er næstformand i Hovedstadens Letbane og borgmester i Gladsaxe Kommune, som står bag projektet sammen med ti andre kommuner og Region Hovedstaden i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Letbanen vil aflaste trængslen omkring hospitalet. 

På midten af de grønne letbanetog vil der også være et sort ”bælte”, som er trukket langt ned, så udtrykket adskiller sig fra busserne. Bæltet skal minde passagerne om, at det er nemt at træde ind og ud af toget, også hvis man har barnevognen eller rollatoren med. Derudover vil hvide markeringer på midten af dørene indramme døråbningerne, når dørene åbner. Disse markeringer vil bl.a. hjælpe svagtseende, når de skal ind og ud af toget.

Fakta om togene

  • Siemens leverer 29 tog af mærket Avenio, som i dag kører i Haag og München.
  • Hvert tog består af fire vogne og har plads til ca. 260 passagerer.
  • Togene er indrettet med fire flexområder, hvor der vil være plads til kørestole, barnevogne og evt. cykler. Derudover er toget indkøbt med et gulv uden niveauskift, så kørestole, barnevogne og cykler nemt kan flyttes inde i toget og til den nærmeste udgang.
  • Letbanetogene har lav indstigningshøjde, så de er lette at komme ind og ud af. Derudover bliver der etableret en rampe fra perronerne på cirka 10 meter, så der er niveaufri adgang til fortove, veje mv.
  • Togene forventes at køre med en meget høj driftsstabilitet, da der er tale om velafprøvede tog, der i stort omfang kører i eget spor.
  • Letbanestationerne indrettes med belysning, informationsskærme, bænke, skraldespande og højtaleranlæg, ligesom at der også vil være informationsskærme inde i letbanetogene, der skal hjælpe kunderne til nemt at bruge letbanen effektivt og give kunderne en god rejseoplevelse.
Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!