Herlev Bladet

Fagregister top ann 4
Realize brochure ann

Letbanen vil aflaste trængslen omkring hospitalet

Letbanen kan være med til at aflaste den stigende trafik på vejene omkring Herlev Hospital, lyder det fra formand for Region Hovedstaden, der håber, at letbanen også vil få flere til at benytte den kollektive trafik.

Trafikken omkring Herlev Hospital stiger ifølge tal fra Vejdirektoratet, og det bliver ikke bedre af, at Herlev Hospital er kommunens største arbejdsplads med sine godt 5.300 ansatte, over 108.000 årlige besøg i akutmodtagelsen og godt 740.000 ambulante besøg om året. Dog ser det ud til, at letbanen kan tage noget af presset, og det glæder regionsrådsformanden.

”Trængslen omkring hospitalerne er stor, og vi lider i forvejen af mangel på P-pladser, så letbanen bliver en stor aflastning for os. Den binder S-togs-nettet sammen og kan samle folk op ved de store trafikknudepunkter, så det bliver meget nemmere at komme på tværs af hovedstadsregionen,” siger Sophie Hæstorp Andersen i en pressemeddelelse.

Bedre baneforbindelser

Heri fremgår også, at strækningen omkring Herlev Hospital er den mest trafikerede del af letbanestrækningen med cirka 38.000 forbipasserende biler på hverdage. Desuden oplever mange bilister i dag længere rejsetid og en halvering af gennemsnitsfarten omkring hospitalet, særligt i myldretiderne morgen og eftermiddag.

Så der er brug for et alternativ og gerne et grønnere et af slagsen, mener regionsrådsformanden, der også peger på, at Hovedstadens Letbane følger en tendens på landsplan, der går ud på at bygge baneforbindelser til de nye store hospitaler som blandt andet i Odense og Hillerød. Med den nye letbane kan patienter, ansatte og andre besøgende for eksempel skifte fra S-tog på Herlev Station og tage letbanen de sidste knap to kilometer i eget spor forbi bilerne til en station lige foran hospitalet.

LÆS OGSÅ: Første milepæl i letbane-projektet

Og noget tyder, at letbanen kan være det alternativ, lyder det. I hvert fald udtaler en professor i pressemeddelelsen, at når stationen er tæt på ens destination, øger det folks lyst til at bruge offentlig transport.

Flere hopper på

”Vi ved, at brugen af kollektiv transport blandt ansatte på store kontorarbejdspladser fordobles, hvis de ligger tæt på en station. Den daglige kørsel i bil pr. ansat falder ligeledes med 10 til 15 km. På den baggrund må der også kunne forventes markante effekter i transportadfærden blandt ansatte, patienter og besøgende til og fra de hospitaler, som bliver betjent med den kommende letbane. Det har en positiv effekt på trængsel, miljø- og klimabelastning. Samtidig vil mange af dem, der i dag bruger kollektiv transport, mærke en klar forbedring,” fortæller Peter Hartoft-Nielsen, adjungeret professor på Aalborg Universitet og ekspert i effekten af den såkaldte ‘stationsnærhed’.

Desuden fremgår det ud fra tal fra Hovedstadens Letbane, at 1.500 passagerer vil stige på letbanen hver dag fra stationen ved Herlev Hospital. I prognoserne er det 13 procent flere, end der ville stige på busserne ved Herlev Hospital uden en letbane.

Du er måske også interesseret i

Der er lukket for kommentarer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev!